Ekonomická krize naučila manažery v Česku, že dostat ze sebe a z každého maximum je podstatnou otázkou přežití během ekonomického poklesu. „Více lidí se vrací do škol, aby se zde naučili, jak dosáhnout svého cíle. Obchodní školy očekávají, že využijí rostoucího trendu,“ tvrdí William Pattison, ředitel pro řízení a správu University of New York v Praze.
Autor: Jakub Hněvkovský
Jedním z významných trendů na českém trhu MBA je fakt, že studenti požadují více praxe a přímou spolupráci s firemním prostředím. Jak reagují české společnosti na tuto potřebu?
Přibližně 10 procent našich studentů jsou firemní studenti. To znamená, že máme firemní partnery jako Plzeňský Prazdroj, Monster Worldwide CZ, Nestlé Česko nebo DHL. Stanoví své kandidáty s vysokou prioritou – manažery na nízké až střední úrovni, u nichž předpokládají budoucnost ve společnosti a chtějí investovat do svého potenciálního jmění. Vyberou tak pět až deset nejlepších manažerů a pošlou je do programu MBA.
My jim můžeme buď poskytnout dovednosti, které jim chybějí, nebo jim umožníme další všestranný přístup k moderním technikám managementu. Nevyprodukujeme vysoce kvalifikované počítačové programátory, ale manažery, kteří budou schopni řídit oddělení IT profesionálů. Chceme lidem poskytnout všeobecné vzdělání v oblasti managementu v každém ze sektorů, s nimiž budou spolupracovat.
Máte tedy tendenci produkovat všestranné manažery. Jak se to slučuje s potřebou vyšší specializace, která je na českém trhu již patrná?
MBA je akademická hodnost vrcholového obchodního managementu. Chceme zajistit, aby všechny naše akademické hodnosti byly všestranné a slučovaly se dostatečně se schopnostmi být vrcholovým manažerem. Když se lidé v jednotlivých úkonech stále více specializují, vyplývá z toho čím dál vyšší požadavek poskytovat nezkreslené informace o těchto úkonech i o oprávnění k těmto úkonům.
Jaké jsou z vašeho pohledu potřeby českého trhu v podmínkách specializovaného obchodního programu?
Nemůžeme už mluvit pouze o českém trhu – jedná se o evropský trh a jsou zde různé potřeby. Český trh sleduje trendy ostatních světových trhů a tyto trendy jsou zřejmé. Například udržitelnost je velmi důležitým trendem v České republice. Češi mají rádi přírodu – rádi trempují, jezdí na chaty nebo mají rádi zvířata. Jsou více naladěni na ochranu životního prostředí a v tom případě nechtějí zničit krajinu a přírodní zdroje.
Měli jsme mnoho společností, včetně firmy ČEZ, které přišly přímo za námi a řekly, že mají zájem o co nejlepší využití přírodních zdrojů a surovin a rády by školily své manažery v duchu udržitelnosti. Trh tedy má tuto potřebu, ale neexistují školy, které by ji uspokojily. Potřebujeme tedy zahájit školení budoucích vedoucích pracovníků a vysvětlit jim, nejen jaké jsou všechny možnosti v udržitelnosti a jak je můžete zavést, ale rovněž jak z nich vytvořit zisk. Jak můžete vydělat více peněz, když budete šetrný k životnímu prostředí? Zde musíte dospět k myšlení Čechů, které je velmi specifické. Čeští výrobci jsou obzvláště citliví na cenu. Pokud mohou skutečně snížit cenu a být šetrnější k životnímu prostředí, potom vyhrává každý. To je poselství, které musíme přinést.
Jednou z přidaných hodnot pro studenty MBA je síť, kterou rozvíjejí během studií. Jak pomáháte svým studentům tuto síť, která bude mít význam během jejich budoucího obchodování, rozvíjet? V našich programech vyučují některé světové osobnosti s vedoucím postavením. Pracujeme naprosto odlišně od českého vzdělávacího systému. Spolupracujeme s podniky a pracujeme na živých projektech s živým obchodem. Máme velkou směsici lidí, kteří se učí v zájmu učení. Typickou třídu MBA tvoří přibližně 50 procent teorie a 50 procent praxe a to je rozdílné v porovnání s tradičním výukovým systémem. Reflektujeme potřeby trhu, a pokud se trh mění, měníme se také. Nabízíme osm různých soustředění pro MBA, největší portfolio nabízené v České republice. V každém sektoru máme vrcholové vedoucí pracovníky z podniků. Většina lidí v kurzu MBA je již na extrémně vysoké úrovni. Průměrný věk v našem programu je 28, což znamená, že průměrná osoba má již průměrně osm let zkušeností, když se dostane do našeho programu MBA. To je podstatné, protože všichni se učí od sebe navzájem. Není to nic, co můžete nastudovat z knížky. Máte uchazeče 60 národností. Jsou všichni tady v Česku?
Ne, někteří sem přilétají z Belgie, Německa nebo Ruska.
Je váš program MBA cenovým a motivačním faktorem pro tyto manažery? **
Velmi záleží na reputaci a osobním doporučení. Naše cena je určitě konkurenceschopnější v porovnání se západní Evropou i Českou republikou. Jsme jedním z cenově nejpřiměřenějších programů v České republice, pokud nás porovnáte s konkurencí. Náš celý program stojí 325 tisíc Kč, zatímco průměrná cena naší konkurence je dvojnásobně, nebo dokonce trojnásobně vyšší. Jsme na tomto trhu dlouho a chceme se zaměřit na rozvíjení dlouhodobých vztahů s našimi obchodními partnery. Chceme utvářet jejich manažery a být součástí české vzdělávací komunity. Od minulého roku jsme zaznamenali nárůst o 68 procent – náš nábor činí 68 procent.
V současnosti tak představujeme největší program MBA v České republice; máme 156 studentů, což je přibližně desetinásobek velikosti většiny programů MBA v tuzemsku, a naše jakostní úroveň neustále stoupá. Trh rozhodně není nasycen, pokud dochází k vyššímu vzdělání. Lidé totiž cítí, že potřebují za méně peněz více muziky, potřebují se zdokonalovat, zdokonalovat své zaměstnance a najímat nové síly, které dokáží více.