Menu Zavřít

Vzácné kovy prudce zdražují. Pro větrníky jsou nutností

17. 8. 2017
Autor: čtk

Po ohromujícím propadu v roce 2012 a stagnaci v několika dalších letech ceny vzácných kovů, těžených převážně v Číně, hlásí návrat k růstu. Za letošním oživením cen 17 nerostů stojí hlavně expanze elektrických vozů a větrných turbín, píše list Financial Times.

Čína se na světové produkci vzácných kovů, které jsou nezbytné pro technologicky vyspělá odvětví, podílí zhruba z 90 procent a ještě větší podíl má na jejich vývozu. V roce 2010 se dostaly tyto kovy do popředí kvůli obavám z výrazného omezení vývozu Čínou a jejich ceny prudce rostly. Další těžební kapacity a nalezení alternativ některými koncovými uživateli však v roce 2012 způsobily propad cen. Po pěti letech začínají tyto kovy znovu vzbuzovat zájem hlavně kvůli jejich úloze v trvalých magnetech používaných v elektrických vozech a větrných turbinách.

Cena dvou vzácných kovů - neodymu a praseodymu - se v letošním roce zvýšila již o více než 50 procent. Mezi investory tak vzrostl rovněž zájem o akcie čínských firem, které tyto kovy těží. Cena oxidu neodymitého a oxidu praseodymitého se nyní pohybuje v Číně kolem 73,5 dolaru (1600 korun) za kilogram, loňský průměr podle konzultační firmy Adamas Intelligence činil 38,94 dolaru.


Velmoc elektromobility. V Norsku po roce 2025 „vymřou“ spalovací motory

Elektromobil v Norsku vytlačuje spalovací motory. Ilustrační foto.


Největším těžařem vzácných kovů v Číně je China Northern Rare Earth Group. Ta také nejvíce těží z tohoto obnovení zájmu. Akcie firmy letos stouply o 52 procent a minulý měsíc firma předpověděla, že její zisk za první pololetí stoupne až o 260 procent.

Podle analytiků Argonaut Research poptávka po neodymu a praseodymu v příštích deseti letech stoupne o téměř 250 procent díky použití magnetů v elektrických vozech a větrných turbinách. Elektrické vozy potřebují o téměř jeden kilogram více oxidů vzácných kovů než běžné spalovací motory. Výrobci elektrických aut používají v některých svých vozech raději motory s trvalými magnety než indukční motory, protože jsou lehčí a výkonnější. To je důležité pro zvýšení dojezdu auta bez nabití, uvedl analytik konzultační firmy Roskill David Merriman.


Stavba větrných turbín: milionový byznys pro techniky bez závratí

 Servis větrné elektrárny francouzského Alstomu.


Závratné oživení ceny však také u některých vyvolává vzpomínky na kolaps, který nastal po předchozím prudkém růstu. Vyšší ceny pravděpodobně povzbudí k novým dodávkám, které nakonec ohrozí vzestupný trend. V současnosti se pracuje na několika projektech těžby vzácných kovů mimo Čínu. Firma Rainbow Rare Earths chce začít do konce roku těžbu v Burundi a Mkango Resources zkoumá ložiska v Malawi.

MM25_AI

Vzácné kovy jsou převážně prvky ve spodní části Mendělejevovy tabulky, mezi které patří třeba europium, neodym či terbium. Některé z nich se používají například při výrobě obrazovek, kde fungují jako luminofory. Jiné zase hrají nezastupitelnou roli při výrobě laserů, bateriových článků pro hybridní a elektrické vozy nebo při výrobě systémů na výrobu energií z obnovitelných zdrojů.

Čtěte dále:

Proti proudu: větrná energetika zažívá v Evropě boom, Češi ale větrníky odmítají

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Proti proudu: větrná energetika zažívá v Evropě boom, Češi ale větrníky odmítají


  • Našli jste v článku chybu?