Korejský Hyundai ukončil výrobu malého vozu Getz. Nahradil jej model i20, který se poprvé předvedl na konci loňského roku v Barceloně. V Česku se prodává od 229 900 korun jako konkurent Škody Fabia a dalších menších aut do města.
Autor: Hyundai Motors
Model Getz vyráběli Korejci od roku 2002 ve dvou verzích jako levné auto pro Evropu. O jeho design se postaral Hyundai-Kia Euroepan engineering center v německém Eschbornu, z výrobních pásů sjížděl v korejském Ulsanu. Třídveřový hatchback se obliby u českých řidičů nedočkal, zato praktičtější pětidveřová verze ano. Začínala původně na 250 tisících korun, jak auta zlevňovala, dostal se loni až na cenu 179 900 korun v akční verzi Polar.
Letos je Getz už minulostí. Hyundai už několik let zavádí u všech modelů nové označování, které má přinést větší přehlednost. Nový model i20, vyráběný v Indii, patří velikostí mezi malé auto i10 a vůz střední třídy i30, který se vyrábí v moravských Nošovicích. Jaký je nový vůz pocházející z indického poloostrova?
Z usedlého elegantní
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Hyundai i20 je typicky městský vůz pro přepravu osob na kratší vzdálenosti, na dálnici se jeho nejlevnější motor 1,2 nehodí. Také převážení nákladů je kvůli malému kufru a vysoké nákladové hraně problematické. Auto ale zdobí solidní výbava dosažitelná už v základu.
Usedlé křivky Getze vystřídala elegantní karoserie inspirovaná sesterským modelem i30. Zdobí ji hlavně elegantní prolisy na bocích, které se táhnou od předních kol přes dveře až pod zadní svítilny. Novinka dostala také vylepšený podvozek s delším rozvorem. Auto má nejširší nabídku motorů, jakou Hyundai dosud v segmentu malých vozů měl. Vybírat lze mezi dvěma benzinovými agregáty, diesel a turbodieselem.
Profit otestoval nejlevnější zážehovou motorizaci o objemu 1,2 litru s pětistupňovou manuální převodovkou. Auto nás mile překvapilo moderními tvary a hezky zpracovaným interiérem. Design kabiny je na rozdíl od Getze už dospělý, s elegantně řešenou palubní deskou.Model i20 má hodně místa na nohy na předních sedadlech, vzadu je to jako v každém malém autě horší. Kufr má na svou třídu průměrných 295 litrů, prostor lze ale rozšířit sklopením zadních sedadel na 1060 litrů. Opěráky bohužel nelze sklopit do roviny.
Jede, až když se vytočí
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - Hyundai i20 1,2i typ vozu - pětidveřový hatchback motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,2 litru max. výkon - 57 kilowattů max. rychlost - 165 km/h zrychlení 0-100 - 12,9 sekundy spotřeba - 6,7 l /100 km kufr - 295 litrů cena (základ)** - 229 900 Kč
Malolitrážní motor o výkonu 57 kilowattů se nám líbil, museli jsme jej sice trochu točit, ale pak podával slušný výkon. Měl rychlé rozjezdy a na dálnici uměl 165 kilometrů v hodině. Ve městě nebyl v kabině téměř slyšet, velmi praktický byl malý rejd podvozku a obratnost vozu v úzkých ulicích. Jako výborný jsme ohodnotili rozhled řidiče do stran i dozadu.
Horší to bylo na dálnici. Malolitrážní motor tam podával odpovídající výkon až kolem 4000 otáček za minutu, a to se projevilo na komfortu posádky i spotřebě. Na dálnici se v kabině prakticky nedalo poslouchat rádio. Spotřeba má podle výrobce činit průměrných 5,2 litru na sto kilometrů, náš palubní počítač ale při kombinovaných jízdách vytrvale ukazoval 6,7 litru. Počítat je také třeba s ne zcela přesným řazením.
Pochválit ale musíme výbavu nového Indokorejce. Už v nejnižším standardu Classic lze najít i takové položky, jako třeba šest airbagů, čtyři reproduktory a rádio s MP3 přehrávačem, systém kontroly tlaku v pneumatikách a elektrické stahování oken. Hyundai i20 je užitečným vozem do města. Auto ocení autopůjčovny, kurýři nebo firmy, které hledají levný a přitom dobře vybavený referentský vůz pro městský provoz.