ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Již v roce 2007 by mohl některé rychlíky na českých kolejích provozovat jiný dopravce než státní České dráhy. Ministerstvo dopravy totiž vypsalo výběrové řízení na provozovatele 13 párů rychlíků.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Již v roce 2007 by mohl některé rychlíky na českých kolejích provozovat jiný dopravce než státní České dráhy. Ministerstvo dopravy totiž vypsalo výběrové řízení na provozovatele 13 párů rychlíků.
Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Švejnohové je nutné otevřít minimálně část trhu v dálkové osobní železniční dopravě konkurenci. Dosud totiž všechny dálkové vlaky objednávané státem zajišťují České dráhy (ČD). To ale neznamená, že by se to nutně muselo změnit.
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský totiž tvrdí, že státní dráhy jsou připraveny nabídnout vysoce konkurenceschopný produkt a výběrového řízení se samozřejmě zúčastní. „České dráhy již několik let fungují v prostředí liberalizované železniční dopravy, a to jak v osobní, tak i nákladní přepravě. Již dávno nejsou monopolním železničním dopravcem v Česku,“ říká Šťáhlavský.
VÍCE DOPRAVCŮ NA JEDNÉ TRASE Teoreticky je také možné, že na jedné trase bude vedle sebe existovat více dopravců v osobní dopravě. První tendr se konkrétně týká osmi párů rychlíkových spojů na trase z Pardubic do Liberce a pěti párů rychlíků z Plzně do Mostu. Výběr dopravce na každou z těchto relací proběhne podle kritérií, která zohlední jak kvalitu nabízených služeb, tak jejich cenu. Ministerstvo jako první vybralo tratě, u kterých se dá očekávat zájem několika dopravců. „Snahou bylo vybrat malý reprezentativní vzorek. Na něm chceme nově vyzkoušet výběr prostřednictvím transparentního výběrového řízení, abychom mohli trh v oblasti osobní dálkové drážní dopravy v budoucnu dále liberalizovat,“ vysvětlil ředitel odboru silniční a veřejné dopravy Miroslav Zelený. Dvě výše uvedené tratě představují přibližně čtyři procenta objemu celkových výkonů v dálkové osobní dopravě. KVALITNĚJŠÍ SLUŽBY Do výběrového řízení se může přihlásit pouze dopravce, který splňuje kvalifikační kritéria. Musí tedy být držitelem licence k provozování veřejné drážní osobní dopravy a mít osvědčení dopravce. Uchazeč zároveň musí doložit, že v posledních dvanácti měsících poskytoval přepravní služby v oblasti osobní nebo nákladní veřejné drážní dopravy. Splnit bude muset ještě řadu dalších podmínek. Od výběrového řízení si ministerstvo dopravy slibuje nejen snížení prostředků vynakládaných na provoz objednávané dopravy, ale zejména zvýšení kvality nabízených služeb. Podle údajů z tohoto vládního rezortu existuje nyní v Česku zhruba 20 dopravců s jednotnou evropskou licencí pro osobní či nákladní drážní dopravu, kteří by mohli splnit kritéria tendru. PRVNÍ VLAŠTOVKA NA VÝCHODĚ ČECH
Společnost Connex Česká železniční chtěla původně provozovat rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi již od prosince tohoto roku, kdy začíná platit nový grafikon osobní železniční dopravy. Podmínkou ale bylo získání státní dotace na úkor Českých drah, které doposud na trati rychlíkové spoje provozují. To se nepodařilo.
Podle mluvčí Švejnohové prý Connex přišel se záměrem pozdě, neboť smlouvy na zajištění dálkové železniční dopravy se uzavírají minimálně rok před platností nového grafikou. „Zajištění dopravy Connexem by přicházelo v úvahu až od nového jízdního řádu pro rok 2007,“ uvedla. Connex tak nyní dostane šanci ve vypsaném tendru.