I n t e r n e t
Jako jedna z mála internetových firem na světě zaznamenala americká společnost Yahoo! Inc. ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku zisk ve výši zhruba 25 milionů dolarů. Ještě loni přitom kalifornská internetová společnost vydělala jen necelé dva miliony dolarů.
Společnost Yahoo! Inc. je globální internetová firma, která svým uživatelům a návštěvníkům nabízí značkovou informační, komunikační a prodejní síť. Yahoo! byla svého času první navigační stránkou pro hledání ve světové informační superdálnici a postavení světové jedničky si dodnes dokázala udržet. Proto je také jedním z nejznámějších firemních jmen spojených s fungováním internetu. Kanceláře má v Evropě, v Asii a v Kanadě. Centrála společnosti sídlí v kalifornském městě Santa Clara.
Yahoo! loni nejenže zvýšila své příjmy za čtvrté čtvrtletí, ale zvýšila je i celkově. V roce 1998 tato internetová firma vydělala přes 203 miliony dolarů, což je o více než 130 milionů dolarů větší částka než v roce 1997. Měla však i vysoké výdaje. Čistý zisk proto v roce 1998 dosáhl výše zhruba 25 milionů dolarů.
Analytici ovšem očekávali zisk vyšší (okolo 48 milionů USD), a tak po oznámení hospodářských výsledků za rok 1998 regovaly akcie Yahoo! na newyorské burze pádem. Během jediného dne klesla jejich cena o 34 dolary na 368 USD za jednu akcii. „Příjmy Yahoo! jsou skvělé, ale v žádném případě je není možné porovnávat s maximální výší očekávání, řekl 13. ledna v rozhovoru pro agenturu Bloomberg analytik Keith Benjamin ze společnosti BancBoston Robertson Stephens Inc. v San Francisku, který stále doporučuje nákup jejích cenných papírů. „Akcie nemohou jít nahoru donekonečna, vysvětluje svůj postoj Benjamin.
Další analytici s ním souhlasí v názoru, že letošní hospodářské výsledky Yahoo! jsou ohromující, nicméně si už nejsou tak jisti současnou hodnotou akcií Yahoo!, které vesměs označují za rizikové cenné papíry. „Společnost Yahoo! předvedla ve čtvrtém čtvrtletí skvělé výkony, ale ani to nevysvětluje její vysokou tržní hodnotu, řekl v rozhovoru pro Bloomberg analytik Dalton Chandler z Needham & Co.
Podobně ambivalentní je i postoj pražského obchodníka s cennými papíry Michala Roštoka ze společnosti Private Investors. „Existují důvody, proč je stále dobré akcie Yahoo! nakoupit. Internetový portál se stává stále důležitějším komunikačním bodem a Yahoo! má jak kvalitní management, tak velmi dobrý zvuk svého obchodního jména. Existují ovšem i důvody proč prodat. Akcie může být nadhodnocena na vlně internetové mánie. Pokud už tedy akcie vlastníte - pak je neprodávejte. Pokud chcete nakoupit, počkejte na mírný pokles, uvedl Roštok v rozhovoru pro týdeník EURO.
Předseda představenstva a ředitel Yahoo! Inc. Tim Koogle přisuzuje pád ceny akcií své společnosti všeobecným obavám o další vývoj světových trhů. „Brazilská krize tvrdě zasáhla a snižování cen akcií postihuje všechny světové trhy, uvedl Koogle před čtrnácti dny v rozhovoru pro americkou televizní stanici CNBC. V této době postihl pokles i další internetové společnosti, které mají jen malý obrat a velké ztráty. Obecně jsou akcie těchto společností považovány za nadhodnocené. Cena akcií Broadcast.com Inc. (zabývá se TV a rozhlasovým vysíláním po internetu) klesla během jediného dne o 53 dolary (!) na 170 USD za kus. Pokles postihl i akcie nejúspěšnějšího internetového knihkupectví Amazon.com Inc. Cena akcií této společnosti spadla o více než patnáct dolarů na 148 USD za jeden kus.
Ve své oficiální zprávě, vydané u příležitosti oznámení hospodářských výsledků za čtvrté čtvrtletí loňského roku, Yahoo! uvádí, že její internetoví návštěvníci viděli v prosinci 1998 denně asi 167 milionů stránek umístěných na jejím serveru. O dva měsíce dříve to byly jen 144 miliony.
Přesto však někteří analytici pochybují, že se Yahoo! podaří tento nárůst udržet i v budoucnu. „Přijde moment, kdy se počet uživatelů internetových stránek zastaví. K tomu stačí obyčejné kupecké počty, tvrdí Daniel King z LaSalle Street Securities Inc. v Chicagu. Také on stále doporučuje akcie Yahoo! k nákupu což vysvětluje následovně: „Yahoo! buduje obrovskou základnu, která bude i v budoucnu lákat mnoho návštěvníků i registrovaných uživatelů k návštěvě.
V současné době má Yahoo! asi 35 milionů registrovaných uživatelů, což jsou lidé, kteří této společnosti poskytli své osobní údaje jako věk, vzdělání nebo pohlaví. Právě tato data pomáhají internetovým společnostem, aby svým obchodním partnerům (inzerentům) poskytly přesné informace o svých návštěvnících (potenciálních zákaznících).
Přímou a vážnou konkurencí Yahoo! se staly na sklonku loňského roku spojené společnosti America Online a Netscape, které navíc uzavřely alianci se softwarovou firmou Sun Microsystems. V rozhovoru pro televizní stanici CNN z 13. ledna 1999 Koogle v této souvislosti uvedl, že internetová společnost America Online byla vždy přímou konkurencí Yahoo! a spojení s Netscape na tom nic nemění.
Koogle dále očekává, že letos se jeho společnosti podaří udržet asi čtrnáctiprocentní podíl na trhu s internetovou reklamou. Podle odhadu šéfa Yahoo! si internetové firmy loni rozdělily reklamní koláč v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. „Tuto částku by měli internetoví inzerenti utratit i v roce 1999, odhaduje Koogle, který zároveň doufá, že podíl Yahoo! na tomto reklamním koláči v budoucnu poroste.
Sám Koogle (47) je obecně považován za jednoho z nejlepších amerických manažerů. Ekonomický týdeník BusinessWeek jej letos vyhlásil jedním z 25 nejúspěšnějších manažerů loňského roku. Do společnosti přišel Koogle v roce 1995. Za dobu jeho působení stoupla cena akcií Yahoo! o nevídaných 700 procent a cena akcií společnosti v držení Tima Koogleho má nyní tržní cenu asi 600 milionů USD.