Zahraniční konsorcium začalo stavět gigantickou továrnu
Středočeský Kolín zažil minulý týden zřejmě historicky největší událost od roku 1757, kdy rakouský maršál Daun v jeho okolí porazil pruského krále Fridricha II. Jestliže se ospalému provinčnímu městu světodějné události téměř 250 let vyhýbaly, pak od uplynulé středy už to neplatí. Dva šéfové gigantických světových automobilek spolu s českým ministerským předsedou zahájili stavbu supermoderní továrny na výrobu aut, která snese srovnání s mladoboleslavskou Škodovkou. „Doufám, že závod přinese Kolínsku novou budoucnost, podobně jako železniční trať v roce 1845,“ řekl premiér Miloš Zeman. Na bývalých polích bude za tři roky dva a půl tisíce lidí vyrábět 300 tisíc aut ročně. Původně se tu měly vyrábět vozy se značkou BMW, ale Němci se minulý rok rozhodli pro Lipsko. Česká republika pak začala loni v létě lákat japonskou Toyotu a francouzský koncern PSA Peugeot- Citroën. Když už se na konci loňského roku zdálo, že v tvrdé mezinárodní soutěži vyhrají Poláci, obě automobilky oznámily, že Kolín zvítězil.
U lopat.
Miloš Zeman, místní rodák, zářil spokojeností: „Tato investice je mnohem větší než zamýšlený projekt BMW,“ řekl na pódiu při pompézní oslavě zahájení výstavby. Ta se konala na pozemku budoucí továrny v obřím stanu, do kterého se nacpalo několik set lidí. Francouzi a Češi vyšli vstříc japonskému zvyku a místo prvního výkopu se zasazovaly mladé stromky. Práci s lopatou předvedli kromě Miloše Zemana také prezident Toyoty Fujio Cho a prezident PSA Peugeot-Citroën Jean-Martin Folz. Lopaty se neštítili ani ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr a středočeský hejtman Petr Bendl. Investici za 1,5 miliardy eur je prostě třeba náležitě posvětit.
„Je to jen oslava, reálně to nic neznamená, ale je důležité, že jsme vůbec dokázali dát českého premiéra a dva šéfy obrovských automobilek dohromady na jednom místě. Oni i všichni ostatní viděli, že to místo skutečně existuje, jak lokalita vypadá, a že to není jen nějaký virtuální objekt kdesi ve středních Čechách,“ říká hlavní koordinátor projektu, ředitel agentury CzechInvest Martin Jahn.
Je pravda, že minimálně u prezidenta Toyoty Fujio Choa se tento záměr podařil. „Oblast východní Evropy neznám, výběr lokality ponechávám plně na svých podřízených,“ řekl Cho týdeníku EURO loni v červnu v Bruselu poté, co s Folzem podepsal smlouvu o výstavbě továrny. Minulý týden si ale už Čechy chválil, líbila se mu hlavně Praha.
Jean-Marie Folz na tom byl loni lépe: „Vím, že vaše země má velkou automobilovou tradici, budeme o ní přemýšlet,“ řekl tehdy v rozhovoru.
Šek pro nemocnici.
Závdavek na budoucí příliv japonských a francouzských peněz Kolín pocítil už minulý týden. Obě automobilky totiž věnovaly místní nemocnici šek na čtvrt milionu eur. „Během několika týdnů se začne skrývat zemina a život pro obyvatele města se totálně změní,“ míní Jahn. Už nyní se do Kolína nastěhovalo několik japonských stavebních techniků, v budoucnu se bude stavět dálniční přivaděč, školící středisko, golfové hřiště a Japonci trvají také na tom, aby se zlepšila výše zmíněná nemocnice. Na pozemku továrny o rozloze 120 hektarů vyroste lisovna karoserií, svařovna, lakovna a montážní linka. Motory a převodovky se budou dovážet z Polska a z Francie. „Doufám, že to v Kolíně dopadne časem stejně jako v Mladé Boleslavi, kde byli Němci s výrobou ve Škodovce natolik spokojeni, že tam vybudovali i motorárnu,“ lákal premiér Zeman Folze a Choa k dalšímu rozšíření areálu. „Já toto rozšíření nevylučuji,“ odpověděl Folz s tím, že vše ukáže budoucnost. Je názoru, že stavbu motorárny opravňuje až produkce jednoho milionu agregátů ročně.
