Od zavedení eura čekají podnikatelé kladný dopad na vývozČeské vývozní firmy se připravují na globální trh. Většinou nemají obavy z toho, že neobstojí a mnohé si naopak slibují větší obchodní možnosti. Více než polovina tuzemských vývozců je přesvědčena, že se podmínky pro vývoz za poslední rok nezměnily.
Od zavedení eura čekají podnikatelé kladný dopad na vývoz
České vývozní firmy se připravují na globální trh. Většinou nemají obavy z toho, že neobstojí a mnohé si naopak slibují větší obchodní možnosti.
Více než polovina tuzemských vývozců je přesvědčena, že se podmínky pro vývoz za poslední rok nezměnily. Opačný názor zastává čtyřicet procent vývozců a z nich sedm z deseti vidí změnu k horšímu. Došla k tomu společnost GfK Praha při svém šetření mezi tuzemskými vývozci.
Hodnocení podpory vývozu se zlepšilo
Kladně hodnotí firmy informovanost o podpoře exportu, přičemž lepší známku dávali vývozci z Čech než z Moravy. Programy podpory vývozu vnímají podnikatelé výrazně lépe než například před třemi lety, kdy je za nedostatečné označilo více než sedm z deseti tehdy dotázaných. Nyní je třetina hodnotí jako dostačující, ale stejný počet je vnímá jako nedostatečné. Reprezentanti vývozních firem žádají programy zaměřené hlavně na financování exportu, obecné informace a výchovu manažerů, pojištění rizik vývozu a programy směřující ke zjednodušení celních procedur a cel obecně.
Čtvrtina vývozců čeká růst obchodu
Sedm z deseti exportních firem se připravuje na vstup České republiky do Evropské unie. Od jara letošního roku se jejich počet mírně snížil, což může znamenat, že některé společnosti již své přípravy dokončily. Euro a jeho cena také zřejmě nepředstavuje pro tuzemské vývozce problém. Třetina dotázaných neočekává po jeho zavedení žádné ovlivnění svých exportních aktivit. Pokud by se nějaký vliv měl dostavit, většinou podnikatelé počítají s pozitivním dopadem. Stejně tak nečekají vývozci v podstatě žádnou změnu ve svém obchodování po vstupu Česka do Unie. Je o tom přesvědčena více než polovina z nich. Růst odbytu do zahraničí pak v této souvislosti očekává čtvrtina vývozců. Případná negativní očekávání se zakládají na pocitu, že ekonomická situace jejich firem se zhoršila. Zatímco ve srovnatelném období loňského roku hodnotila ekonomickou situaci jako lepší polovina dotázaných, letos to byla jen třetina.
Firmy více spoléhají samy na sebe
Tuzemské firmy se také začaly více spoléhat samy na sebe než na pomoc druhých, pokud jde o podporu vývozu. Proto uváděly jako faktory, které nejvíce pomohly růstu exportu firem zejména vlastní úsilí, investice obecně a do nových technologií zvlášť a další zkvalitňování produkce. Pokud jde o to, co by pomohlo tuzemskému vývozu jako celku, shodují se podnikatelé na slabší koruně, lepší činnosti státu a dalších vnitřních úsporách v činnosti firem. To může být také důvodem, proč exportéři již tolik neusilují o zahraniční investice. Ve srovnání s podzimem 2001 se o deset procentních bodů snížil počet těch, kdo aktivně usilují o cizí kapitál. Týká se to jen o něco více než čtvrtiny vývozců. Oproti konkurentům zejména ze západní Evropy mají naši exportéři stále výhodu v ceně. České výrobky jsou také více než v minulosti vnímány jako tradiční. Naopak pořád se nedaří změnit image českého zboží v oblasti technické a technologické vyspělosti výrobků a také v jejich kvalitě.