Čeští exportéři se snaží stále pečlivěji zabezpečit své obchodní aktivity ve světě i po právní stránce. Mezi nejčastější služby, které jim právní kanceláře poskytují, patří formulace smluv se zahraničními partnery a také prověření spolehlivosti partnerů ještě před uzavřením kontraktu.
Foto: DHL
„Obecný trend směřuje k větší opatrnosti a je zjevná snaha zajišťovat budoucí pohledávky vzniklé z obchodního vztahu tak, aby se zvýšila jejich dobytnost,“ uvádí advokát Pavel Novický z Advokátní kanceláře Novický & Mejzlík, která je partnerem soutěže o Exportní cenu. „Druhým nejčastěji využívaným okruhem právních problémů je řešení platební nevůle či neschopnosti příjemce exportovaných produktů a služeb. V takovém případě přistupujeme k vymáhání pohledávek našich klientů prostřednictvím našich zahraničních partnerů,“ pokračuje Novický.
Zajímavý trend lze podle něj pozorovat v otázce rostoucí potřeby klientů chránit své hodnoty. „Řada firem totiž ještě před zahájením obchodní spolupráce požaduje provedení due dilligence svého obchodního partnera. I v těchto případech využíváme našich zahraničních partnerů k provedení právní prověrky obchodního partnera našeho klienta a snažíme se vyhledat a pojmenovat možná rizika,“ uvádí advokát.
Podle něj je potřeba mít také do nejmenšího detailu zmapovány zákonné podmínky v zemi, kam česká firma vyváží. Jinak může obchod zkomplikovat i zdánlivá maličkost. „Uvedu příklad. Dejme tomu, že dodáváte z Česka jakékoli množství zboží, které zde bude vyrobeno, budete mít všechna potřebná povolení, certifikáty v originále, potřebné exportní licence na dané množství, druh i balení, budete mít zabezpečenu všechnu transportní logistiku, budete mít dokonce i zaplaceno předem. Přesto může být váš obchod pozdržen tím, že pracovník letecké společnosti bude požadovat některou listinu, navíc pochopitelně v originále, kterou jste předávali transportní společnosti a která nebyla z neznámých důvodů doručena. Pak může dojít k nepříjemnému zdržení transportu zboží a čekání na další let, který bude z důvodu zaplnění nákladního prostoru možný například až za několik týdnů,“ upozorňuje Novický.
„Každý vývoz je obchod sui generis a i když budete dodávat stejnému zákazníkovi opakovaně stejnou komoditu, nikdy si nemůžete být jisti, že se export na 100 procent podaří, neboť pro úspěšný export můžete mít perfektně připravenou jeho administrativní část, ale nemůžete ovlivnit lidskou složku celého obchodu,“ uzavírá advokát.