Brněnská společnost Aktin se už od roku 2010 snaží přimět lidi, aby se více zajímali o zdravou výživu. V jejím e-shopu i několika kamenných pobočkách si zájemci mohou koupit třeba sportovní výživu, oblečení, zdravé potraviny, přírodní kosmetiku nebo ekologické čistící prostředky. Firmě se přitom dlouhodobě daří růst, a tak se již před několika roky vydala na zahraniční expanzi do Německa či Rakouska.
V současnosti se Aktin chystá i na další evropské trhy, k čemuž byl potřeba přesun do rozsáhlejších prostor. Firma se tedy rozhodla pro zcela novou halu pro výrobu a expedici. „Dříve byly obě tyto části v odlišné lokalitě, což nám působilo problémy a zdržovalo tok zboží. Sklady navíc měly jen 880 a 943 metrů čtverečních a nebyly pro nás vhodné ani svou strukturou,“ vysvětluje důvody ke stěhování COO Aktinu Jakub Horký.
Výstavba nové haly začala v roce 2021, trvala tři čtvrtě roku a včetně potřebného vnitřního vybavení vyšel celý projekt na desítky milionů korun. Prostory přitom patří developerské společností CTP a Aktin je zde pouze v podnájmu. Přesto však byla hala postavena přímo podle potřeb rostoucí brněnské firmy, která se také rozhodla vybavit ji vlastním systémem WMS, tedy softwarem pro efektivní řízení skladu a logistiky.
„K vytvoření naší WMS (Warehouse Management System) aplikace nás dohnala především nespolehlivost a špatná flexibilita předchozího řešení. Naše rozhodnutí ale ovlivnilo také to, že se nám nechtělo platit přemrštěné ceny za licence a moduly, které nám ani zcela neseděly,“ uvádí Horký, podle něhož nakonec vznik WMS zabral zhruba tři a půl měsíce.
Vyšší efektivita, méně problémů
Za největší výhodu vlastního softwaru pro efektivní řízení logistiky označuje Aktin lepší řešení mikroprocesů.
„Příkladem může být situace, kdy picker (skladník) hledá podle fotky určitý produkt a zjistí, že obrázek neodpovídá předloze. My jsme si vytvořili proces, kdy lze jedním tlačítkem nahlásit neshodu, takže tuto informaci dostane náš e-commerce tým, který fotku co nejdříve vymění. Tím vyřešíme dva problémy současně, picker totiž příště daný produkt najde rychleji, a hlavně správnou fotografii zboží uvidí i zákazník,“ vyjmenovává pozitiva WMS provozní ředitel Aktinu.
Právě tyto detailní možnosti jsou podle Horkého zásadní změnou, která firmě umožňuje podstatné urychlení logistických procesů. Dalším přínosem systému je pak sběr a efektivní využívání byznysových dat pomocí takzvaného Business Intelligence (BI). Firma díky tomu dokáže predikovat časy expedice zásilek pro zákazníka, výkonnost a chybovost jednotlivých pickerů, rychlost balení nebo rozložení skladu podle ABC analýzy.
Aktin už díky novému systému otestoval také různé metody vychystávání zboží. Nejlepších výsledků zatím firma dosáhla u sektorového pickingu, kdy jednu objednávku chystá více zaměstnanců. Za poslední rok se díky jeho zavedení firmě podařilo celý proces zrychlit o 33 procent, přičemž největší zvýšení tempa nastalo právě po zavedení firemního WMS.
„Přechod na tento náš systém byl zpětně to nejlepší rozhodnutí, co jsme mohli udělat. Výsledkem je totiž extrémní nárůst efektivity a flexibility hlavně u mikroprocesů. Nikdy navíc neděláme žádná slepá rozhodnutí, protože vždy postupujeme na základě našich rozsáhlých datových podkladů,“ tvrdí Horký.
Firma je připravená na expanzi
V nové logistické hale ale Aktin využívá i dalších moderních vychytávek. Jednou z nich je třeba systém přepravníků, jež pomáhá přes různé výhybky dostat zboží tam, kam je potřeba. Skladníci tedy nemusejí všechno přenášet manuálně, díky čemuž každý den ujdou méně kilometrů. V následujících letech navíc firma počítá také s rozšířením přepravníků do dalších pater haly. „Návštěvníky našeho skladu většinou ihned zaujme náš ‚železný les‘. Jde o přípravu pro další dvě patra, která plánujeme obsluhovat právě díky přepravníkům,“ doplňuje Horký.
Nová logistická hala přinesla značné zlepšení také v rychlosti odbavení objednávek. Zákazník, který si objedná zboží během dopoledne, má svoji zásilku u sebe často hned následující den. „Vždy avizujeme odhadované datum doručení na stránkách, přičemž výpočet vyplývá z rychlosti logistiky, aktuální fronty či průměrné doby doručení daného přepravce,“ upozorňuje Horký. Rychlou expedici zatím firma ve většině případů stíhá, pouze u větších zásilek se proces doručení protahuje až na 48 hodin.
Zkušenosti Aktinu v oblasti logistiky ukazují, jak důležitá je adaptace a inovace pro dosažení dlouhodobého úspěchu na stále více konkurenčním trhu. I proto se firma zaměřuje hlavně na reinvestice vydělaných peněz do svého rozvoje. V aktuálních plánech společnosti je tak třeba rozšiřování produktového portfolia nebo expanze do okolních států. „Zajímá nás hlavně zdravý růst, nikoliv dosažení vysoké ziskovosti. Naším cílem je tedy skončit mírně v zisku a dostat se k co nejvíce novým zákazníkům,“ uzavírá provozní ředitel Aktinu.