Čínské firmě Weibo, která díky vládní cenzuře zaplnila vakuum na tamním internetu, se nebývale daří. Mnohem více než její předloze, americkému Twitteru.
Twitter neprochází dobrým obdobím. Firma je ve ztrátě, hodlá propouštět a loni se mluvilo o jejím převzetí (spekulace nakonec kvůli nedostatku nabídek utichly). Vedle toho Weibo, která spustila svoji sociální síť stejně jako Twitter v roce 2009, vyloženě vzkvétá.
Čínská síť již brzy překoná twitter v počtu uživatelů, píše server Quartz. Pro sociální sítě se jedná prakticky o nejdůležitější statistiku. Weibo minulý týden odhalila, že má 313 milionů uživatelů za měsíc (údaje za poslední loňské čtvrtletí), twitter jen o 6 milionů více. Až budou obě společnosti ohlašovat další čtvrtletní čísla, weibo už se bude téměř jistě pyšnit větším počtem uživatelů.
Počet aktivních uživatelů sociálních sítí za měsíc:
Je otázkou, do jaké míry lze obě sítě porovnávat. Podobně jako jiné internetové služby v Číně, také weibo těží z vládní cenzury. Konkurence mezi twitterem a weibo tak prakticky neexistuje – čínská firma operuje v nejlidnatější zemi světa, zatímco americká ve zbytku světa.
Počtem uživatelů to však nekončí. V polovině února tržní hodnota Weibo (11,3 miliardy dolarů) vůbec poprvé překonala Twitter (11,1 miliardy). Weibo je na burze od roku 2014, vykazuje zisk a její příjmy raketově rostou.
Důvod, proč Weibo překonává Twitter, může spočívat ve vývoji produktů. Když čínská síť začínala, vypadala takřka stejně jako americká předloha (největším kontrast se snad jevil mezi červeným a modrým logem). Dnes ale vypadá spíše jako kombinace twitteru, instagramu a youtube.
Nechce žít život svého otce, nechce impérium. Čtěte: