Jaroslav Smetana chtěl kdysi postavit svým dětem na zahradě bazén. Najatá firma se ale neosvědčila. Musel ji vykázat a bazén si raději udělal sám. Tak prostě začal příběh firmy Albixon, která dnes patří k největším světovým výrobcům bazénů a příslušenství.
Foto: Albixon
V expanzi jí má nyní pomoct i to, že otevřela v Hořovicích největší práškovou lakovnu střední Evropy.
Barvicí linka obleče ocel do džínsů
Nová prášková lakovna ve středočeských Hořovicích má dvě výlučné přednosti. Především to, že umí na zastřešení bazénu či další výrobky z oceli a hliníku vykouzlit prakticky jakýkoli motiv, který si zákazník usmyslí. Od imitace dřeva, mramoru nebo žuly až po dekor připomínající džínovinu či kapky deště. Druhou výhodou je, že ve velké hale může linka nalakovat i velmi rozměrné výrobky. Na jednom závěsu totiž unese výrobek s hmotností až tři čtvrtě tuny a délkou až devět metrů.
V Hořovicích byla počátkem února otevřena největší prášková lakovna ve střední Evropě. Zprovoznila ji ryze česká společnost Albixon, která vyrábí bazény, infrasauny, vířivé vany i zastřešení bazénů. V nové hale bude lakovat jak vlastní výrobky, tak na zakázku i produkty jiných společností. Albixon, který už dnes patří k největším evropským exportérům bazénů a příslušenství, má smělou ambici. Chce se stát ve svém oboru celosvětovým lídrem.
Nová práškovací lakovna je v tovární hale bývalého ČKD. Albixon halu zrekonstruoval a umístil do ní 85 metrů dlouhou lakovací linku. „Celková investice byla zhruba 110 milionů korun, z toho na techniku připadlo asi 80 milionů,“ uvádí Antonín Pátek, ředitel divize povrchových úprav Albixonu. Přitom 38 milionů se firmě podařilo získat z evropských dotací. Generálním dodavatelem technologie byla brněnská společnost Surfin, dodané stroje však pocházejí mimo jiné i z italských strojíren.
Albixon tak vytvořil na Hořovicku nové pracovní příležitosti. „Lakovna zatím zaměstnává 40 pracovníků. Po skončení zkušebního provozu počet zaměstnanců ještě poroste,“ říká generální ředitel Albixonu Václav Lisý.
Na začátku jsem chtěl jen bazén pro své děti
Firma Albixon je dnes ve výrobě bazénů a příslušenství globálním hráčem. Ale jak už to bývá, její počátek před 20 lety byl docela prostý. „Chtěl jsem kdysi jen zařídit svým dětem na zahradě bazén. Najatá firma ale nebyla dobrá, tak jsem ji po několika měsících musel vykázat. A bazén jsem nakonec raději postavil sám se svým bratrem,“ vzpomíná na počátky podnikání zakladatel firmy a dnešní předseda představenstva Jaroslav Smetana.
Společnost původně nesla jméno Albion. „Líbilo se mi, jak to zní. Byl to klukovský, hloupý výběr názvu. Ukázalo se samozřejmě, že obdobný název dalo své firmě spousta lidí,“ usmívá se Jaroslav Smetana. „Museli jsme proto po čase bolestivě hledat nový název. Nakonec jsme loni přidali doprostřed názvu to písmenko x,“ vysvětluje podnikatel vznik současného jméno Albixon. Firma od doby svého vzniku v roce 1990 neustále roste a rozšiřuje svůj sortiment, v současnosti má už 10 divizí. Do její produkce patří už nejen bazény a zastřešení, ale také infrasauny a vířivky. Vedle továrny v Hořovicích má také provozy například v Hostomicích, Osově či obchodní centrálu v Praze.
Česká společnost podle něj v současnosti vyváží vedle Evropské Unie především do zemí Společenství nezávislých států. „Zkoušíme ale expandovat i do Latinské Ameriky, Spojených států nebo do Jihoafrické republiky.“ Při vývozu na velké vzdálenosti přitom nebyla problémem ani tak hmotnost, ale spíš objem výrobků Albixonu. „Ovšem našli jsme originální způsob, jak výrobky při přepravě šikovně poskládat. Takže zatímco dříve jsme například dostali na tahač jediné zastřešení, teď jich tam umíme poskládat i 80,“ říká Václav Lisý.
Tržby byly skoro tři čtvrtě miliardy
Firmě rostou díky vývozu tržby o desítky milionů ročně. V roce 2010 tak dosáhla rekordního obratu 735 milionů korun. Po celé republice má mnoho provozů a zaměstnává 250 lidí. „Náš produkt je vysoce sezonní, takže na sezonu obvykle přibíráme ještě až 150 dalších pracovníků,“ upřesňuje Václav Lisý.
Starší lakovna, kterou firma využívala 12 let, už přestala rychlému růstu výroby stačit. Nová lakovna v Hořovicích má přitom širší využití než jen barvení bazénové techniky. Asi 50 procent práce bude představovat lakování vlastních výrobků Albixonu, druhá polovina zakázek půjde od jiných firem. Pro novou hořovickou lakovnu by mělo být velkou výhodou to, že umí nabarvit i velmi rozměrné výrobky, které linky v menších lakovnách nezvládnou.