V Unii jsou připraveny další finance na rozvoj venkova, a to i pro nás jako budoucího člena Tuzemské subjekty, včetně podnikatelů, by se již nyní měly zajímat o možnosti podpor, na něž budeme mít nárok až po vstupu do Evropské unie.
V Unii jsou připraveny další finance na rozvoj venkova, a to i pro nás jako budoucího člena
Tuzemské subjekty, včetně podnikatelů, by se již nyní měly zajímat o možnosti podpor, na něž budeme mít nárok až po vstupu do Evropské unie.
Vstupem českého zemědělství do Evropské unie se podnikatelské veřejnosti na českém venkově otevřou kromě podpůrných programů, o které po celý letošní rok bojovali vyjednavači ČR s EU, další formy podpor. Jedním z klíčových projektů, určený ovšem zatím pouze pro členské země EU, je přitom program LEADER. O něm se dosud diskuze vůbec nevedly, protože nebyl ČR v rámci předvstupního období nabídnut, a reálně nebude patrně možné využít významných finančních prostředků z tohoto programu až do roku 2006 - peníze na něj jsou totiž již v rámci stávajícího rozpočtu EU rozděleny.
LEADER není jen pro zemědělce
Program LEADER je v podstatě jednou z forem strukturálních fondů EU, který se od klasických podpůrných zemědělských programů liší zejména tím, že jde o projekt průřezový, určený pro obecný rozvoj venkova. A ne tedy pouze pro zemědělce. Cílem podpor v rámci LEADER je přitom inovace, přičemž Evropská komise preferuje zejména čtyři účely využití těchto zdrojů: nové technologie a know-how pro vyšší konkurenceschopnost výrobků v určitém území, vyšší kvalitu života, podporu zhodnocení místních výrobků a podporu zhodnocení přírodních a kulturních zdrojů. Ve své podstatě jde tedy o podporu odbytu regionálních výrobků všech kategorií, včetně „výrobků“ duchovních. To je samozřejmě něco, co zejména chudší regiony v ČR životně potřebují.
Kdo bude čerpat peníze
Čerpání finančních prostředků v rámci LAEDER je přitom také rozumně ponecháno na regionální úrovni - principem je založení výborů LAG, které musí mít právní subjektivitu a které zřizují regionální Programové výbory - ty jsou potom příjemci podpor v programech LEADER. Důležité je, že ve výborech LAG nesmí převažovat státní sektor - pravidla v EU jsou v současné době nastavena tak, že podíl soukromého sektoru musí být minimálně 50 procent, podíl státního sektoru maximálně 50 procent. Spádové území, ve kterém mohou jednotlivé výbory působit, se pohybuje od 10 000 do 100 000 obyvatel s maximální hustotou 120 obyvatel na kilometr čtvereční. Dostatečná velikost má především zajistit dostatek lidských finančních zdrojů pro realizaci podporovaných projektů.
Je čas začít se připravovat
Pravidla financování pro ČR zatím nejsou přesně určena - podle tajemníka Asociace soukromých zemědělců ČR Michala Pospíšila ale musí předkladatelé projektů počítat stejně jako třeba u programů SAPARD s určitou mírou spolufinancování. V podmínkách ČR lze očekávat možnost prvních pilotních projektů LEADER v roce 2004 až 2006, právě v období do nového rozpočtu EU. Projekty by měly být přitom v souladu s takzvaným Sektorovým operačním plánem, který by mělo v průběhu příštího roku dokončit ministerstvo zemědělství. To začalo na tomto dokumentu pracovat již v letošním roce.
Podpora rozvoje venkova je podle programu LEADER i podporou konkurenceschopnosti místních výrobků.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV