Nový „Modrý“ fond investuje do společností s vazbami na demokraty....
Celý podtitulek: Nový „Modrý“ fond investuje do společností s vazbami na demokraty. Zvítězí však nad indexovým fondem S&P?
Jednoho zasněženého dne v lednu 2006 se Joseph J. Andrew, bývalý předseda Demokratického národního výboru (DNC), brodil sněhovou manhattanskou břečkou, aby proslovil svou osvědčenou řeč o tom, že demokraté spravují inovativnější, sociálně odpovědnější, a přece ziskové společnosti.
Nějaký čas po tomto projevu k mladým demokratickým podnikatelům se v Andrewově e-mailu v jeho washingtonské kanceláři právnické firmy Sonnenschein Nath & Rosenthal objevila příloha s excelovou tabulkou. Poslal mu ji devětadvacetiletý konzultant Daniel de Faro Adamson z firmy McKinsey, který se akce zúčastnil. Přiložený soubor ukazoval, že společnosti, jejichž funkcionáři nebo politické akční výbory sponzorují demokraty, překonaly v posledních pěti letech hlavní akciové indexy.
Na základě tohoto výzkumu Andrew a Adamson vytvořili nový vzájemný fond tvořený společnostmi, jež dávají dary demokratům a jsou považovány za „sociálně pokrokové“. Nová rodina fondů, nazvaná na počest Demokratické strany Blue Fund (Modrý fond), se v tichosti objevila na trhu 17. října 2006. V prvních třech měsících její velký kapitalizační fond - v jehož držení jsou například Google, Starbucks, Lehman Brothers a Costco Wholesale - překonal indexový fond Standard & Poor's 500 akcií a získal 6,7 procenta. Malý kapitalizační fond předčil index Russell 2000, protože se zvedl o 3,8 procenta. Washingtonská poradenská firma Competition Policy Associates, která sleduje obě politické strany, zjistila, že v posledních pěti letech by velký kapitalizační fond překonal trh ročně o třináct procent; malý kapitalizační fond by býval lepší než index Russell 2000, ale o necelé jedno procento ročně. „Společnosti demokratů si v tržním období vedou lépe než republikánské,“ tvrdí J. J. Andrew.
Nový podnik, jehož aktiva činí pouhý milion dolarů, je podle měřítek Wall Street malý. Mnoho společností vzájemných fondů ještě Blue Fund nenabízí; společnosti E*Trade Financial a Fidelity Investments jej zpřístupnily začátkem ledna.
Už se našli i skeptikové včetně řídících pracovníků fondů, kteří tvrdí, že Modrý fond má před sebou ještě dlouhou cestu, aby prokázal svou životaschopnost. Někteří kritikové varují před takovými sociálně odpovědnými fondy, jež prý po investorech chtějí, aby „kupovali z lásky, ne pro peníze“. „Když společnosti začnou spoléhat na sociální odpovědnost, je čas prodávat,“ prohlašuje Steve Milloy, manažer portfolia fondu Free Enterprise Action. Tento fond vybízí společnosti, aby se bránily liberálnímu akcionářskému aktivismu, a má své vlastní portfolio spolehlivých akcií v hodnotě 8,9 milionu dolarů.
„Rudá“ možnost neexistuje.
Přestože organizace Social Investment Forum uvádí seznam 201 fondů, jež se na trhu nabízejí jako sociálně odpovědné, protože splňují normy v oblasti ochrany životního prostředí, diverzity pracovních sil a nejlepší praxe, žádný z nich nebere v úvahu příspěvky. Žádný fond se neomezuje pouze na republikánské společnosti. Přesto podle údajů nestranného analytického institutu Centrum pro citlivou politiku (Center for Responsive Politics) všech pětadvacet hlavních korporátních přispěvatelů podporovalo v posledních pěti letech republikánské politiky.
Sociálně uvědomělé investování není nijak zvlášť výnosné. „V dlouhém časovém úseku neexistuje opravdu významný rozdíl ve výnosech proti výnosům tradičních fondů,“ tvrdí David Kathman, analytik společnosti Morningstar, „ale v různých dobách si vedou lépe, nebo hůře.“ Je to proto, že fondy často hodně investují do technologie, kde byly v posledním desetiletí vzestupné a sestupné cykly, a málo do energie, kde hodnoty nedávno prudce stouply.
Jim Sinegal, generální ředitel společnosti Costco, zařazení do Modrého fondu vítá. Poukazuje však na to, že ačkoli je jeho společnost velkým sponzorem Demokratické strany, nedává politické dary: „Jsme pevně přesvědčeni, že peníze akcionářů by se neměly vkládat do politických kauz.“
Do Andrewovy podnikatelské historie patří to, že je spoluzakladatelem firmy Anson Group se sídlem v Carmelu ve státě Indiana, která poskytuje služby novým firmám a společnostem střední velikosti při rozvoji podnikání v oboru zdravotnictví. V roce 1999 jej prezident Bill Clinton jmenoval předsedou DNC, aby do chronicky zadlužené strany vnesl svůj podnikatelský postřeh. V současné době se Andrew snaží přesvědčit řídící pracovníky a demokraty, aby pro jeho nový podnik vypisovali šeky. „Mým cílem,“ uvádí, „není jen dělat politická prohlášení, ale vybudovat seriozní finanční instituci.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek