Investice do výzkumu a vývoje v Rakousku loni poprvé překročily osm miliard eur
Že rakouské firmy expandují po celé střední Evropě a že země pod Alpami každoročně přiláká miliony turistů, je známá věc. Méně se však ví, že Rakousko se snaží etablovat i jako evropské centrum výzkumu a vývoje (R&D). A to poměrně úspěšně – země každoročně navyšuje podíl svého HDP investovaného do této oblasti. Jestliže ještě v roce 1998 odpovídaly výdaje na R&D 1,8 procenta HDP, tak vloni to bylo již 2,79 procenta. To je více, než v průměru vydává 27 zemí Evropské unie či Spojené státy. Pro srovnání Česko investuje do R&D jen 1,5 procenta HDP.
Žádané centrum
Díky nárůstu podílu na HDP se logicky zvyšuje i absolutní částka investic do R&D – ty vloni v Rakousku poprvé překročily hranici osm miliard eur. Téměř 39 procent uhradil stát, zbytek připadl na soukromé společnosti. „V privátní sféře dominují zahraniční firmy, které u nás vloni investovaly přes 2,6 miliardy eur,“ říká Hanni Grassauer, mluvčí Austria Business Agency, organizace zodpovědné za lákání zahraničních investorů. Přestože dosud většina rakouských firemních výdajů na R&D pochází z tradičních sektorů, jako je strojírenský průmysl či automobilový průmysl, postupně se zvyšuje i podíl progresivních oborů. „Kromě komunikačních technologií se Rakousko postupně stává poptávanou evropskou destinací pro výzkum v oblasti biotechnologií, zdravotnické techniky, výzkumu rakoviny či technologií pro životní prostředí,“ potvrzuje Grassauer. Laboratoře v alpské republice již mají světoví farmaceutičtí obři, jako je GlaxoSmithKline či Boehringer Ingelheim, společnost Ottobock zase ve Vídni vyvíjí inovace v oblasti zdravotních pomůcek.
Ambiciózní cíl
Mimo biologické vědy kvete v Rakousku i výzkum pro automobilový průmysl. Zájem automobilek se soustředí nedaleko Lince ve městě Steyr (Štýr), kde působí velké výrobní závody společností BMW, MAN a Magna. Například pro BMW je závod ve Steyru nejen největší továrnou na výrobu motorů, ale i zároveň kompetenčním centrem pro vývoj dieselových pohonů. Světový výrobce náklaďáků MAN zde zase vyvíjí lehké a středně těžké vozy. Co motivuje světové výrobce k přesunu výzkumu do Rakouska? Dle průzkumu EU Innovation Union Scoreboard především kvalita lidského kapitálu a výzkumných systémů. A také finanční podněty – kromě speciálních vládních programů jde i o uhrazení části nákladů na výzkum a vývoj. O tuto prémii ve výši deseti procent výdajů na R&D může na finančním úřadu požádat každá firma podnikající v Rakousku. Vloni se na této prémii vyplatilo 330 milionů eur, to je skoro třikrát tolik než při jejím zavedení v roce 2005. A > úsilí o lákání dalších výzkumných zakázek nese své ovoce – loni v listopadu se 22 mezinárodních firem (například společnosti Baxter, Infineon či NXP Semiconductors) s pobočkou v Rakousku zavázalo, že do roku 2015 navýší výdaje na R&D o 20 procent. I proto si může Rakousko dávat ambiciózní cíle včetně dalšího nárůstu podílu výdajů na R&D na HDP – podle plánů vlády by se měl v roce 2020 vyšplhat téměř na čtyři procenta. Pro srovnání: Izrael coby absolutní světový šampion v oblasti podílu výdajů na výzkum vzhledem k velikosti své ekonomiky nyní vykazuje hodnotu tohoto ukazatele 4,2 procenta.