Menu Zavřít

WDT: cíl nikdy není blízko

4. 10. 2004
Autor: Euro.cz

INTERNETOVÉ APLIKACE Být výrobcem webových stránek a programátorem dnes znamená potýkat se s početnou konkurencí. Společnost WDT ve zdraví přečkala i prasknutí "dot.com" bubliny z počátku tisíciletí. Web v roce 2004 už dávno není tam, kde my jsme začínali a kde ještě dnes začíná mnoho webdesignérů," říká Jaroslav Krause, jeden ze tří zakládajících společníků a jednatelů firmy WDT.

bitcoin_skoleni

INTERNETOVÉ APLIKACE Být výrobcem webových stránek a programátorem dnes znamená potýkat se s početnou konkurencí. Společnost WDT ve zdraví přečkala i prasknutí „dot.com“ bubliny z počátku tisíciletí. Web v roce 2004 už dávno není tam, kde my jsme začínali a kde ještě dnes začíná mnoho webdesignérů,“ říká Jaroslav Krause, jeden ze tří zakládajících společníků a jednatelů firmy WDT. Dodává, že dnes je hlavním požadavkem využívání internetu jako nástroje marketingu a prodeje. Společnost má 24 zaměstnanců, a loni dosáhla ve službách obratu 21 milion, korun. V současné době už pracuje i pro nadnárodní společnosti působící v Evropské unii, v nových členských státech i v USA. „Naším cílem je vytvoření evropského publikačního systému,“ shrnuje Krause. EMPATIE RŮŽE PŘINÁŠÍ Firmu založili v listopadu 1995, tedy ve stejném roce, kdy byl internet poprvé v ČR zpřístupněn veřejnosti, tři společníci. „V internetu tehdy tušil budoucnost jen málokdo, ale my jsme byli přesvědčeni, že je to úžasná věc, a tak jsme to zkusili,“ říká Krause. Když se vypravil do nechráněných vod svobodného podnikání, bylo mu pětadvacet let. Zpočátku firmy na internet vůbec neslyšely. Avšak možnosti nového komunikačního prostředku brzy zaujaly hotely. První zakázku firmě zadal hotel Voroněž, známý většině účastníků a návštěvníků brněnských veletrhů. „Chtěli jen jednoduchý objednávkový systém,“ dodává Krause. Klíčovou událostí v počáteční historii WDT byla objednávka od výrobce a obchodníka s čerpadly ISH z Olomouce (bývalá Sigma). Firma potřebovala vytvořit elektronický katalog svých výrobků a služeb. „Náš elektronický katalog byl ve své době unikátní počtem položek i zpracováním, které vede návštěvníka webových stránek přehledně a jednoduše ke správnému výběru.“ Elektronický katalog se později stal jedním z prvních funkčních modulů publikačního systému m@gnetpro. Ten spatřil světlo světa v roce 1999. Pro uživatele znamenal především osvobození se od permanentní obsluhy internetových stránek najatou programátorskou firmou. „Máme velkou empatii v zákazníka a jsme schopni mu navrhnout ideální model pro internet,“ odpovídá Jaroslav Krause na otázku, odkud úspěch firmy a systému m@gnetpro pramení. „Dnes už máme za sebou stovky aplikací.“ Mají už i plagiátory. Řada firem kopíruje m@gnetpro, dokonce jednotlivým modulům dávají stejné nebo skoro stejné názvy a kopírují i cenu. Podle slov J. Krauseho ale nedokáží napodobit kvalitu aplikace, často pokulhává i funkčnost jednotlivých modulů a zákaznický servis je problematický. NEMYSLET NA PENÍZE Velký rozmach internetu a společností ztzv. nové ekonomiky na přelomu tisíciletí přinesl třem společníkům velké dilema. Měli příležitost zúčastnit se velkorysých projektů za mnoho peněz, nebo se „držet svého kopyta“ a riskovat, že za pár let nebo měsíců už nedohoní rozjíždějící se rychlík zvaný dotcom. „V ěděli jsme, že v internetu se nedá vydělávat na všem. Zůstali jsme tedy u webů pro firmy, ale byla to doba, kdy nám obchody nešly zrovna ideálně a my měli velké pochybnosti, jestli jsme udělali správné rozhodnutí,“ říká J. Krause. „Teď už víme, že to bylo dobře.“ Firma překonala období, kdy klienti nechtěli za internetové prezentace utrácet moc peněz. Programátoři WDT tak museli myslet hlavně na to, jak se vejít do skromných rozpočtů zákazníků. „Tahle doba, kdy jsme nejvíc přemýšleli o penězích, nebyla příjemná,“ připouští Krause. DO YOU SPEAK ENGLISH?**

Úspěch u zákazníků přivedl společnost WDT do Prahy, kde si přibližně před rokem otevřela novou kancelář a pracoviště. Nedávno ve výběrovém řízení získala zakázku od nadnárodní společnosti AESP zaměřené na výrobu a prodej síťových komponent a projektování počítačových sítí. WDT zvítězila v tendru proti zahraničním uchazečům, včetně soupeřů z USA. V rámci kontraktu vytvoří weby pro všechny země, kde AESP působí: Německo, Norsko, Rakousko, Švédsko a Spojené státy americké. „Jdeme do Evropy,“ suše konstatuje J. Krause. „Zvládáme němčinu iangličtinu, díky internetu můžeme se zákazníkem komunikovat na libovolnou vzdálenost, ale nečiní nám potíže se s ním setkávat, je-li potřeba. Jinak se práce pro zahraničního klienta zase tak moc neliší od práce pro tuzemského zákazníka.“ Dalším zajímavým klientem WDT se stala společnost SolidWorks, výrobce softwaru pro počítačové modelování průmyslových objektů. Pro ně WDT vyrobí stránky v mutacích pro Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko, později i pro západoevropské státy. „Zase tu v obchodní strategii hraje roli silná empatie. Co se týká kvality, ceny, spolehlivosti, v tom se firmám z východní Evropy ještě moc nevěří,“ vysvětluje J. Krause zákruty při získávání podobných kontraktů. I když jdou obchody v internetových aplikacích a e-byznysu celkem dobře, WDT nespoléhá jen na ně. Zabývá se rovněž výrobou softwaru na zakázku a je dnes například významným dodavatelem SW pro finanční skupinu Home Credit, která jej využívá v České republice, na Slovensku i v Rusku. „Jsme dnes ve svém oboru poměrně velkou firmou. To nám poskytuje silné zázemí, kterého využívají především naši zákazníci. Oceňují to a vracejí se k nám,“ říká Jaroslav Krause. „Je jistě možné postavit web nebo software za pár korun, ale když pak potřebujete aplikaci obnovit či rozšířit, musíte si zpravidla nechat udělat úplně novou a začít tak vlastně znovu. S námi se klienti zpátky nevracejí.“

  • Našli jste v článku chybu?