Internetová ekonomika poroste o dvanáct procent ročně
Internet přispěl českému hospodářství v krizovém roce 2009 částkou 130 miliard korun a podepsal se pod 3,6 procenta HDP. Svým výkonem v podstatě předehnal banky a telekomunikační služby. Češi patří v evropské konkurenci k aktivnějším uživatelům, ale pořád zaostávají za infrastrukturou, která byznys na vlnách webu umožňuje. Přes to všechno poroste internetová ekonomika o dvanáct procent ročně a v roce 2015 se bude na celkovém HDP podílet 5,6 procenta. Tak alespoň vidí budoucnost českého internetu studie Země internetová poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) a firmy Google.
„Pořád se mluví o vlivu, jaký internet na společnost má. Cílem studie bylo vyjádřit tento vliv objektivně. Zaměřili jsme se proto na část, kterou lze kvantifikovat,“ přibližuje zkoumání vlivu internetu na ekonomiku Martin Kálovec, partner pražské pobočky BCG. Výzkum se jako první uskutečnil ve Velké Británii, hned další v pořadí bylo Česko. Celkem proběhne ve dvanácti, hlavně evropských, zemích.
Spotřeba je silná
S ohledem na dostupnost dat výzkumníci zvolili metodu, kterou statistici odhadují HDP. Jde proto především o kvantifikaci soukromé spotřeby, jako je stahování antivirových programů, výdaje za připojení k internetu a transakce vycházející z webu, ale fyzicky doručované. Zbytek tvoří soukromé investice, výdaje veřejného sektoru a export ICT technologií.
„Často se setkáváme s názorem, že jsme jakousi rozvojovou internetovou ekonomikou, ale podle čísel tomu tak není. Online nákupy již u nás totiž výdaje za připojení k internetu převyšují. Soukromá spotřeba se na výkonu internetové ekonomiky podílí 43 procenty a odhadujeme, že poroste o devatenáct procent ročně,“ říká Kálovec.
Přestože 2,3 milionu Čechů nebylo nikdy k webu připojeno, necelá čtvrtina dospělých na internetu nakupuje výrobky i služby a jen za rok 2009 utratila 37 miliard korun. „Česko je cenově velmi citlivý trh. Internet tu způsobil v jistém smyslu cenovou revoluci. I obrovský úspěch slevových serverů, kterých jsou u nás desítky, dobře odráží naši náturu,“ dává za příklad jedno z lákadel internetu ředitelka české pobočky Googlu Taťána le Moigne.
Internet českému hospodářství pomáhá ještě více, do jeho podílu na výkonu HDP se nedá započítat dalších zhruba 70 miliard, které uživatelé ušetřili vyhledáním nejlevnějšího zboží přes síť a jeho následným zakoupením v kamenných obchodech. Prostřednictvím on-line nákupů lidé ušetřili dalších přibližně šest miliard korun. Podíl internetu na hospodářství v sobě nezahrnuje ani on-line nákupy mezi firmami, jež se odhadují na 640 miliard ročně, a on-line reklamu, která se pohybuje mezi třemi a pěti miliardami ročně.
Je třeba být vidět
Podle čísel by se mohlo zdát, že Češi jsou evropskou internetovou špičkou. Na lídry internetových ekonomik, kterými jsou skandinávské země, ale nedosahují. Vůči síti také pořád působí jistá nedůvěra, což ukazuje fakt, že zhruba 40 procent on-line nákupů je placeno na dobírku a přibližně desetinu věcí si lidé chodí vyzvednout do kamenných obchodů.
Českým specifikem a hlavně důvodem, proč lidé za nákupy přes internet utratí v průměru devatenáct tisíc korun, je naopak skutečnost, že je zde oproti západní Evropě méně metrů čtverečních maloobchodní plochy, dražší zboží a menší výběr v obchodech.
Internet umějí ke svému růstu využívat také hlavně malé a střední podniky, jež ho využívají i k pronikání na zahraniční trhy. Povedlo se to kdysi například výrobci antivirů Avast. Letos sílu internetu ukázaly servery pro hromadné nakupování vedené lídrem trhu Slevomat.cz. „Internet umožňuje obrovské možnosti v prezentaci i malých a okrajových segmentů podnikání, jimž může pomoci získat nové zákazníky, a to třeba i za hranicemi, kam by se jinak jen těžko dostávaly. Firmy musejí pochopit, že internet odráží zájmy uživatelů, lze na něm dobře vysledovat, po čem touží a co je zajímá. Je důležité, aby byla firma vidět a neomezovala se jen na jeden kanál v marketingovém mixu. Internet bude ovlivňovat a měnit zaběhnuté business modely. Ten, kdo se dokáže dobře přizpůsobit a využít všech možností, bude profitovat,“ radí podnikům le Moigne.
Jeden z hlavních limitů české internetové ekonomiky, kterým je nedostatečná infrastruktura, pomáhají překonávat oblíbené chytré mobilní telefony. Dalšímu růstu významu on-line hospodářství by mohl pomoci i smělý plán Digitální Česko, s nímž chce vláda internet rozšířit i do dosud nedotčených vesnic (EURO 12/2011). „Jediným limitem pro zjištění podílu internetu na výkonu ekonomiky pak bude, že ho nebude možné zjistit. Do deseti let se internet s ekonomikou natolik propojí, podobně jako dnes elektřina, že už od sebe nepůjdou oddělit,“ uzavírá Kálovec.