DaimlerChrysler
PRAHA (tpk) - S oficiálním nástupem Dietera Zetscheho do čela koncernu DaimlerChrysler k 1. lednu se německý výrobce pustil do posilování své finanční pozice. Prostředky by mu měly přinést jednak prodeje některých divizí a jednak již dříve ohlášené propouštění zaměstnanců.
Jako první mění vlastníka závod MTU Friedrichshafen. Divizi na výrobu dieselových motorů koncernu DaimlerChrysler koupila švédská investiční společnost EQT patřící do impéria rodiny Wallenbergů (EURO 51-52/2005). Favoritem byl přitom výrobce nákladních automobilů MAN, který prosazovali zaměstnanci obávající se rozprodeje firmy po akvizici investiční společností. MTU dosáhla v roce 2004 tržeb ve výši 1,35 miliardy eur a jejími hlavními produkty jsou agregáty pro nákladní vozy, lodě, lokomotivy a tanky. DaimlerChrysleru by měl prodej přinést přes 1,5 miliardy eur.
Dalším kandidátem, o němž dlouhodobě uvažují analytici v automobilovém průmyslu, je ztrátová výroba minivozů Smart. Zatím se však neobjevil žádný zájemce. Zdá se proto pravděpodobnější, že koncern bude chtít inkasovat peníze za svůj třicetiprocentní podíl v EADS, vlastnícím výrobce letounů společnost Airbus.
Spolu s propuštěním 8500 zaměstnanců, které by mělo uspořit 950 milionů eur, se DaimlerChrysler hodlá zasadit o výrazný růst. List Stuttgarter Zeitung navíc nedávno uvedl, že snižování počtu pracovníků v koncernu nekončí. Do roku 2008 by měl německý výrobce údajně propustit dalších 7500 lidí.