Levná výroba.
Plány počítají s tím, že by z Kolína vyjíždělo ročně 300 000 malých vozů, určených především pro trh střední a východní Evropy. Cho tvrdí, že konsorcium chce začít prodávat nová auta ve 22 evropských zemích a dospět až k množství 1,2 milionu kusů. Japonci i Francouzi přitom hodlají splnit svůj slib z Bruselu a vyrábět tak levně, jak to jen půjde. Poučili se proto ze spolupráce Fordu s koncernem Volkswagen, produkujících ve Španělsku na jednom podvozku tři různé automobily – Seat Alhambru, Ford Galaxy a VW Sharan.
Peníze nebudou do města na Labi přitékat jen ze zahraničí, ale i z českého státního rozpočtu. Příprava průmyslové zóny Kolín - Ovčáry bude letos stát 1,211 miliardy korun, celkově přijde stát na 1,97 miliardy korun. Z celkových letošních nákladů na zónu pokryje 793 milionů korun státní dotace. Kolín ji využije na výkup pozemků a vybudování infrastruktury. Z vlastních zdrojů (úvěru a peněz z prodeje akcií) vynaloží 98 milionů na pozemky a 20 milionů korun na inženýrskou činnost. Z prodeje pozemků investorovi získá 300 milionů korun.
Jen náklady na výkup pozemků letos dosáhnou 541 milionů korun. Loni na něj město vynaložilo 309 milionů korun, z toho 307 milionů pokrylo z půjčky od státu. Letos z ní splatí 200 miliónů korun. V dalších dvou letech město dokončí v zóně infrastrukturu. V roce 2003 na ni od státu dostane dotaci 350 milionů a o rok později dalších 100 milionů korun.
Box:
Cesta Kolína k investici
Podzim 2000 - v médiích se objevují první informace o tom, že německá automobilka BMW hledá místo pro svou novou továrnu. Radnice potvrzuje, že jednou z 200 vytipovaných lokalit je i Kolín.
Leden 2001 - kolínští zastupitelé oficiálně rozhodují o vzniku průmyslové zóny Kolín-Ovčáry s tím, že ji nabídnou BMW.
Březen 2001 - Kolín a okolní obce zvětšují na přání německého investora průmyslovou zónu z 240 na 360 hektarů. Město zároveň jedná se třemi stovkami majitelů pozemků, jimž nabízí 250 korun za metr čtvereční.
Květen 2001 - radnice získává předkupní právo ke všem pozemkům ležícím v budoucí průmyslové zóně. Z některých obyvatel obcí kolem Kolína se přes noc stávají milionáři.
Červen 2001 – Toyota a PSA v Bruselu oznamují, že budou společně v Evropě vyrábět malá auta. Šéf PSA Jean-Martin Folz v rozhovoru pro týdeník EURO připouští, že by továrna mohla stát v České republice.
Červenec 2001 - BMW oznamuje, že továrnu postaví v Lipsku, Kolín ale skončil na druhém místě. CzechInvest začíná nabízet zónu Toyotě a PSA Peugeot-Citroën.
21. prosince 2001 - Francouzsko-japonské konsorcium oznamuje, že továrnu, která zaměstná až 3000 lidí, postaví v Kolíně.
3. dubna 2002 – Evropská komise se rozhodla prošetřit otázku, zda český Kolín nebyl pro BMW přeci jen lukrativnější lokalitou a zda se automobilka nerozhodla pro Lipsko jen kvůli dotacím z Německé státní kasy.
10. dubna 2002 – zahájení výstavby závodu