Menu Zavřít

Vyvolení Švédové

7. 10. 2005
Autor: Euro.cz

České poměry jsou pro Švédy unikátní svou zaostalostí

Moderní dobu, televizní novověk, špičkové technologie. To vše nabízí společnost MTG (Modern Times Group)působící ve Skandinávii v oblasti technologického pokroku. Kdo by od této švédské skupiny, nového spolumajitele Primy, očekával něco jiného než technologickou revoluci? Digitální satelitní vysílání se širokou nabídkou různých programů, homeshopping, propojení televizních aktivit s internetovými, e-commerce, hudba on-line. Na tohle vše jsou přece Švédové mistři. V Praze se kdysi bojovalo proti Švédům na Karlově mostě. Neměli by je snad dnes Češi vítat s otevřenou náručí?
Bezpochyby. Ale pozor na přehnaná očekávání. Nezapomeňme na otázku: Co k nám vlastně Švédy přivádí? Supermoderní MTG si údajně vybrala Česko proto, že tady je unikátní trh. Co to znamená? Šéf MTG Hans-Holger Albrecht na to v rozhovoru pro týdeník EURO odpovídá naprosto jasně: Není tu velká konkurence. Soutěží tu prakticky jen Nova s Primou (více na str. 42). Tedy takový televizní středověk. Pokud jde o reklamní trh, Česká televize bude postupně vytlačena za jeho mantinely. Skupina moderních časů vidí hlavní výhodu v tom, že to v Česku funguje tak nějak postaru. Dá se na tom ještě nějakou dobu slušně vydělávat. Tedy pokud se Primě podaří její nástup a srovná krok se svou kdysi silnější sestřičkou Novou. Musí dosáhnout srovnatelné sledovanosti, aby si zadavatelé reklamy konečně uvědomili, že tu alternativa je. Už žádný duopol, ale alespoň výběr ze dvou možností. MTG může v tomto ohledu Primě hodně pomoci.
Vzkazy ze Švédska jsou nicméně jasné. Neočekávejme, že náklady porostou do nějaké závratné výše. Dohnat Novu, ale nepředhánět ji, pokud to nebude mít prokazatelný finanční efekt. Nic víc. Ale nedá se říci, že by to bylo málo. Prima už snad nebude muset tancovat podle toho, jak Nova na reklamním trhu píská. Také diváci se mohou díky možnostem MTG dočkat nových pořadů.
Co však ona technologická revoluce? Máme na ni zapomenout? Zatím vše nasvědčuje tomu, že MTG nebude s žádnými převratnými novinkami pospíchat, neboť současný stav vyhovuje. Všichni v televizní branži ale vědí, že jednou se poměry změní. Otázkou je, za jak dlouho. Éra digitální televize přijde. Placené televize, protože ta digitální bude placená, dodejme slovy někdejšího ředitele Novy Vladimíra Železného. To, že někdo nepospíchá se zaváděním změn, ještě neznamená, že se nebude na novou éru zcela realisticky připravovat. Pamatujete si, jak Železný zpochybňoval přechod na digitální vysílání? Později se ukázalo, že i on si uvědomoval, jak potřebná je kupříkladu příprava na satelitní digitální vysílání. Z tohoto pohledu se MTG logicky musí jevit jako nadějný partner.
Mimochodem, výlety do minulosti mohou být poučné. Co říkal ředitel Primy Martin Dvořák v době, kdy Vladimír Železný chrlil útoky proti digitalizaci? Vraťme se do března roku 2001. „Finální vizí je propojení televizních, internetových a telekomunikačních služeb. Potažmo to souvisí s digitálním vysíláním. Nemyslím si ovšem, že digitalizace je tou konečnou technologickou změnou,“ prohlásil tehdejší, současný, a zdá se, že i budoucí šéf Primy v rozhovoru pro týdeník EURO. „Dokážu si představit, že díky novým technologiím bude Prima nabízet nejenom program, ale i další služby, dejme tomu internetového a telekomunikačního charakteru,“ řekl Dvořák. Jsme nyní blíže takovým vizím? Snad.
S časem se představy mění. Martin Dvořák tehdy mluvil o hledání zahraničního partnera, který by byl pouze menšinovým vlastníkem. MTG ale dnes rozhodně nepůsobí jako ten, kdo bude slabším hráčem v tandemu se skupinou Ivana Zacha, dosud neomezeného vládce impéria kolem Primy. V orgánech budoucího TV Prima Holdingu budou ovšem mít obě strany vyrovnané síly, takže lze spekulovat, jak budou zvládat případné vzájemné konflikty. Otazníků je pochopitelně více. Prima se bude muset kupříkladu dohadovat s regionálními televizemi, s nimiž sdílí frekvence. Skepticky naladěného pozorovatele mohou napadat různé myšlenky. Nezapletou se televizní manažeři příliš s politiky, včetně představitelů nejsilnější vládní strany, aby si pojistili bezproblémové prodloužení vysílací licence? Nepřijdou po době hledání zahraničních partnerů v českých komerčních televizích, spojeném s vyhrocenou soutěží mezi Novou a Primou, zase časy přílišné vzájemné vstřícnosti? Nechme se překvapit.
A třeba nás nakonec něčím překvapí také Hans-Holger Albrecht. Ten na konci září představoval novou vymoženost své skupiny: osobní videorekordér „Viasat+“, který má divákům umožnit snadné nahrávání programů, a především to, že se budou dívat, na co chtějí, v jakoukoliv dobu. Jde o zařízení, které v sobě spojuje satelitní přijímač a klasický videorekordér. Přemýšlení o tom, v kolik hodin začíná další díl oblíbeného seriálu, pak zcela ztrácí smysl. Tedy ve Skandinávii. Albrecht mluví o revoluční změně ve sledování televize a nejvíce vzrušujícím vývoji od počátku digitalizace. Kdo si přitom vzpomene na slova téhož muže o unikátním českém trhu, musí se trošku pousmát.

  • Našli jste v článku chybu?