Menu Zavřít

Vzor vidím v Berlíně

29. 9. 2009
Autor: Euro.cz

Nový ředitel České filharmonie hledá jiné modely financování

Nejznámější tuzemský orchestr má od počátku července nového ředitele Vladimíra Darjanina. „Vést Českou filharmonii je manažerská výzva první kategorie. Neumím si představit, co by se tomu mohlo pro mne osobně v České republice vyrovnat,“ říká vystudovaný operní režisér a zkušený hudební funkcionář, s nímž týdeník EURO hovořil o dalším směřování naší významné domácí kulturní instituce.

EURO: Česká filharmonie prý patří mezi dvacet nejlepších orchestrů na světě. Někteří kritikové to zpochybňují… DARJANIN: Já o kvalitě České filharmonie ani v nejmenším nepochybuji, stále má světovou úroveň. Měl jsem o ní pozitivní představu i v době před nástupem do funkce, přesto mě potenciál orchestru naprosto ohromil. Je obrovský, jenom se s ním v minulosti nepracovalo soustavně a cílevědomě. To hodlám změnit a napravit. Mám aktuální srovnání s předními evropskými tělesy, jejichž koncerty pravidelně navštěvuji. Reputace těch nejvýznamnějších, třeba Berlínských filharmoniků, které rád uvádím jako benchmark, se reputaci České filharmonie možná v posledních letech o něco vzdálila, ale ne natolik, abychom to při dostatečném úsilí nemohli během několika sezon srovnat. Potřebujeme našemu orchestru vrátit lesk a noblesu, pečeť výjimečnosti. A také určitou národní hrdost, že máme tak skvělé reprezentativní české hudební těleso. I proto se soustředíme na pořádání koncertů s vysokou přidanou hodnotou, jakým například nepochybně bude v únoru příštího roku klavírní recitál Daniela Barenboima.

EURO: Jak hodnotíte první tři měsíce v nové funkci? Údajně jste nastartoval finanční a personální audit. To je situace v České filharmonii opravdu tak vážná? DARJANIN: Považuji za přirozené, že si hned na počátku své mise zjistím pravý stav věcí. Předem jsem věděl, že vstupuji do instituce, kde mnoho procesů nefunguje nebo funguje pouze částečně. Potřebuji však přesné informace. Že si je dávám dohromady, nemusí znamenat, že Česká filharmonie je v rozkladu a že po ukončení auditu nezůstane kámen na kameni. Zadal jsem především hloubkovou kontrolu finanční, protože dobré hospodaření je základním předpokladem pro úspěšný rozvoj. Následovat bude personální audit. S většinou lidí ve stávajícím managementu nemám mnoho osobních zkušeností, o některých nevím nic. Ani zde audit neznamená, že bude následovat zemětřesení, jedná se z mého pohledu o standardní nástroj pro úspěšné řízení. Je třeba předeslat, že Česká filharmonie je instituce, která se skládá ze tří částí – orchestru, galerie a správy budovy Rudolfina. To vše tvoří jeden celek, jehož jednotlivé části bych rád viděl jako samostatně životaschopné, víceméně samostatně hospodařící a jednoduše identifikovatelné.

EURO: Jaké změny ve fungování České filharmonie plánujete? DARJANIN: Mým cílem je vytvořit jasnou strukturu očištěnou od nánosů, které na ni dopadly za posledních deset let. Chci změnit způsob financování, odměňování hudebníků, pozvednout prestiž orchestru i kvalitu jeho managementu, přivést orchestr k lepším nahrávacím společnostem a vytvořit podmínky pro získání prvotřídního šéfdirigenta. Také musíme velmi výrazně změnit obraz orchestru a celé instituce v našich i zahraničních médiích, jenž nebyl poslední dva roky příliš příznivý. V první fázi je třeba najít jednotný hlas filharmonie vůči veřejnosti. Veřejnost totiž musí vnímat orchestr jako fungující součinné těleso s jasnou koncepcí a celou instituci jako pevný celek. Na druhou stranu je třeba říci, že jsem neměl žádný vliv na tři zásadní věci, které jsem zdědil po minulém vedení. A to jsou kompletní programová příprava na sezony 2009/2010 a 2010/2011, smlouvu na tři roky s šéfdirigentem Eliahem Inbalem a kolektivní smlouvu s odbory, jež je podepsána do roku 2011.

