Menu Zavřít

XEROX BOJUJE O NOVOU TVÁŘ

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE

Tak jako společnost Elektrolux dala jméno vysavači, firma Xerox obohatila v osmdesátých letech nejrůznější jazyky o nové sloveso: synonymem kopírování se stalo xeroxování. Světoznámý výrobce kopírek však nyní mění strategii. Nechce už vydělávat jen na prodeji „krabic , ale začal svým zákazníkům radit, jak mají ve svých firmách pracovat s dokumenty.

Společnost Xerox uspořádala minulé úterý v Londýně „globální tiskovou konferenci. Před sto padesát pozvaných novinářů předstoupil nový prezident a výkonný ředitel Xeroxu Rick Thoman, který byl do svých funkcí jmenován zhruba před třemi týdny. O bvykle jsou podobné akce pořádány u příležitosti uvedení nových výrobků, ale Xerox tentokrát žádná nová zařízení nepředstavil.

Namísto toho Rick Thoman oznámil, že Xerox hodlá svým zákazníkům nabízet úplný servis při práci s dokumenty. Kopírky značky Xerox je nyní možné napojit na počítače, a minimalizovat tak množství papírových dokumentů, které se na rozdíl od jejic h digitalizované formy podstatně složitěji archivují. I nadále je však samozřejmě možné vytisknout vše na papír.

Jak tedy nyní Xerox definuje slovo dokument? „Výraz dokument chápeme v jeho nejširším smyslu. Není to pro nás jen papír určitého formátu a obsahu. Dokument může být například digitální. Je to vše, co obsahuje relevantní informaci, uvedl Thoma n na tiskové konferenci na dotaz jednoho z přítomných novinářů.

Xerox tak chce svým zákazníkům pomáhat v budování toho, čemu se říká digitální kancelář. Digitální kopírky Xerox proto umí nejen kopírovat, ale zároveň slouží i jako barevná počítačová tiskárna, scanner a fax.

Propojení se zákazníkem

Rick Thoman (54) nastoupil do Xeroxu před dvěma lety, kdy odešel z počítačové společnosti IBM. Představenstvo od něj očekávalo, že právě on dokáže Xerox transformovat tak, aby společnost obstála v éře digitalizace.

To ovšem neznamená, že by Xerox zcela odmítal práci s papírem. Zatímco šéf společnosti Microsoft Bill Gates vidí budoucí kanceláře bez jediného kousku papíru, lidé v Xeroxu mají trochu odlišný názor. „Myslím, že papír je jedním z nejdůlež itějších vynálezů lidského druhu. Hezkých pár století ho lidé používají a používat budou. My se nesnažíme papír z lidského života odstranit, ale chceme svým zákazníkům pomoci maximalizovat efektivitu práce s dokumentem, ať už v papírové, nebo v digitální formě, uvedl v rozhovoru pro týdeník EURO Michael Ruffalo, prezident divize, která má v Xeroxu na starosti právě práci s dokumenty.

Xerox ovšem mění nejen pojetí práce s dokumenty, nýbrž i svůj vztah k zákazníkům. Nový šéf společnosti už nechce jen prodávat výrobky, ale chce být svým zákazníkům partnerem. Hodlá je prostřednictvím světové informační dálnice připojit na počítače Xeroxu, u jejichž klávesnic budou sedět systémoví specialisté připravení kdykoli zákazníkovi poradit. Za tyto služby bude Xerox samozřejmě inkasovat určitý poplatek.

Vedle toho hodlá společnost nabízet i další zajímavé služby, například tisk na zakázku. Pro jedno německé nakladatelství už Xerox připravil systém, který umožňuje okamžitě vytisknout objednanou knihu, takže nic nemusí ležet ve skladu. Pro jiného zá kazníka v Dánsku Xerox vytvořil systém, který umožňuje tisknout podle okamžitého přání 250 druhů manuálů. Ty automaticky padají do krabic k hotovým výrobkům připraveným k expedici.

Otec nové tváře

Rick Thoman tvrdí, že „dokument je DNA znalosti . Podobné výrazy jsou pro tohoto manažera zcela typické. Jeho vize jsou přitom opřeny o výborné vzdělání a dlouholeté zkušenosti v oboru. Thoman získal nejvyšší vzdělání ve třech univerzitních oborech a zároveň složil doktorandskou zkoušku z mezinárodní ekonomiky. Hovoří plynně francouzsky, což se naučil v době, kdy pracoval v Paříži pro konzultantskou firmu McKinsey & Co. V době svých studií dokonce uvažoval o dráze profesionálního diplomata. „Nikdo by nebyl překvapen, kdyby se stal ministrem zahraničních věcí, řekl o něm před časem v rozhovoru pro americký ekonomický týdeník Business Week jeho spolužák z McGillovy unive rzity Frank Slover. Když však nový prezident a hlavní manažer opustí svou kancelář, věnuje se svému největšímu koníčku - motocyklům a rychlým automobilům.

