PRAHA (tpk) – Brusel se po výhrůžkách z počátku letošního roku (EURO 12/2004) odhodlal začít boj s Berlínem. Evropská komise minulou středu zažalovala u Evropského soudního dvora německou vládu, že brání volnému pohybu investic a kapitálu v zemi. Důvodem je zákon z roku 1960, který minimalizuje možnost nepřátelského převzetí wolfsburského koncernu Volkswagen.
Zákon neumožňuje žádnému z akcionářů dosáhnout při hlasování více než pětiny hlasů, přičemž nezáleží na tom, jaký podíl ve Volkswagenu skutečně drží. Největším akcionářem koncernu je v současné době Dolní Sasko vlastnící ve Volkswagenu 18,2 procenta, což mu v podstatě dává možnost jakoukoli nabídku převzetí zablokovat.
Komisař pro vnitřní trh unie Frits Bolkenstein to považuje za formu zlaté akcie sloužící k ochraně před zahraničními investory. Německo naproti tomu tvrdí, že zákon není v rozporu se zákony unie. Navíc vládě umožňuje kontrolu nad zaměstnaneckou politikou společnosti a může díky němu bránit výraznému propouštění.
Zda by mohl případný úspěch žaloby znamenat nabídku na převzetí největší evropské automobilky, je otázkou. Ford, o němž se v této souvislosti mluvilo před dvěma lety, má nyní dost starostí s tím, aby se jeho evropská divize dostala alespoň letos do černých čísel. Nehledě na problémy se ztrátami Jaguaru a Land Roveru, spadajícími do jeho divize Premier Automotive Group. Koncern General Motors se stejně tak potýká s potížemi německého Opelu, a navíc ho ještě bude hodně stát přejmenování značky Daewoo na Chevrolet. Jediným adeptem (alespoň z hlediska současných finančních možností) by se snad mohla teoreticky stát Toyota. Nejvíc ale stejně záleží na tom, kdy a jak Evropský soudní dvůr rozhodne. Průměrně mu to trvá dva roky.