SAB chce koupit pivovar Miller a utkat se s Anheuser-Buschem
Pro Jihoafrické pivovary (SAB) neznamenal konec apartheidu a pád komunismu na začátku devadesátých let pouze politický převrat. Byl to také jasný signál, že je na čase prodávat více piva. Po zrušení sankcí proti Jihoafrické republice a otevření přístupu na nové trhy SAB rychle expandoval do subsaharské Afriky, východní Evropy, Jižní Ameriky, a dokonce až do Číny. V současnosti tento johannesburský pivovar plánuje svůj dosud nejodvážnější kousek - koupit upadající společnost Miller Brewing, a vzít tak útokem největší světový trh, Spojené státy.
V investování se SAB zatím nijak nežinýroval. Díky dominantnímu postavení na domácím trhu má k dispozici dostatek prostředků, které zatím použil na spolykání řady pivovarů po celém světě, takže dnes je třetím největším producentem piva. Za loňský rok vykázal výnosy ve výši 4,2 miliardy dolarů a zisk 359 milionů. Nyní se každým dnem očekává oficiální oznámení, že SAB získá od společnosti Philip Morris formou odkupu akcií a převzetí dluhů v hodnotě asi pěti miliard dolarů pivovar Miller.
Nákup společnosti Miller by korunoval dosavadní úspěchy předsedy představenstva SAB Jacoba Meyera Kahna a generálního ředitele Grahama Mackaye. Takový přírůstek do stáje SAB by znamenal celkově druhé místo na světě, v závěsu za americkou společností Anheuser-Busch a před dánským Heinekenem. Nicméně vozit svůj ležák Castle v kamionech do Zambie nebo koupit za pakatel polský pivovar je jedna věc. Oživit dlouhodobě chřadnoucího Millera a současně si vzít na mušku Anheuser-Busch na jeho domácí půdě bude projekt úplně jiných rozměrů. Může se to někomu, kdo má sídlo daleko za mořem, a přitom žádné významné výrobní kapacity ve vyspělém světě, vůbec podařit? „Na rovinu, jihoafričtí manažeři jsou tvrdí chlapíci, takže jsme dobře připraveni na práci v těžkých podmínkách kdekoli na světě,” říká Nick Chaloner, člen nejvyššího managementu SAB.
Trh na zatím neohlášenou akvizici reagoval souhlasně. Od doby, kdy se poprvé objevily zprávy o chytané fúzi, akcie obchodované na londýnském trhu vyskočily o deset procent. Miller jako součást obrovského tabákového a potravinářského impéria Philip Morris spíše upadal. Na vrcholu úspěšnosti byl v sedmdesátých letech, kdy jako první přišel s lehkým pivem. I nadále je sice ziskový, nicméně zisk na jednotku je u Millera o polovinu nižší než u Anheuser-Busche. Lékem na tento neduh by mohl být právě SAB. Jeden z manažerů firmy Miller je obchodem nadšený. „Můžeme se dostat zpod kontroly Philipa Morrise, kde nás spíše ignorovali,” prohlašuje. A SAB rovněž ví, jak z pivovaru vyždímat co nejvíce. „Kdo si vysloužil ostruhy v Africe nebo Číně, dokáže se prosadit na jakémkoli trhu,” tvrdí Ian Sheckleton, analytik trhů s nápoji z Credit Suisse First Boston v Londýně.
Společnost SAB byla založena v roce 1895 v Johannesburgu především proto, aby bylo čím napájet žíznivé horníky v dolech na zlato. I dnes získává 47 procent svých výnosů v jihoafrickém randu, jehož hodnota oproti dolaru klesla za poslední desetiletí o 80 procent. Pokles randu vůči dolaru v posledních dvou letech ubral jihoafrickým pivovarům dvě miliardy dolarů z ročních výnosů. Takže kromě zvýšení podílu na trhu si v Americe kladou za cíl vydělat i nějakou tu tvrdou měnu, podobně jako řada jiných přistěhovalců. SAB také získá druhou největší distribuční síť ve Spojených státech, což výrazně napomůže prémiové značce Plzeňský Prazdroj, kterou SAB koupil v roce 1999. Přesto je akvizice Millera pro SAB sázkou do loterie. Strávit tak velké sousto, společnost téměř stejné velikosti, dá hubenému týmu vrcholového vedení, který navíc musí zvládat několik akvizic současně, řádně zabrat. Celá transakce by také mohla oslabit pověst SAB jako rychle rostoucí společnosti. „Značky skupiny Miller se už pomalu poroučejí k zemi a my máme pocit, že ten, kdo je koupí, jako by se pokoušel chytit padající fortepiáno,” říká Ian Stermer, analytik trhů s nápoji u Barnard Jacobs Mellet v Johannesburgu.
Šéfové SAB jsou však na nepříznivé situace zvyklí. Naučili se například prodávat pivo v nejtemnějších dobách apartheidu tím, že najímali a povyšovali černochy, kteří pivo distribuovali v často velmi nebezpečných čtvrtích. SAB nyní ovládá 98 procent jihoafrického trhu. O takovém podílu si v zemi, kde vládne Bud, mohou nechat jen zdát. Ale možná se těm tvrdým chlapíkům podaří naučit víc „Amíků“ pít pivo značky Miller.
Žádné malé pivo South African Breweries - třetí největší producent piva na světě, akvizicí Millera by se stal druhou největší společností po Anheuser-Busch
- Založen v Johannesburgu v roce 1895, v následujícím roce na pozemku společnosti otevřel první bar ve městě
- Zisk 359 milionů USD za rok končící 31. 3. 2001, výnosy v tomtéž období 4,18 miliardy
- Druhý největší producent v Číně, vyrábí dvě třetiny veškerého piva v Africe, kde je Castle nejprodávanější značkou
- Vlastní 108 pivovarů ve 24 zemích s 31 tisíci zaměstnanci
- V Jihoafrické republice SAB významně podporuje černošské podnikatele
Pramen: SAB
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad Libor Ott