Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Například diskontům Lidl ve finančním roce 2015/2016 stoupl zisk před zdaněním o 55 procent. Výdělky obchodníkům přitom sráží vysoký podíl zboží prodávaného v slevových akcích. E-shop Alza.cz již v tržbách dohání největší širokosortimentní kamenné řetězce.
„Maloobchodní řetězce těží z příznivého vývoje ekonomiky, rostoucích mezd a nízké nezaměstnanosti a z toho vyplývající vysoké spotřebitelské poptávky a optimistického očekávání do budoucna,“ uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. České obchody Tesco se zase ve finančním roce 2015/2016 vymanily z vysokých ztrát a vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy Kč. Tržby firmy stouply o 4,4 procenta na 43,6 miliardy Kč. Globus ve finančním roce 2015/2016 zvýšil zisk o čtyři procenta na 365 milionů korun, velkoobchody Makro ve finančním roce 2014/2015 zvýšily zisk o sedm procent na téměř 1,3 miliardy korun. Geco, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, v roce 2015 zvýšilo zisk o 48 procent na 367 milionů korun.
Přečtěte si o dvojí kvalitě potravin v EU:
Nižší kvalita za vyšší cenu. Čechům začíná vadit dvojí metr na trhu potravin
Obchodní marže v maloobchodu u podniků s 250 a více zaměstnanci stoupla v loňském druhém čtvrtletí na 24,9 procenta. V roce 2014 byla 22,8 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.
Ze zisků maloobchodníkům naopak podle Kulhavého ukusují časté marketingové akce a slevy, na které jsou zákazníci zvyklí a které hrají významnou roli u velké části sortimentu. „Rostoucí nákladovou položkou jsou pro řetězce mzdy jejich zaměstnanců, neboť je stále těžší sehnat a udržet pracovníky u pokladen i na dalších pozicích. Nedostatek lidí způsobuje, že řetězce najímají i agenturní či zahraniční pracovníky,“ dodal Kulhavý.
Největší obchodníci v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):
Zelenina podražila. Čtěte: