ŠKOLY A VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE Zatímco česká vláda kvůli podpoře vzdělávání vytahuje peněženku značně neochotně, Brusel do této oblasti pumpuje peníze nevídaným tempem. Šanci na kousek dotačního koláče má přitom jak zapadlá jednotřídka v Horní Dolní, tak soukromý provozovatel exkluzivních manažerských kurzů.
ŠKOLY A VZDĚLÁVACÍ INSTITUCE Zatímco česká vláda kvůli podpoře vzdělávání vytahuje peněženku značně neochotně, Brusel do této oblasti pumpuje peníze nevídaným tempem. Šanci na kousek dotačního koláče má přitom jak zapadlá jednotřídka v Horní Dolní, tak soukromý provozovatel exkluzivních manažerských kurzů.
Moudrý názor našich babiček shrnuje krásné jadrné úsloví „Uč se, vole, budeš pánem, budeš jezdit tatraplánem.“ Nakonec, jen málokdo pochybuje o tom, že prostředky věnované do vzdělání patří k těm nejlépe investovaným. Dnešní díl seriálu se proto zaměří na dotační možnosti škol a vzdělávacích institucí. Finančně podvyživeným státním školstvím počínaje a dravě se rozvíjejícím komerčním sektorem konče.
V řadě případů budou programy podporující vzdělávání navazovat na své finišující kolegy z období 2004 až 2006. To je třeba případ Společného regionálního operačního programu SROP. Veřejnoprávní subjekty v něm mohly získat prostředky na tvrdé investice do budov, učeben či výukových prostor a následně i na jejich moderní vybavení.
I UČŇÁK STOJÍ NA KVALITĚ „Šanci nabízenou SROP využilo třeba brněnské Střední odborné učiliště strojírenské a technologické v Trnkově ulici. To z něj v roce 2006 získalo dotaci na výstavbu společného vzdělávacího centra pro výuku informačních technologií a výuku na CNC strojích. S tím, že centrum bude využíváno i v rámci celoživotního vzdělávání a pro různé rekvalifikace nezaměstnaných,“ dává námět k zamyšlení řadě učňovských a středních škol analytik poradenské společnosti Raven EU Advisory Tomáš Rosenmayer. A právě projektů tohoto typu se v letech 2007 až 2013 ujmou jednotlivé Regionální operační programy ROP.
Měkké projekty naopak podpoří programy Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Praha Adaptabilita, jímž jsme se v seriálu zabývali už několikrát. Mimopražské či v druhém případě pražské školy z nich mohou čerpat na rozmanitou škálu neinvestičních aktivit. „Půjde o všemožné způsoby zlepšování vyučovacích metod, například využíváním informačních a komunikačních technologií. Peníze se najdou i na zaplacení zahraničních lektorů na výuku cizích jazyků, nebo na zavádění e-learningu,“ shrnuje Rosenmayer.
NEDÁ VLÁDA, POMŮŽE BRUSEL
Alespoň nějakou dobrou zprávu přináší Brusel také rozhněvaným rektorům vysokých škol. Těm totiž vláda před několika dny demonstrovala své priority odebráním miliardy korun z jejich rozpočtu na příští rok.
„Prakticky každá vysoká škola vlastní nějakou budovu, která nevyhovuje moderním požadavkům na výuku, ať už z důvodů kapacitních, technických nebo logistických. Řešením tohoto nepříjemného stavu může být využití operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. Stačí, aby školy připravily náročné projekty, jejichž cílem bude zvýšení počtu absolventů uplatnitelných v preferovaných oborech výzkumu a vývoje a mohou začít stavět kampusy, akademická centra nebo nezbytné a žádané laboratoře,“ konstatuje Tomáš Rosenmayer.
„Své uplatnění najdou i projekty zaměřené na terciální vzdělávání nebo na rozšiřování nabídky vysokoškolského vzdělání, modernizaci dálkových forem studia či na podporu praxí a stáží studentů. A velmi dobrou šanci na získání dotace mají třeba i projekty spolupráce se soukromým sektorem při tvorbě a realizaci studijních programů,“ uzavírá informace o široké dotační nabídce pro veřejnoprávní sektor Rosenmayer. V těchto případech budou hlavním cílem žadatelů už zmiňované programy Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Praha Adaptabilita.
NA SVÉ SI PŘIJDOU I PODNIKATELÉ Bez šance samozřejmě není ani soukromý sektor, který na prudce rostoucí poptávku po vědomostech zareagoval boomem komerčních aktivit. Patent na vzdělání už totiž dávno nedrží jen státní školský systém, ostrou konkurencí jsou mu dnes soukromé školy, vzdělávací instituce nebo organizace nabízející nejrozmanitější kurzy a semináře.
Podnikatelům svou pomocnou ruku nabízí opět operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Dvířka jeho pokladny se otevřou projektům neinvestičního charakteru zaměřeným na zkvalitnění a modernizaci vzdělávání s důrazem na celoživotní učení a zlepšení podmínek ve výzkumu a vývoji.
„Podnikatele tady bude určitě nejvíce zajímat oblast Podpory nabídky dalšího vzdělávání. Z ní je možné získat peníze na rozvoj nových metod vzdělávání, třeba na distanční a e-learningové kurzy, tvorbu nových vzdělávacích modulů a jejich ověřování v praxi. Šanci má i žádost o peníze na další vzdělávání lektorů,“ upozorňuje na možnosti podnikatelů Petr Štrauch, specialista Raven EU Advisory na tuto oblast. „Sázkou na jistotu jsou dále nápady v oblastech prohlubování a rozšiřování znalostí cizích jazyků, podnikatelských dovedností nebo ovládání informačních technologií,“ dodává. Pokud tedy provozujete třeba jazykovou školu nebo připravujete kurzy pro manažery, pomalu byste měli brousit tužku a přemýšlet nad strukturou své projektové žádosti.
„Podnikatelé také občas zbytečně zapomínají na možnosti nabízené programem Lidské zdroje a zaměstnanost. Ten administruje ministerstvo práce a sociálních věcí a asi tedy nebude překvapení, že dotace z něj poputují těm firmám, které své vzdělávací aktivity zaměří na specificky vymezené cílové skupiny. Třeba na zaměstnance a zaměstnavatele nebo na uchazeče o zaměstnání. S dobrým přijetím tak mohou počítat různé rekvalifikační a vzdělávací kurzy, motivační aktivity nebo i projekty v bilanční a pracovní diagnostice,“ vypočítává Petr Štrauch. Upozorňuje zároveň, že tematicky velmi podobné zaměření má i program Praha Adaptabilita, který už podle svého názvu zlepší náladu podnikatelům směřujícím své aktivity na území hlavního města.
A jak je z uváděných příkladů velmi dobře patrné, nové programovací období konečně nabízí peníze i měkkým projektům určeným oblasti výuky cizích jazyků.
DOPŘEJTE KLIENTŮM DOTOVANÝ LUXUS
Sebelepší vzdělávací kurz zákazníky nepřiláká, pokud ve třídě prosakuje strop a na tabuli psal svá moudra už učitel vlasti J. A. Komenský. Velmi potřebný dotační nástroj proto pro firmy na trhu profesního vzdělávání představuje program Školicí střediska II, spadající pod Operační program Podnikání a inovace. Ten umožňuje získat finanční prostředky na vybudování infrastruktury pro další vzdělávání. „Ale pozor, jednou z hlavních podmínek je tady alespoň padesátiprocentní zaměření vzdělávacích aktivit realizovaných v této infrastruktuře na specificky vymezené kategorie OKEČ. Jde hlavně o zpracovatelský průmysl, stavebnictví, energetiku nebo o informační technologie,“ upozorňuje Štrauch.
Z hlediska unijní podpory tedy vzdělávání rozhodně nepatří k odstrkovaným oblastem. A bude velmi zajímavé sledovat, jak se k nabízené příležitosti postaví zástupci soukromé, ale hlavně veřejné sféry.
TÉMATA SERIÁLU 28. KVĚTNA Úvodní informace 4. ČERVNA Odborné služby 11. ČERVNA Obchodní služby 18. ČERVNA Výrobci 25. ČERVNA Přeprava a cargo 2. ČERVENCE Školy a vzdělávací instituce 16. ČERVENCE Obce a kraje 23. ČERVENCE Závěrečné informace |
SLOVNÍČEK POJMŮ
OKEČ - odvětvová klasifikace ekonomických činností - přehled veškerých činností, které jsou uspořádány do jednotlivých kategorií, které se dále člení do oddílů, pododdílů a skupin podle charakteru, struktury či vývoje činnosti. Platný seznam je dostupný na stránkách www.czso.cz.
ZÁKLADNÍ DOTAČNÍ MOŽNOSTI
Měkké neinvestiční projekty:
* OP Praha Adaptabilita
* OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
* OP Lidské zdroje a zaměstnanost Hlavní tvrdé investiční projekty
* Regionální operační programy ROP
* OP Výzkum a vývoj pro inovace
* OP Podnikání a inovace -program Školicí střediska II.