Český fotbal podporovat nebudeme
Vložili byste za současných poměrů peníze do českého fotbalu jako investor či sponzor?
- ano 8,9 %
- ne 85,5 %
- nevím, nemám názor 5,6 %
To byl vskutku neobvyklý závěr nejvyšší fotbalové soutěže. Předposlední Plzeň se před sestupem zachránila vítězstvím nad Spartou. Pražský klub přitom utkání vypustil a jeho oddaní fanouškové srdečně zdravili kouče soupeře. Plzeň do Prahy totiž přivedl někdejší sparťanský trenér František Straka. Rozpačitě skončilo klání mezi Libercem a Mladou Boleslaví, která favorita ze severních Čech porazila jen díky dvěma sporným penaltám. O fotbal se začali zajímat nejvýznamnější muži české politiky. Premiér Jiří Paroubek konstatoval: „Já mohu jedině apelovat, aby ti lidé ve fotbale, kteří mají problémy s věrohodností, si třeba dali rok dva pohov. A během toho roku by se ukázalo, jestli je kolem nich nějaký problém.“ Jak by situaci řešil předseda ODS Mirek Topolánek: „Jediné, co politici mohou udělat s fotbalem, je, že na něj přestanou chodit, a tím upozorní fotbalové kluby, že je něco shnilého ve státě dánském.“ Nad poměry v kopané nechce nadále zavírat oči ani Česká televize. Šéf její sportovní redakce Ota Černý prohlásil, že…“ nebudeme k této lize podvodů a fízlů servilní“. Pohrozil rovněž, že je možné, že veřejnoprávní stanice nebude zápasy první fotbalové ligy vysílat. Zajímalo nás, jak se k celé kauze stavějí manažeři, a tak jsme se jich dotázali, zda by investovali či zda by sponzorovali český fotbal. Na 85 procent respondentů pravidelné rubriky odpovědělo, že nikoliv. První tázaný upozorňuje na dva problémy českého fotbalu: „Dokážu si představit jen málo produktů a služeb, které si mohou dovolit ignorovat špatnou pověst ligového fotbalu a riziko, že jejich brand bude spojován s korupcí. Navíc zhoršená reputace ligového fotbalu a další možný pokles zájmu 'normálních' lidí o chození na zápasy nebo jejich sledování v televizi by mohl zlevnit cenu reklamních ploch, takže není kam spěchat. Paradoxně však současná mediální sprcha a hanobení přišlo v době, kdy se věci začínají zlehka měnit k lepšímu. Před několika lety byla situace ještě horší. Jen se o tom každý den nepsalo v novinách, nemluvilo na Nově a nevyjadřoval se k tomu premiér. Smůla pro český fotbal je, že se rychle nepoučil a neodstřihl od minulých afér. Ba právě naopak, směšné tresty a další fungování problematických osob ve vysokých funkcích v klubech či na svazu se teď fotbalu vymstily. Český ligový fotbal má dnes dva problémy a korupce je pouze jedním z nich. Druhým je nezájem o diváka, jako by se fotbal hrál kvůli něčemu nebo někomu jinému. Jak jinak si vysvětlit neuvěřitelné vystoupení hráčů Sparty proti Plzni, kde divák vůbec mohl být rád, že se hráči uvolili převléci a nastoupili.“ To, komu patří milionové roční výdělky, je jasné autorovi následující reakce: „Peníze do českého fotbalu bych nevložil ani za současných poměrů, ani 'před nimi'. I když pominu zkorumpovanost celého českého fotbalového prostředí, je každá investice do českého fotbalového klubu posláním peněz do černé díry, jinými slovy nikdy se nejednalo o investici, ale o nevratný, hloupý dar. A myšlenka, že bych svými dary nesmírně nadlimitně živil většinou sprosté, až retardované jedince mě děsí. Deset milionů korun ročně má pobírat nikoliv Karel Poborský nebo Tomáš Řepka, ale špičkový neurochirurg v české nemocnici. A ti manažeři, co sypou nesmyslně peníze do fotbalu by se ve dne v noci měli chvět, zda jim osud tuto dárkovou nesoudnost jednou nespočítá.“ Jedna věc je opravdu zarážející, a to, že se současnou situací se sžili i skalní fandové: „Začalo to fraškou s uplácením rozhodčích, která šla 'do vytracena'. Samotný závěr ligy byl vyvrcholením a ten, kdo sportu trochu rozumí, se musí hořce smát nad divadlem, jež předvedl rozhodčí v Liberci, když nařídil dvě naprosto sporné penalty, i nad výkonem hráčů Sparty a rozhodčího proti Plzni. Co mne zaráží z hlediska psychologického je, že fanouškové Sparty, takzvaní 'ultras' dokážou strpět takovou hanbu, a dokonce jsou snad rádi, že prohráli po naprosto zdrcujícím výkonu.“ Investovat do českého fotbalu je podle tohoto názoru nesmysl: „Ani náhodou. Nevím, co se musí stát, aby se v něm něco změnilo. To, co proběhlo v této sezoně a na samý závěr, to je již opravdu na násilnou revoluci. Vzít klacky a vymlátit to ze Strahova. Na druhé straně si říkám, zda to co se děje ve fotbale, není náhodou věrný obraz naší společnosti, kde kritika a veřejná kontrola tisku a médií, jakmile se dotkne nedotknutelných, tak má dotyčný okamžitě problémy. Nejnázorněji to nyní předvádí premiér Paroubek.“ Je to investice jako každá jiná. Není třeba to dramatizovat:„Samozřejmě že ano. Záleží pouze za jakých podmínek. Český fotbal či situace kolem něj není horší ani lepší než český hokej, politika či jiná oblast. Český fotbal není horší ani lepší než fotbal jinde na světě. Otázka investora či sponzora je otázkou ceny či protihodnoty takových investovaných peněz, a ne pocitů či dojmů.“ Jiná vyčerpávající reakce je také pozitivní. Tento manažer upozorňuje, že je zapotřebí posuzovat to, do čeho se vloží peníze s chladnou hlavou: „Ve svém předchozím zaměstnání jsem působil jako poradce generálního ředitele renomované společnosti a posuzování investičních příležitostí formou reklamy či cíleného sponzoringu a formulování případné investiční strategie patřilo jednoznačně do mé pracovní náplně. Dle mého názoru je fotbal jednou z možných a přitom velmi čitelných investičních příležitostí, kde tak jako u každé investice sleduji její návratnost. Z tohoto hlediska mě zajímají dva parametry, a to ROA (Return on Assets) a ROE (Return on Equity), tak jako u každé jiné investice, pokud je lze vyčíslit. Pokud se nelze spolehnout na matematické vyjádření těmito dvěma parametry, je třeba přejít na parametry, které zajímají představenstvo. Takovými parametry, které odhadujeme na základě zpravidla empirických srovnání, jsou zvýšení povědomí o značce, posílení brandingu, prezentace cílové skupině či rozšíření cílové skupiny. Z toho všeho poté vyjde nákladovost celého procesu a očekávaná návratnost vložených prostředků. Stručně shrnuto, blíží se mistrovství světa ve fotbale v Německu a po dlouhé době též za účasti našeho národního týmu. Investice do fotbalu se musejí vyplatit, reklamu zhlédne v přímém přenosu několik milionů lidí u nás a současně více než miliarda diváků v zahraničí. V nedávné době v ČR sice rozčeřila poklidné hladiny fotbalových šaten nepěkná aféra s 'kapříky', ve které byli zapleteni jak fotbaloví trenéři, tak rozhodčí a snad všichni funkcionáři. A fotbal se stejně hrát nepřestal. Na úplatkáře se rychle zapomene a život půjde dál. A fotbal nadále zůstane napínavou hrou plnou nečekaných zvratů a současně zajímavou investiční příležitostí.“
Odpovídalo 124 manažerů