Emise CO2 vypouštěné do ovzduší se v České republice daří neustále snižovat. Ve srovnání s rokem 1990 došlo k poklesu o více než jednu třetinu na 97 milionů tun. I přes pozitivní výhled do budoucnosti je oblast dopravy se 17 procenty
druhým největším emitentem Co2 v ČR a i v rámci Evropy patří doprava mezi největší znečišťovatele. Vhodnou alternativou pro snížení emisí je provoz vozových parků s využitím zemního plynu. díky němu dochází k úsporám nejen
na straně výdajů za palivo a servis, ale zřejmý je i pozitivní přínos v oblasti ochrany životního prostředí.
Ač je trend elektrického pohonu v oblasti dopravy v České republice na vzestupu, nemůže výzvě ke snížení emisí čelit osamoceně. Spoluexistence elektrických a CNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn) automobilů může ochranu životního prostředí výrazně podpořit. Značnou výhodou provozu CNG vozidel oproti elektrickým je existující infrastruktura čerpacích stanic, které dále přibývají. Zatímco v roce 2004 v Česku existovalo pouze devět čerpacích stanic, nyní jich je provozováno už přes 150. Národní akční plán čisté mobility předpokládá během dalších tří let toto číslo zvýšit až na 200. I cenově se majitelům CNG vyplácí. Reálné náklady na provoz rodinného vozu typu Škoda Octavia dosahují u CNG okolo 1 Kč/km, zatímco u nafty i benzinu začíná tato hodnota na 1,5 až 2 Kč/km. Osobní vozy na CNG v porovnání s benzinovými snížují emise o cca 25 procent, a navíc neemitují prakticky žádné prachové částice. Kromě toho vozy na zemní plyn oproti vozidlům na naftu produkují přibližně o 90 procent méně oxidů dusíku. Tyto hodnoty se mohou velmi pozitivně projevit zvláště ve velkoměstech bojujících s vysokým obsahem prachu v ovzduší. Jednou z významných společností v ČR, která úspěšně uvedla do provozu flotilu čítající kolem tisíce vozů na CNG, je Česká pošta.
PODPORA ŘEŠENÍ ZE STRANY VLÁDY
Česká vláda pomáhá podpůrnými opatřeními mobilitě šetrné k životnímu prostředí a vyhrazuje například speciální parkoviště pro vozidla na zemní plyn. Od roku 2009 jsou osobní a užitkové automobily do 12 tun poháněné metanem osvobozeny od silniční daně. Další podpora zájemcům proudí skrze finanční dotace na pořizování CNG autobusů provozovaných ve veřejné dopravě. Myšlenku zavedení těchto autobusů do provozu podporuje i ministerstvo životního prostředí, které jen v roce 2015 pomohlo osmi různým projektům ve třech krajích. Celkově se tak do ulic dostalo více než 300 autobusů poháněných CNG. Jejich neopomenutelnou výhodou oproti elektrickým jsou i pořizovací náklady.
ŠIROKÁ NABÍDKA AUTOMOBILŮ
Modely provozované na CNG jsou dnes standardní součástí nabídky automobilek. Jedním z těchto vozů je například Škoda Octavia G-TEC, která v jednom z posledních testů uskutečněných v sousedním Německu byla z hlediska přístupu k životnímu prostředí vyhodnocena mezi nejlepšími, a to z celkových 77 testovaných vozidel s různými druhy pohonu. Rozhodující pro nejvyšší hodnocení byly zejména nízké emise CO2 a dalších škodlivin.
MOBILITA NA VELKÉ VzDÁLENOSTI ŠETRNÁ KE KLIMATU JEN SE ZEMNÍM PLYNEM
Zemní plyn v porovnání s benzinem a naftou nabízí také možnost jednoduchého zapojení obnovitelných zdrojů energie například využitím bio zemního plynu nebo obnovitelného zemního plynu s použitím technologie Power to Gas (výroba syntetického metanu pomocí elektřiny z čistě obnovitelných zdrojů) v podílech až 100 procent. Díky přimíchání obnovitelného zemního plynu je možné ještě více eliminovat podíl CO2. Toto palivo bude v budoucnosti hrát stále významnější roli a v dlouhodobém horizontu se může velmi pozitivně zasadit o snížení uhlíkové stopy celého dopravního sektoru. Celkově se plynárenské odvětví zavázalo investovat do roku 2020 zhruba 35 milionů eur do infrastruktury spojené s CNG.