Spotřebitelský barometr
Index spotřebitelské důvěry, který vyjadřuje mínění lidí o stavu a perspektivách české ekonomiky, po dubnovém růstu o impozantních 2,6 bodu zamířil v květnu opět dolů a klesl o půl procentního bodu na rovných 37. Navázal tak na trend narůstající skepse patrný už od léta loňského roku.
Jak dále vyplývá z údajů společnosti GfK Praha, která ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, ministerstvem průmyslu a obchodu a Svazem obchodu provádí výzkum Spotřebitelský barometr, celkový pokles by byl ještě vyšší nebýt jedno ho z pěti dílčích indexů vyjadřujícího odhodlání domácností k velkým nákupům. Ten za jediný měsíc stoupl z beztak už vysokého základu o neuvěřitelných deset bodů na rekordní hodnotu 59,5 a potvrdil, že březnový růst maloobchodních prodejů nebyl náhodný.
Ukazuje se, že lidé citlivě rozlišují celkový neradostný stav ekonomiky a mimořádně dobré inflační prostředí vybízející k výhodným nákupům. Ostatní čtyři dílčí indexy, mapující celkovou hospodářskou situaci a finanční situaci domácností v porovnání se stavem před rokem a výhled na příštích dvanáct měsíců, klesly oproti dubnu o jeden až 4,3 bodu.