Menu Zavřít

Vzdělání pro Alfa Centauri?

28. 9. 2007
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

MM25_AI

Ministerstvo školství je pod palbou. Státní maturity ANO, či NE? Protečou nám evropské peníze mezi prsty? V mediální spršce však zaniká nedostatek vyškolených pracovníků v řadě oborů. Kriticky postiženy jsou dva – strojírenství, které se díky autoprůmyslu stalo hnacím motorem ekonomiky, a dále informační a komunikační průmysl.
Poslední průzkumy ukazují, že komerční firmy nejsou z 84 procent (sic!) spokojeny s úrovní absolventů zejména vysokých škol. Argumentují, že doškolování těchto pracovníků stojí obrovské peníze a čas. Získání dostatečně kvalifikované „levné pracovní síly“ u našich východních nebo jižních sousedů se také stává iluzí. Kromě hlasitých stížností si ti, kteří si to mohou dovolit, pragmaticky zřizují vlastní školy: z poslední doby Škoda, Unicorn, Linet, Ness. Základními výhradami u profesně zaměřeného vzdělávání je nedostatečná kvantita, u vysokoškolských profesí absence takzvaných soft skills - tedy schopnosti komunikace, tvořivost, prezentace, souhra s lidmi v týmu.
Existuje cesta vzhůru? Nechci znovu probírat nedostatečné financování školství a špatně placené pedagogy. Nedostatečné vybavení soft skills je problémem celého vzdělávacího systému, který od samého vstupu do něj vlastní myšlení a kreativní schopnosti nepodporuje. Takzvané testy studijních předpokladů často obsahují encyklopedické znalosti nebo si hrají se slovíčky a jejich výkladem. Nebo patříte mezi ty, kteří dovedou z pěti trojic jmen obětí komunismu vybrat tu, která byla popravena? A víte, co se stalo v roce 1961 v Bolzanu?
Na druhé straně je jasné, že každá část lidské populace může dosáhnout jen tam, kam dosáhne. Jen dvě procenta lidské populace mají vynikající analytické předpoklady. Je-li momentálně v informačním průmyslu třeba 2000 lidí, tak prostě nebudou. Podobně 5000 nových zedníků nebo svářečů krátkodobě nevytvoříme. A co s nimi, až odejde automobilový průmysl a zvednou se hypotéky?
Myslím, že je třeba rozdělit vzdělávání. V tom profesním by neškodilo, kdyby si vysoké školy zřídily fakultní továrny a firmy - jako mají lékařské fakulty své fakultní nemocnice. Rozvíjení soft skills by tak bylo vyvoláno přímo potřebou žité praxe. „Elitní“ školy vzdělávající tu menší část populace by byly z větší části zaměřeny na trénink procesů ovládaných pravou mozkovou hemisférou… Nechci se stavět do pozice reformátora školství, ale myslím, že by obě strany barikády měly více respektovat, že jsou spojenými nádobami nebo rozdílnými stranami jedné mince.

  • Našli jste v článku chybu?