EURO: Dotkla se probíhající ekonomická krize fungování České filharmonie? Pocítili jste třeba menší zájem o koncerty, došlo k omezení financování ze strany státu nebo odešli někteří sponzoři? DARJANIN: Zahajovací koncert 5. září byl vyprodaný. Zájem o koncerty se celkově nesnížil, zásluhu na tom jistě má i rozsáhlá základna abonentů. Při mém nástupu zde mnoho sponzorů nebylo, a tak je mým prioritním úkolem vyhledat nové. Probíhají rozhovory s potenciálními partnery, kteří právě nyní plánují rozpočty na následující rok. Sázím na to, že Českou filharmonii v každé etapě její existence podporovali ti nejúspěšnější a nejprozíravější. Vždy to byli stratégové a mecenáši, zástupci kruhů a oborů, které udávaly tón. S takovými se potkávám, jednám o možnostech a věřím, že alespoň některé z nich získáme ještě letos. Už jsem se zmínil, že obdivuji, jak je po všech stránkách zorganizována berlínská filharmonie. Chtěl bych se jí jako vzoru držet i v této oblasti. Jenom Deutsche Bank přispívá každoročně deseti miliony eur. Já bych se moc rád v našich skromnějších českých podmínkách postupně dostal na desítky milionů českých korun. Věřím, že to není utopie a že i s pomocí velkorysých mecenášů dokáže orchestr našemu publiku nabízet stále více atraktivních světových sólistů, dirigentů a zážitků.

EURO: Hned při nástupu do funkce jste vyřešil dvouletý spor o autorská práva k nahrávkám České filharmonie. Můžete popsat toto řešení a říci, jakou část dostanou hráči a kolik filharmonie? DARJANIN: Po nástupu jsem nechal zpracovat právní rozbor stávajícího stavu a teprve poté jsem začal jednat se zástupci orchestru. Samozřejmě obě strany musely být ochotny ke kompromisu. Dohodli jsme se, že autorská práva za nahrávání jsou dle zákona v tomto okamžiku na straně instituce a honoráře budou přecházet na hráče do doby, než se hudebníkům výrazně zvýší platy.

MM25_AI

EURO: Jste pořadatelem festivalu Dvořákova Praha, odehrávajícího se v Rudolfinu. Objevily se názory vnímající tuto situaci jako střet zájmů. Jak se na to díváte vy? DARJANIN: Festival Dvořákova Praha jsem vybudoval v době, kdy jsem ještě vůbec netušil, že bych se mohl stát generálním ředitelem České filharmonie. Proto zůstanu i nadále intendantem, abych projekt personálně zaštítil. Nicméně filharmonii se mohu a budu věnovat bez omezení a naplno, protože ve festivalové kanceláři mám tým profesionálních spolupracovníků, kteří chod projektu Dvořákova Praha bez problémů zvládnou. Nejedná se opravdu o žádný střet zájmů. A musím dodat, že festival přináší finanční prostředky do Rudolfina, nikoli naopak.

* BOX
Vladimír Darjanin (49)**
Studoval hru na kontrabas na Konzervatoři v Košicích a obor operní režie a hudebně dramatické pořady v televizi na Akademii múzických umění v Praze. Studia dokončil v roce 1986, poté působil v Berlíně. Po roce 1990 pracoval v opeře Národního divadla, dále založil agenturu DaDa, která produkovala řadu propagačních filmů. Od roku 1998 je členem Správní rady Nadace barokního divadla zámku Český Krumlov. Také působil jako generální manažer výstavy Deset století architektury, jež se konala v roce 2001 v prostorách Pražského hradu. Zároveň je autorem stejnojmenného televizního cyklu krátkých dokumentů, který po několik let vysílala Česká televize. V roce 2004 režíroval v Národním divadle operu Antonína Dvořáka Vanda, o rok později se stal generálním komisařem české účasti na výstavě Expo v japonském Aiči. Je zakladatelem a intendantem hudebního festivalu Dvořákova Praha. Od letošního července stojí v čele České filharmonie. Jeho manželkou je klarinetistka Ludmila Peterková.

  • Našli jste v článku chybu?