V technologických firmách zuří boj o talentované lidi, kteří se podílejí na vývoji autonomního řízení. Firmy se obávají, že je předhoní konkurence.
Začalo to tím, když vyšlo najevo, že automobilka Tesla Motors zažalovala svého bývalého šéfa projektu Autopilot Sterlinga Andersona, protože dlouhé měsíce spolupracoval s konkurenční firmou vedenou Chrisem Urmsonem, bývalým šéfem programu samořiditelných aut v Googlu.
Právní bitva firem ze Silicon Valley ukazuje na to, že ve válce o nejlepší mozky v oblasti autonomních vozů začíná přituhovat. Takto úzce specializovaných odborníků je málo a připomíná to boj IT firem o zkušené programátory.
Do soutěže o nejlepší autonomní vůz se obrazně řečeno hlásí stále více závodníků. Kromě zavedených automobilek jako třeba General Motors (GM) je to také Uber Technologies a mnoho další menších firem.
Přeplácení firem i lidí
Větší firmy se snaží menší konkurenty koupit i za stovky milionů dolarů, byť mají jen pár zaměstnanců. Uber v loňském roce pohltil za 680 milionů dolarů (17,3 miliardy korun) startup Otto, který vyvíjí autonomní řízení nákladních vozů, GM zase koupil firmu Cruise Automation za 581 milionů dolarů (14,8 miliardy korun).
„Najednou si všichni uvědomili, že se autonomní vozy stávají realitou,“ komentoval horečku v tomto segmentu trhu Sebastian Thrun, který založil projekt samořiditelných vozů ve firmě Google a věnuje se robotice a vývoji umělé inteligence jako profesor na Stanfordově univerzitě. „Každý šéf automobilky má nyní vývoj autonomního řízení jako prioritu a rok 2016 byl rokem, kdy se lidé probudili a zjistili, jaký je potenciál autonomního řízení.“
Firma IHS Markit odhadla, že v roce 2035 bude na světě prodáno 21 milionů autonomních vozů. Přitom v roce 2025 to bude 600 tisíc. Sektor autonomních vozů by tak měl mezi lety 2025 a 2035 přidávat více než 40 procent ročně. Kumulativně by do roku 2035 mělo být prodáno 76 milionů vozů s autopilotem.
Čtěte o etickém rozměru vývoje autonomních vozů:
Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici
Urmson vedl u firmy Google (nyní Alphabet Waymo) výzkum autonomního řízení. Během jeho éry vozy najely 1,8 milionu mil (2,9 milionu kilometrů), než loni v srpnu z Googlu odešel. Anderson byl na podobné pozici u Tesly a odešel z firmy Elona Muska v prosinci. Podle žaloby podané Teslou oba dlouhé měsíce připravovali novou firmu Aurora Innovation.
Anderson měl přetahovat další lidi z Tesly, a porušit tak svou smlouvu. Firma Aurora tvrdí, že obvinění nejsou podložená a jsou jen snahou nově založeného konkurenta poškodit.
Tesla si stěžuje, že tradiční automobilky vytvořily nezdravé prostředí, kdy tým čítající několik programátorů a vývojářů s demoverzí programu autonomního řízení automobilu stojí miliardu dolarů (25,4 miliardy korun).
Jen v Kalifornii dostalo 21 společností povolení testovat autonomní vozy, například Ford Motor, BMW nebo Robert Bosch, uvedla agentura Bloomberg.
Nikdo nechce zaspat
Karl Brauer, analytik poradenské firmy Kelley Blue Book, uvedl, že pokročilé technologie v autoprůmyslu budou stále více určovat trend a kdo zaspí, bude mít smůlu. Proto je tak důležité pro firmy, aby si vybudovaly vlastní „mozkový trust“, jinak jim ve vývoji ujede vlak.
Přetahování lidí není v tomto oboru ničím výjimečným. Společnost Google v prosinci zažalovala Leonida Shamise, který přešel do startupu Drive.ai. Firma vyvíjí umělou inteligenci ve spojení s autonomním řízením.
Profesor práva Byrant Walker Smith k tomu říká, že všechny firmy zapojené do vývoje autonomního řízení jsou nyní ovládané chamtivostí a strachem, a proto spory končí až v soudní síni.
Více o automobilech čtěte na autobible.cz
Dále čtěte: