V PODNIKÁNÍ JSOU DNES ŠANCE, JAKÉ TU JEŠTĚ NEBYLY. MŮŽETE SEDĚT DOMA A ZA POMOCI ELEKTRONICKÉHO OBCHODU DOBÝVAT SVĚT. PODLE ŠÉFA KURÝRNÍ SLUŽBY UPS V ČR PETRA ZHÁŇALA POTŘEBUJETE MÍT JEN DOBRÝ PRODUKT A NAJÍT SI ČÁST TRHU, KTEROU JEŠTĚ NIKDO NEOSLOVIL.
říká ředitel UPS pro Českou republiku Petr Zháňal
Co vlastně v současnosti představuje expresní přeprava zásilek?
Odpovím vám analogií, kterou jsem sám slyšel před léty, ale stále platí. Jestliže máte tetičku, která žije na konci světa a chcete jí poslat pohled z dovolené, dejte ho poště. Za 30 korun vám ho tam dopraví. Kdy ale bude dopis doručen, nevíte, to vám nikdo neřekne. Stejně jako co se s ním děje od chvíle, kdy ho předáte. Také nemáte představu, co se bude dít, když se ztratí. Přesto za 30 korun pro vás udělá někdo strašně moc. Za určitou dobu se dopis objeví ve schránce vaší tetičky. Klobouk dolů. Na druhé straně tohoto příkladu vám leží kontrakt na stole - a když jej ještě dneska doručíte do Hollywoodu, budete hrát v novém Spielbergově filmu hlavní roli. Bruce Willis půjde pryč, budete milionáři, svět vám bude ležet u nohou. Mohu vám doporučit, abyste ten kontrakt složili do kapsy, koupili první letenku a do Hollywoodu jeli za Spielbergem osobně. Nesvěřujte ten papír nikomu. Všechno mezi těmi dvěma příklady jsou kurýrní služby, náš byznys. Řekneme vám, kdy bude zásilka doručena, její cestu můžete sledovat na internetu, e-mailem nebo mobilním telefonem. Budete vědět, kdy byla zásilka doručena, kdo ji převzal a v kolik hodin. Časy doručení jsou garantovány.
Mohou v tomto oboru uspět ještě nezavedené firmy, třeba i drobní podnikatelé? Nebo si myslíte, že tento segment trhu je již rozdělen mezi UPS, DHL a další velké firmy?
Myslím si, že místo je pro všechny. Stejně jako v jiných oborech, vedle těch obrovských výrobců, dejme tomu audiotechniky, pokrývají ti malí, specializovaní, mezery trhu, které ti velcí nepokrývají. Portfolio velkých firem je nějakým způsobem dané a málokdy vyplní celý trh.
Není to ale jednoduché začínat z ničeho, když proti vám stojí představa, že všechno je již rozděleno mezi takové obří firmy…
Dle mého názoru vždy existují oblasti trhu, ve kterých se dá úspěšně podnikat. Především je škoda každého dobrého nápadu, který se nerealizuje. Před mnoha lety jsem měl známého, kterého napadlo, že by mohl vyvrtat do květináčů otvory vytvářející obličej a květiny pak vytvoří vlasy a vousy tím, že prorostou skrz. Nic ovšem s tímto nápadem neudělal. A za tři roky s tím někdo jiný přišel na trh a byl to v Americe ohromný hit. Trval asi dva roky, pak zájem skončil, ale za ty dva roky někdo vydělal spoustu peněz.
Neměli ti dva mladíci, kteří před sto lety zakládali vaši firmu, přece jenom jednodušší situaci? Taková konkurence nebyla.
Řekl bych, že je to spíše naopak. V podnikání je v dnešní době příhodná situace, jaká zde historicky nikdy nebyla. Šance je pro všechny.Vidím to u našich klientů. Člověk, který má dneska dobrý nápad, tak může sedět u sebe doma a za pomoci elektronického obchodu být ve spojení s celým světem. Před sto lety zakladatelé naší firmy mohli oslovit nanejvýš lidi z městské čtvrti, ve které bydleli. Dneska můžete oslovit kohokoliv na světě. Můžete si naplánovat koho oslovovat. Musíte mít dobrý produkt a najít si část trhu, který nikdo neoslovil, nebo místo na světě, kde produkt může být atraktivní. V další fázi potřebujete produkt zpravidla rychle, na čas a kvalitně dostat na místo - a to je naše práce. Před pár lety za mým kolegou v Keni, kterého osobně znám, přišlo pár místních začínajících podnikatelů. Neměli nic, jen nápad. Řekli, že se dočetli o tom, že v Americe je populární africké umění. Co pro nás můžete udělat, ptali se? Můžeme připravit logistický postup dle vašich potřeb, ale jak a s čím budete podnikat je jen na vás. Správně si to načasovali ještě na předvánoční trhy, sehnali někde levné africké umění, začali inzerovat na internetu a udělali velice dobrý obchod, aniž vůbec - díky kurýrní službě - vstoupili na americký trh fyzicky.
Takže si myslíte, že kurýrní služba může pomoci rozjet obchod i malým podnikatelům?
Nejsme pouze partnerem těch obrovských nadnárodních gigantů, jako je automobilový, elektronický či sklářský průmysl. Zde je to partnerství přirozené, protože tuto službu denně potřebují. Stále častěji se v České republice stávají našimi partnery právě ti malí inventoři, vynálezci, kteří mají nápady a odvahu. Například jeden z našich klientů změnil své hobby, letecké modelářství, na úspěšnou a rostoucí firmu. Začal vyrábět specializované motory do leteckých modelů a díky preciznosti a kvalitě má zákazníky po celém světě. Budou mu konkurovat velkovýrobci? Myslím, že nebudou. Nevyrábějí totiž to, co on dokáže svýma rukama - ty precizní výrobky na míru.
Není největším konkurentem kurýrních služeb moderní doba se svými technickými vymoženostmi, především internetem?
Před léty, když přišel fax, mnozí tvrdili, že u všech, kdo přepravují dopisy, dojde k útlumu. Nestalo se. Když nastoupil internet, tvrdilo se, že přeprava dopisů klesne. Spíše opak byl ale pravdou. Fax se stal dodatkem k dopisům, začal žít paralelně. Totéž se nyní děje s internetem.
Co se nejvíce posílá kurýrem? Kurýrní služba je do značné míry zrcadlem průmyslu. Segmenty trhu, které se rozvíjejí a expandují do světa, nás potřebují, budou s námi posílat. V České republice je to automobilový průmysl, sklářství, velice se u nás rozvíjí elektronika. Posílá se hodně reklamního zboží, například na veletrhy. Posílá se také hodně firemních, právních dokumentů. K jakým změnám dojde v oblasti přepravy expresních zásilek v příštím roce po vstupu České republiky do Evropské unie? Odpadnou celní procedury pro značné množství zásilek. Česká republika bude spadat pod stejné svobodné celní pásmo jako zbytek Evropské unie. České firmy budou moci vstupovat na trhy bez jakýchkoliv celních problémů a kurýrní služby s nimi. To znamená, že expresní zásilky se mohou ještě zrychlit. ŠKODA DOBRÉHO NÁPADU**,
který se nerealizuje, tvrdí Petr Zháňal. Podmínky pro podnikání jsou podle něj dnes mnohem lepší než před sto lety, kdy z jednoduchého nápadu dvou poslíčků ze Seattlu vznikala firma UPS, jejíž tuzemskou pobočku řídí. Poslíčci Jim Casey a Claud Ryan se tehdy střídali u telefonu, který byl ještě mladým komunikačním prostředkem. Jeden z nich zapisoval došlé zprávy, druhý je roznášel klientům. Tak se zrodila společnost UPS. Nyní má tento největší světový expresní přepravce a zasílatel 360 000 zaměstnanců a zastoupení téměř ve všech zemích světa. Loňské tržby dosáhly 32 miliard dolarů.