Německá průmyslová skupina Siemens a francouzský konkurent Alstom se dohodly na spojení svých železničních operací. Vznikne tak evropský gigant ve výrobě vlaků, který bude schopen lépe obstát v mezinárodní konkurenci, zvláště v boji s čínskou firmou CRRC. Oznámily to firmy v dnešním prohlášení.
Siemens bude vlastnit ve společném podniku podíl o něco více než 50 procent. Generálním ředitelem nové firmy bude Henri Poupart-Lafarge z Alstomu. To má pomoci vyvrátit kritiku, že Francie se vzdává kontroly nad další národní průmyslovou ikonou. Centrála firmy nazvané Siemens Alstom bude v Paříži.
Alstom označil spojení za fúzi rovných. Dohodu podpořila správní rada Alstomu a souhlas s ní poskytla i francouzská vláda výměnou za ochranu pracovních míst.
„Tato německo-francouzská fúze mezi rovnými posílá silný signál mnoha způsoby,“ uvedl generální ředitel Siemensu Joe Kaeser. „Uvádí do praxe evropskou myšlenku a společně s našimi přáteli v Alstomu vytváříme dlouhodobého evropského šampiona v železničním průmyslu.“
Vysokorychlostní železnice v Česku? Cena 650 miliard, termín v nedohlednu
Dohoda je ranou pro kanadskou firmu Bombardier, která také jednala se Siemensem.
Sloučené tržby dopravních divizí Siemensu a Alsomu, které zahrnují francouzské vysokorychlostní vlaky TGV a německé ICE a také signalizační a železniční technologii, by za minulý fiskální rok činily zhruba 15 miliard eur (390,5 miliardy korun). Po celém světě bude mít nový podnik zhruba 60 tisíc zaměstnanců.
Přečtěte si také: