Spory investora a původního vítěze tendru mohou mít soudní dohru Tendr na výstavbu multifunkčního komplexu u pražského letiště vyhrála před čtyřmi lety společnost ECM Airport Center. Po třech letech příprav však investor - Česká správa letišť (ČSL) - ukončil spolupráci s ECM a začala jednat s francouzskou firmu Bouygues Bartiment.
Spory investora a původního vítěze tendru mohou mít soudní dohru
Tendr na výstavbu multifunkčního komplexu u pražského letiště vyhrála před čtyřmi lety společnost ECM Airport Center. Po třech letech příprav však investor - Česká správa letišť (ČSL) - ukončil spolupráci s ECM a začala jednat s francouzskou firmu Bouygues Bartiment.
Projekt v hodnotě jedné milardy korun pod názvem Europort měl rozšířit služby poskytované v rámci letiště a jeho součástí měl být vedle kancelářských a obchodních prostor i hotel s rozsáhlým konferenčním zázemím. ČSL dnes tvrdí, že původní projekt společnosti ECM nesplňoval představy investora.
Původně šlo jen o peníze
ECM podepsala v roce 1999 - na základě vítězství ve výběrovém řízení - nájemní smlouvu s vlastníkem pozemku, což je právě ČSL, a to na 50 let s exkluzivitou pro případnou výstavbu jakéhokoli dalšího hotelového zařízení stejné kategorie v rámci letiště. Během dalšího období společnost začala připravovat samotný projekt. V říjnu 2001 ale ČSL chtěla od nájemní smlouvy jednostranně odstoupit s odůvodněním, že firma nedoložila způsob financování projektu. Ta však získala záruky od Živnostenské banky, která v červenci 2002 potvrdila připravenost výstavbu komplexu Europort financovat. V dalších měsících ECM dále jednala o podmínkách nájemní smlouvy s ČSL, v říjnu 2002 se podařilo text smlouvy dokončit. Ministerstvo dopravy a spojů, pod jehož gesci ČSL patří, k ní zásadní výhrady nemělo. O to větší šok způsobila pozdější snaha ČSL zpochybnit nájemní smlouvu (opět na základě údajně nedoloženého způsobu financování) a následné jednání s Bouygues Bartiment, firmou, která ve výběrovém řízení skončila na druhém místě. Generální ředitel ČSL Martin Kačur oslovil společnost Bouygues Bartiment v prosinci 2002. V lednu 2003 oznámil společnosti ECM, že s ní přerušuje spolupráci.
ČSL: Nelíbí se nám kanceláře
Generální ředitel ČSL Kačur tvrdí, že důvodem přerušení spolupráce se společností ECM je skutečnost, že firma chtěla v rámci projektu vybudovat více kancelářských prostorů než byla představa ČSL. „Od jednání s ECM jsme odstoupili, v tuto chvíli vyhodnocujeme jiné návrhy. Společnost Bouygues je jedním z možných uchazečů, protože se v původním výběrovém řízení umístila na druhém místě,“ uvedl ředitel Kačur letos v lednu. Přitom již 20. prosince rozhodl o uzavření nájemní smlouvy na staveniště právě s touto francouzskou společností. ČSL zdůvodňovala i na ministerstvu dopravy nespokojenost s nájemní smlouvou s ECM pouze nedořešeným financováním projektu. Nyní jde údajně o to, že ČSL a ECM Airport Center se rozcházejí v názoru, kde má být v rámci komplexu situované kongresové centrum. Šéf projektu Ondřej Buršík ovšem tvrdí, že ECM všechny připomínky zadavatele do projektu zapracovala. „Množství kancelářských ploch nebylo předmětem připomínek investora,“ dodal Buršík.
Je to podraz?
Podle představitelů ECM se ze strany ČSL jedná o naprosto skandální jednání. Firma do přípravy projektu investovala už 105 milionů korun a v případě nedohody je bude vymáhat soudní cestou. „Myslím si, že nemají šanci, jednali jsme v rámci právních norem,“ reagoval ředitel ČSL Kačur. Celá věc má však zajímavé pozadí. Firma Bouygues Bartiment vyhrála na počátku 90. let výběrové řízení na výstavbu letištní haly a tuto zakázku údajně získala i proto, že zajistí financování. Z toho nakonec sešlo a zakázku financoval stát. Tehdy ještě neexistoval zákon o zadávání veřejných zakázek a firma Bouygues Bartiment zakázku získala den předtím, než tento zákon vstoupil v platnost. Jisté je ale jedno - námluvy ČSL s Francouzi oddálí výstavbu, protože veškerou dokumentaci včetně územního rozhodnutí a podkladů ke stavebnímu povolení má společnost ECM. Řádově se může jednat o zpoždění až jeden a půl roku.
Areál ruzyňského letiště podle návrhu firmy ECM Airport Center.
FOTO: ARCHIV