Výrobní společnosti investují do produktových inovací a služeb s přidanou hodnotou s cílem úspěšně konkurovat a podpořit svůj růst, tvrdí studie IDC Manufacturing Insights s podtitulem Snaha o dosažení provozní dokonalosti: akcelerace obchodních změn prostřednictvím nové generace ERP systémů.
Foto: Profimedia.cz
Studie sponzorovaná společností Infor zdůrazňuje, že ačkoliv je udržení nízkých nákladů v prostředí slabě rostoucí ekonomiky důležité, k odlišení se na trhu a zvýšení konkurenceschopnosti pomohu výrobním společnostem iniciativy zaměřené na inovace.
Studie postavená na zjištěních globálního průzkumu odhalila, že inovační obchodní strategie nejsou dostatečně podporovány adekvátními podnikovými procesy a informačními systémy, které jsou klíčovým nástrojem pro včasný vývoj nových nabídek založených na efektivní spolupráci a efektivních nákladech. Podle 60 % výrobních podniků existující ERP systémy nezvládají zejména optimalizaci rozhodovacích procesů nezbytnou pro dosažení provozní dokonalosti. Nejvýše na seznamu přání výrobních podniků v oblasti systémů stojí funkcionality ve stylu sociálních sítí umožňující realizovat včasná, přesná a informovaná rozhodnutí.
Průzkum byl proveden v říjnu 2011 mezi 378 výrobními podniky z automobilového průmyslu, strojírenství, high-tech elektroniky a leteckého průmyslu v USA, Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Brazílii, Číně, Indii, Japonsku, Kataru, Saudské Arábii, Sjednocených arabských emirátech a Rusku.
Novinky
Studie zdůrazňuje, že většina výrobců z celého světa musí udržovat v rovnováze růstové strategie a tlak na snižování nákladů. Zatímco v regionu APAC, v Rusku, na Středním Východě a na americkém kontinentu upřednostňují udržitelný růst, v západní Evropě a zejména v Německu, Itálii, Španělsku a Francii dávají větší důraz na kontrolu nákladů, což je možný důsledek očekávané krize v eurozóně. Zajímavostí je, že Velká Británie se vymyká regionálnímu trendu, když velká většina britských výrobců investuje do růstu spíš než do redukce nákladů.
Studie rovněž poukazuje na to, že v případě růstové strategie je klíčovým elementem produkt – inovace (63 %) a služby s přidanou hodnotou (58 %) jsou hodnoceny výše než expanze na rozvíjející se trhy (42 %). Produktová inovace je významně vyšší v automobilovém průmysl (78 %) a v odvětví high-tech elektroniky (75 %)
Strategie zaměřené na snižování nákladů se nyní přesunuly z výrobních zařízení do dodavatelského řetězce. Optimalizace výroby je nákladovou prioritou pouze pro 11 % výrobců, což indikuje skutečnost, že potenciál úspor byl již vyčerpán. Přitom nejvíc (77 %) výrobních podniků snížilo počet dodavatelů a 55 % zkrátilo svůj dodavatelský řetězec.
Studie se rovněž zaměřuje na kritéria inovace – respondenti poukazují především na potřebu rychlejších podnikových procesů (85 %), přístup k informacím v reálném čase (60 %) a lepší úroveň spolupráce (60 %). Avšak 60 % výrobních podniků prohlásilo, že jejich systémy nejsou schopny podporovat rychlejší a kvalifikovanější rozhodování, které je nezbytné k tvorbě inovací. 35 % respondentů poukazuje na potřebu mobility a sociálních sítí k transformaci dosavadních způsobů práce.
Pokud se podíváme na vývoj v příštích třech letech, kritickým faktorem růstových výrobních strategií bude rychlost. Rychlejší odezva na změny požadované obchodním oddělením, zejména v leteckém průmyslu (71 %) a high-tech elektroniky (78 %), a zefektivnění procesů k dosažení provozní dokonalosti (72 %) jsou na seznamu požadavků výrobních podniků nejvýše. Detailnější přehled (58 %) a lepší úroveň spolupráce (42 %) jsou další ERP potřeby v krátko- až střednědobém výhledu.
„Současné ekonomické prostředí se vyznačuje nižším růstem a představuje nové výzvy pro výrobní společnosti, které hledají příležitosti na globální úrovni,“ řekl Pierfrancesco Manenti, vedoucí projektu IDC Manufacturing Insights v regionu EMEA. „Zatímco aktivní řízení nákladů zůstává důležité, jediným, čím se mohou společnosti odlišit, jsou inovace produktů a služeb. Chytřejší procesy a IT systémy reprezentují významný zdroj úspor, diferenciace a agility, přičemž pomáhají realizovat kvalifikovanější rozhodnutí a vybudovat silný potenciál inovativnosti a splnit potřeby zákazníků.“
„S tím, jak byla během posledních tří let velká část výrobních nákladů již ořezána, výrobní podniky se nyní musejí zaměřit na inovace svých produktů a procesů, aby dokázaly konkurovat,“ řekl Andrew Kinder, ředitel produktového marketingu ve společnosti Infor. „Obnovené zaměření na inovace vyžaduje změny ve způsobu, jakým výrobní společnosti fungují, a vyžaduje inovace také na procesní a technologické úrovni k tomu, aby iniciovaly rychlý a spolupracující přístup k datům, a poskytly agilitu nezbytnou k dodávkám správných produktů a služeb ve správný čas.“