Tvrdí konkurenti a vážné chyby způsobili v portálu zmatek
Měla-li by nějaká americká internetová společnost uspět v Číně, byla by to společnost Yahoo! Tato hybná síla internetu přišla do Číny brzy, protože tam založila pobočku v roce 1999, mnohem dříve než většina internetových soupeřů. Už předtím dosáhla tato společnost velkého úspěchu v regionu s pobočkou Yahoo Japan. A Jerry Yang, spoluzakladatel Yahoo, se narodil na Tchaj-wanu otci z kontinentální Číny, čímž se stal jakýmsi místním hrdinou.
Přesto firma Yahoo China doplatila na mnoho chybných kroků v řízení a v současnosti značně zaostává za konkurenty. Poslední zádrhel se objevil 27. listopadu, kdy po pouhých 42 dnech ve funkci odstoupil „z osobních důvodů“ její předseda Sie Wen.
Problémy společnosti Yahoo v Číně jsou bolestné, a to nejen proto, že by mohla být poskvrněna Yangova pověst na pevnině. S více než 123 miliony lidí online je Čína významným růstovým trhem pro každou internetovou firmu. Společnost Yahoo, která je na čtrnáctém místě letošního žebříčku nejvýkonnějších společností sestaveného časopisem BusinessWeek, stojí doma před náročnými úkoly, když se snaží vyrovnat Googlu ve vyhledávacích inzerátech a v popularitě. Proto je důležité, aby v Číně uspěla.
Zdá se však, že se tento cíl každým dnem stále více vzdaluje. Počátkem letošního roku na společnosti ulpěla skvrna, protože ji američtí znalci a politikové pranýřovali za spolupráci s čínskými úřady při zatýkání disidenta, který měl e-mailový účet u firmy Yahoo China. Yahoo jako portál zaostává za místními konkurenty Sina.com a Sohu.com. Proto se firma Yahoo China před rokem rozhodla, že se soustředí na vyhledávání, a změnila svou webovou stránku tak, že se podobala svou úsporností té Googlu. Po pouhých pěti měsících se však společnost Yahoo zase vrátila k sofistikovanější podobě portálu. Dnes je ve vyhledávání na třetím místě, daleko za společností Baidu.com, která je na trhu na prvním místě. „Společnost Yahoo se zatím v Číně výrazně neprosadila,“ tvrdí Duncan Clark, generální ředitel pekingské poradenské firmy BDA China.
Aby Yang tento stav zlepšil, převedl vloni čínský podnik na firmu Alibaba.com, která provozuje online aukční stránky. Výměnou za to společnost Yahoo zaplatila jednu miliardu dolarů za čtyřicetiprocentní podíl ve firmě Alibaba. Tato spolupráce však nepřinesla žádné pronikavé zlepšení. Yang a šéf firmy Alibaba Jack Ma se znají už léta, ale odborní pozorovatelé tvrdí, že mezi čínskými manažery a kalifornskou centrálou vznikaly neshody, a Sie odstoupil brzy po návratu Maa z cesty do Spojených států, kde jednal o strategii. Společnost Yahoo se odmítla vyjádřit, ale mluvčí firmy Alibaba prohlašuje, že se žádné významné spory neobjevily.
Spywarové vylomeniny.
Firma Yahoo China také čelí obvinění jednoho bývalého vedoucího pracovníka, že šíří malware, software, který se instaluje sám a bez povolení. Obvinění vyslovil Čou Chung-i, který se stal v roce 2003 generálním ředitelem, když společnost Yahoo China koupila Čouův vyhledávač. Čou v srpnu 2005 rezignoval a brzy nastoupil u firmy Qihoo.com, internetového vyhledávače podporovaného americkými fondy rizikového kapitálu jako Sequoia Capital. Firma Qihoo distribuuje antispywarový program, který identifikuje panel nástrojů portálu Yahoo China jako malware a vymazává ho z počítačů. Čou uvádí, že když pracoval u Yahoo, strategií bylo panel nástrojů široce distribuovat, aby uživatelé bezděčně navštěvovali různé stránky přes vyskakovací okna. Dnes tvrdí, že to chce napravit programem firmy Qihoo. „Otevřel jsem Pandořinu skříňku, a proto bych měl něco učinit, abych ji zase zavřel.“ Firma Yahoo China zahájila v Pekingu soudní řízení proti Čouovi kvůli nekalé soutěži. Sám Čou zase podal žalobu pro pomluvu.
Navzdory tomuto zmatku přicházejí i dobré zprávy. Firma Yahoo China vyhrála v listopadu řízení zahájené Čínskou konfederací proti nebezpečnému softwaru, což je místní skupina bojující proti malwaru. A Richard Ji, analytik společnosti Morgan Stanley, uvádí, že firma Yahoo China zaznamenala v loňském roce šestnáctiprocentní nárůst opakovaných návštěv uživatelů oproti tříprocentnímu zvýšení zaznamenanému vyhledávačem Baidu a dvouprocentnímu poklesu u Googlu. Ji prohlašuje, že ačkoli je podíl portálu Yahoo na trhu malý, uživatelé k němu velmi lnou.
Popisek:
Peking. Yahoo tento rostoucí trh potřebuje.
Tabulka:
Statistika
Oblast vyhledávání v Číně* (v procentech)
Baidu 62
Google 25
Yahoo 5
*Nejžádanější vyhledávače
Pramen: China Internet Network Information Center (CINIC)
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek