PRAHA (oh) – Od začátku dubna nabízí společnost Aliatel službu vytáčeného připojení k internetu prostřednictvím standardní telefonní linky. Takzvaný dial-up je založen na principu služby předvolba operátora, tedy pevného nastavení volání (a připojení na internet) prostřednictvím sítě alternativního operátora.
Rychlost vytáčeného přístupu k síti je závislá na typu linky a modemu, může dosahovat až 128 kilobitů za vteřinu. Za minutu připojení ve špičce zaplatí klienti 95 haléřů, mimo špičku pětačtyřicet haléřů, přičemž impulsy jsou dvouminutové. Obdobná služba Českého Telecomu (ČTc) vyjde v prvních 10minutách ve špičce na 1,40 koruny, každá další minuta připojení stojí 75 haléřů. Mimo špičku zaplatí klienti Telecomu pětapadesát haléřů za každou z prvních deseti minut připojení, následující minuty jsou účtovány 23 haléři. K využívání vytáčeného připojení k síti přes Aliatel není potřeba žádné přídavné zařízení, neobsahuje žádné aktivační poplatky ani paušál, jedinou podmínkou je pětisetkorunová minimální měsíční útrata za telefonní hovory a internet. Podle Tomáše Kordíka, produktového manažera Aliatelu je nová služba určena především pro malé firmy a živnostníky. „Oproti tarifu dominantního operátora přináší úsporu zejména přes den u připojení do dvaceti minut. Do tohoto intervalu spadá více než 90 procent všech internetových spojení podnikových zákazníků,“ říká Kordík.
Český Telecom minulý týden ohlásil, že všem uživatelům vytáčeného přístupu k síti prostřednictvím programu Home Internet garantuje minimální rychlost připojení 28,8 kilobitu za vteřinu. „Z našich webových stránek si klienti mohou stáhnout software, jehož pomocí mohou sledovat a analyzovat rychlost připojení,“ tvrdí mluvčí firmy Vladan Crha.
Box: Rychlejší Praha
(test připojení k internetu)
Praha Brno
Průměrná rychlost připojení 39 kbit/s 35 kbit/s
Průměrná rychlost stahování dat
k uživateli 44 kbit/s 44 kbit/s
Pozn.: statistiky testovacích serverů v daných městech v období 1. 12. 02-15. 1. 03
Pramen: ČTc
(pop)
20 MINUT. „Přes 90 procent internetových spojení firemních zákazníků trvá maximálně dvacet minut,“ tvrdí Tomáš Kordík z Aliatelu.