A je to právě Thoman, kdo se rozhodl změnit pověst Xeroxu. Aby posunul image společnosti od představy jednoduchého kopírovacího stroje s inkoustovou náplní, vystupuje na mezinárodních konferencích o informačních technologi ích, pořádá tiskové konference a připravuje reklamní kampaně.

Reklamní kampaň Xeroxu bude brzy odstartována i v České republice. Bude to u příležitosti konference DocuWorld, která se uskuteční v Praze na konci května. Podobné akce plánuje Xerox uspořádat například i v Polsku a v Maďarsku.

Tato strategie už přináší své ovoce. „Stále častěji se na nás obracejí zákazníci, kteří uvažují o tom, že by si na určité služby najali Xerox, uvedl v rozhovoru pro Business Week James Lundy z americké poradenské společnosti GartnerGroup Inc.

Ačkoli je Xerox stále symbolem kopírovacího stroje, není současné přibližování počítačovému průmyslu nijak nelogické. Z dílny vývojových inženýrů Xeroxu vyšla například první počítačová myš, ale i další důležité komponenty, bez nichž není možné si představit moderní osobní počítač.

Zpátky mezi elitu

Japonská konkurence na trhu kopírovacích strojů a noví výrobci počítačových tiskáren sebrali v 80. letech Xeroxu velkou část zákazníků. Tehdejší prezident společnosti David Kearns dokonce pochyboval, zda má Xerox vůbec šanci přežít. Paul Allair e, v té době hlavní manažer Xeroxu (později nahradil Kearnse na postu prezidenta společnosti), se ovšem nechtěl vzdát konkurenci bez boje. Byl to právě on, kdo na počátku devadesátých let vrátil Xerox zpátky do hry o nejvyšší posty mezi elektro nickými giganty, když začal společnost digitalizovat.

To je patrné i z hospodářských výsledků. Zatímco ještě před pěti lety zaznamenal Xerox provozní ztrátu ve výši 402 miliony dolarů, loni už vydělal rekordních 2,7 miliardy dolarů, což je o osmnáct procent více než v roce 1997.

Rick Thoman má nyní společnost pozvednout na další úroveň. Má pro to dobré předpoklady. Cena akcie Xerox vzrostla od června 1997, kdy Thoman do společnosti přišel, o 45 procent a nyní se pohybuje okolo padesáti dolarů. Akcionáři tedy sice moho u spát klidněji, ale společnost stále nedosahuje takového růstu, který by přinášel tučné dividendy. Aby mohl Thoman tato očekávání uspokojit, musí Xerox přivést mezi špičkové firmy orientované na kancelářské technologie. Na prvním místě je to nyní předev ším Microsoft.

Spokojení klienti

Dílčí úspěchy již přicházejí. Z celkového počtu loni prodaných kopírek Xerox jich už celá polovina byla digitálních. A Thoman má i další cíle: za deset let by polovinu příjmů společnosti měly tvořit poplatky za poskytované služby. Druhá po lovina příjmů by měla plynout z prodeje „krabic .

Také zákazníci si novou strategii Xeroxu pochvalují. „Jsou kreativní. Velmi nám pomohli zvýšit úroveň našich služeb, řekl o službách Xeroxu v rozhovoru pro Business Week Celeste Presto, asistující viceprezident americké Citibank. Tento finanční dům si od Xeroxu nechal připravit nový systém práce s odesílanými dokumenty, ale začal už i připojovat své počítače na centrálu Thomanovy firmy, takže pracovníci banky mohou okamžitě objednávat vytištění potřebných dokumentů přímo od svých pracovních stolů. Citibank tak nyní potřebuje méně strojů značky Xerox, o to více však platí za služby.

Dalším spokojeným zákazníkem Xeroxu je společnost Rover Group. Tato firma prodá každý rok ve 130 zemích světa automobily za zhruba 6,5 miliardy liber, což ji dělá třetím největším vývozcem Velké Británie. Už v roce 1994 si lidé v Rover Group u vědomili, že musí práci s mnoha dokumenty překládanými do deseti jazyků podstatně zefektivnit. Řešení připravil Xerox tak, aby se lidé v Rover Group nemuseli o nic starat.

„Tradiční metody práce s dokumenty, jejich redigování, aktualizování a překládání, příprava manuálů a jejich výroba jsou velmi nákladné. Navíc tak vzniká mnoho chyb, tvrdí Brian Cade, který má v Rover Group na starosti technickou k omunikaci. Řešení připravené Xeroxem považuje Cade za „produktivní, přesné a kvalitní, navíc snižující náklady .

WT100

Práce, práce, práce

Navzdory výše uvedeným úspěchům čeká Ricka Thomana a členy jeho nového týmu další tvrdá práce. Xerox už oznámil, že po celém světě hodlá propustit devět tisíc zaměstnanců, čímž hodlá do roku 2001 snížit náklady o jednu miliardu dolarů. Lepší st rategií nákupů už loni snížil Xerox náklady na výrobu o celých deset procent. Rezervy má však v rychlosti expedice i ve zbytečně velikém objemu skladových zásob.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).