České malé a střední podniky, které exportují na světové trhy, nedokážou využívat internet a sociální sítě tak dobře jako jejich konkurenti. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu The Future of Business Survey, který je společným projektem Facebooku, Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Světové banky.
Čeští exportéři nedokážou tak dobře pracovat s digitálními nástroji, aby oslovili své zákazníky v jiných zemích. Zatímco 39 % exportérům na celém světě pomáhá internet a sociální sítě k více než čtvrtině tržeb z mezinárodního obchodu, v případě českých malých a středních podniků dokáže takto využít moderní technologie k hledání nových zákazníků jen 28 % z nich.
Pozitivní dopady využívání online nástrojů:
světoví vývozci | čeští vývozci | |
---|---|---|
více než 25 % tržeb z mezinárodního obchodu | 39 % | 28 % |
více než 75 % prodejů závislých na online nástrojích | 45 % | 42 % |
růst v tržbách či prodejích díky online nástrojům | 58 % | 54 % |
Čeští podnikatelé nedokážou zapojit internet do tolika svých prodejů jako jejich světoví konkurenti a neumí digitální nástroje tak dobře využívat k růstu svých tržeb. Z průzkumu dále vyplynulo, že čeští exportéři dokázali navzdory svým nedostatkům ve využívání internetu vytvořit více pracovních míst než jejich světoví konkurenti.
Srovnání současného hodnocení ze strany malých a středních podniků:
Mezinárodní obchodníci | Domácí obchodníci | Mezinárodní obchodníci (ČR) | Domácí obchodníci (ČR) | |
---|---|---|---|---|
Optimističtí ohledně současného stavu | 49 % | 43 % | 55 % | 47 % |
Pozitivní výhled do budoucna | 64 % | 60 % | 67 % | 60 % |
Nová pracovní místa v uplynulých 6 měsících | 27 % | 17 % | 31 % | 17 % |
Nová pracovní místa v budoucích 6 měsících | 49 % | 40 % | 41 % | 27 % |
Cílovou skupinu průzkumu tvoří malé a střední podniky z celého světa, které provozují aktivní profil na Facebooku. Česká republika je do výzkumu zahrnována od ledna 2017. Červencový průzkum nabídl data od celkem 49 081 respondentů z 42 zemí světa.
Dále čtěte: