Stroje má dodat BAE Systems, která soutěží i v České republice
Průtahy při nákupu stíhaček zdaleka nejsou výlučnou specialitou České republiky. Modernější výzbroj zřejmě nebude ještě nějaký čas mít ani Jihoafrická republika, kde právě začíná možná největší antikorupční vyšetřování v historii země. Předseda výboru pro veřejné účty Gavin Woods nařídil prošetření veřejných zbrojních zakázek za třicet až šedesát miliard randů (zhruba 3,8 až 7,7 miliardy dolarů), na jejichž základě by měli zahraniční dodavatelé Jižní Africe dodat bojové letouny, trenažéry, válečné fregaty, vrtulníky a ponorky. Zajímavostí je, že dodavatelem letounů a trenažérů má být společnost BAE Systems, která se uchází o kontrakt na nadzvukové letouny také v České republice.
Kdo chyboval?
Generální auditoři Jihoafrické republiky dodali parlamentu zprávu, která tvrdila, že se ve výběrovém řízení na dodávky staly chyby a byly v něm nalezeny případy konfliktu zájmů. Zpráva přitom konstatovala, že tyto nedostatky se nevyskytly na straně dodavatelů. Pozorovatelé soudí, že vyšetřování zakázek může mít politické motivy – jde prý o souboj mezi Africkým národním kongresem a Stranou svobody Inkatha. „BAE Systems přesto odvolala z Jižní Afriky svého zástupce, píše korespondent Defence Systems Daily Leon Engelbrecht. Generální auditoři uvádějí, že právě v případě této společnosti výběrové procedury neodpovídaly pravidlům. Konkrétní námitky ale zatím nebyly zveřejněny.
BAE Systems má jihoafrické armádě dodat osmadvacet lehkých stíhacích letounů JAS39 Gripen a 24 trenažérů pro lehké bitevníky Hawk za 15,7 miliardy randů (zhruba dvě miliardy dolarů). Zajímavostí je, že o zakázku na lehké bitevníky se před časem ucházelo i české Aero se svými L–159. Regulérnost tohoto výběrového řízení ale zpochybněna nebyla.
Pokračujeme.
BAE Systems se k záležitosti vyjádřila velmi obecně. „Stále jsme na cestě k tomu, abychom dodali letoun včas, a do dnešního dne je náš program plněn s předstihem v termínech, které nám Jihoafrická republika stanovila, “ odpověděl týdeníku EURO šéf evropské komunikační divize koncernu John Neilson. „Dokonce jsme v Jihoafrické republice zahájili programy, které nemají obranný charakter. Ty zemi přinesou asi 3,17 miliardy amerických dolarů ve formě nových hospodářských výhod prostřednictvím exportních prodejů, zahraničních investic a vytváření nových pracovních příležitostí, říká Neilson, který se k samotné aféře nevyjádřil.
Britsko–švédská zakázka se v Jižní Africe potýká ještě s jedním problémem. Vzhledem ke kursovým a dalším exportním rizikům má být cena stíhaček o polovinu vyšší, než se původně očekávalo. Vláda proto nařídila, aby všechny nabídky prošly forenzním auditem – tedy nejen na zmíněná letadla a trenažéry, ale také na čtyři německé korvety, tři ponorky a třicet vrtulníků Agusta.
Aktivita v Česku.
V České republice je zatím konsorcium British Aerospace/Saab zřejmě nejaktivnějším z pětice uchazečů o dodávky nových stíhaček. S ministerstvem průmyslu a obchodu podepsalo takzvané memorandum o porozumění. To demonstruje jeho vážný zájem zúčastnit se tendru. Firma spolupracuje při výrobě brzdných systémů s Jihlavanem Jihlava, s Poličskými strojírnami při výrobě zapalovačů do dělostřelecké munice a s Vojenským výzkumným ústavem ve Slavičíně na studii minometné věže pro obrněná vozidla. Konsorcium se také podílelo na vstupu americké firmy Novus do společnosti Walter. Navíc se British Aerospace soutěže v Česku účastní vlastně dvakrát, vlastní totiž také čtvrtinový podíl v DAS, která České republice nabízí konkurenční Eurofighter.
GRIPEN SOUTĚŽÍ I V CHILE PRAHA (čtk) – Prodejci švédského letounu JAS39 Gripen, který zatím využívá jen armáda jeho domovské země, se snaží prosadit hned na několika frontách. Společnost SAAB Military Aircraft nabízí jihoamerickému Chile za koupi dvanácti stíhaček tohoto typu průmyslový offset ve výši dvanácti miliard švédských korun (téměř 50 miliard korun), což je dvojnásobek ceny zamýšlené zakázky. List Dagens Industri uvádí, že chilský zájem se zaměřuje na nákup dvanácti stíhaček v hodnotě šesti miliard švédských korun( asi 25 miliard Kč). Jak deník poznamenává, chilský trh je významný také proto, že je indikátorem pro budoucí šance v Brazílii, kde má jít o podstatně větší zakázku. Chile původně nemělo o návrhy protinákupu či investic zájem, avšak svůj postoj údajně změnilo právě po uzavření obchodu mezi výrobci a prodejci Gripenu – koncerny SAAB a British Aerospace – v Jihoafrické republice. „Jsme sice jen malým vojenským výrobcem, avšak nejsilnější na světě s ohledem na civilní průmysl, o nějž se můžeme při podobných příležitostech opřít, komentoval pro Dagens Industri nabídku, kterou SAAB učinil Chile, tiskový mluvčí švédského koncernu Jan Ahlgren. SAAB se opírá o skupinu Investor a značky jako ABB, Elec–trolux, Ericsson, Scania a Volvo. Ahlgren potvrdil, že nabídka dvojnásobně převyšuje sumu, kterou Chile na nákup nových vojenských stíhaček vyčlenilo ze svého rozpočtu. Chilský deník El Mercurio napsal, že SAAB nabízí dvojnásobek toho, co jeho konkurenti. Francouzský Dassault s letounem Mirage 2000 prý v Chile konkuruje s investicemi do životního prostředí, zemědělství, lesnictví, rybářství a turistického průmyslu, zatímco americký Lockheed Martin, konkurující se stroji F16, všechny detaily svého doprovodného offsetu ještě nezveřejnil. Chilská armáda podle tisku favorizuje letouny F16, avšak politici prý dosud neřekli své konečné slovo.