Většina firem už je z nejhoršího venku, domnívá se náměstek České pojišťovny pro malé a střední podniky
Prodávat automobily a prodávat pojištění jsou dvě dost odlišné věci. Petr Lehký začínal u toho prvního, od mladoboleslavské Škodovky pak přestoupil do tuzemské největší pojišťovací instituce, České pojišťovny. Od loňského roku se stará o segment, který pravděpodobně nejdrastičtěji pocítil krizi – malé a střední podniky.
* Jak jsou na tom malé a střední podniky v současné době?
V té první vlně krize, řekněme v letech 2008 až 2010, řada malých a středních podniků úplně skončila. I když se jejich počet zmenšil výrazným způsobem, nemělo to velký dopad na celé podnikatelské prostředí. Dlouhodobě nefunkční firmy zkrátka přestaly existovat. Došlo však k velké revizi podnikatelského pojištění z hlediska cen, rizik atp. Zkrátka tu máme méně firem, ty zbylé ale mají daleko větší odpovědnost vůči nákladům i v oblasti pojištění. Pokud ale nepřijde další vlna, můžeme mluvit o tom, že krize je již za námi. Pociťujeme oživení z hlediska zájmu podnikatelů o pojištění, ať už jsou to nové produkty jako pojištění statutárních orgánů nebo nové služby.
* Co všechno od vás podnikatel může získat?
Základem je pojištění majetku a pojištění odpovědnosti. Specifickým příkladem je pojištění odpovědnosti členů statutárních orgánů. To jsou lidé, kteří často k předmětu podnikání nemají žádný majetkový vztah, jsou s konkrétní firmou spojeni jen svojí funkcí. Mohou si u České pojišťovny pojistit svou odpovědnost za škody způsobené například špatným rozhodnutím. Celkový rozsah produktů pro podnikatele je ale samozřejmě daleko širší. Nabízíme například pojištění transportu, asistenční služby, pojištění proti přerušení provozu a podobně.
* Připravují se tedy produkty spíš na míru?
Čím menší firma je, tím více se snažíme nabízet balíčky pojištění, abychom firmě vyšli vstříc jednoduchým a cenově atraktivním produktem. Například produkt Jistota, který míří právě na drobné podnikatele s průměrným pojistným okolo deseti tisíc korun ročně, často využívají například ševci, švadlenky a podobné drobné živnosti. Čím je větší firma, tím více se nabídka vhodných pojistných produktů pro firmu individualizuje.
* Šetřily firmy v době, kdy byly pod tlakem krize, na pojištění?
Samozřejmě docházelo k revizím pojistných smluv. Hovořili jsme s klienty o tom, jak vypadá rozsah pojištění jejich firmy, a snažili se jejich požadavkům vyjít vstříc. V roce 2011 jsme již zaznamenali lehké oživení – firmy nerušily pojistky, spíš hledaly příležitosti, jak udržet to, co v minulosti optimalizovaly. Firmy jsou tedy dnes mnohdy tenčí, než byly v minulosti, ale zároveň jsou mnohem odpovědnější.
* Jestli tomu dobře rozumím, celý segment pojištění jde nahoru?
Odrazil se ode dna. Když se podívám na statistiky, navýšení celkového pojistného je zatím v řádu jednotek procent, a zahrnuje jak drobné podnikatele, tak velké firmy. Výraznější je rostoucí zájem o pojištění u středně velkých firem. U menších živnostníků zatím přetrvává stagnace, podobně je tomu u pojištění bytů a domů. Tam je nárůst poptávky o pojištění potřeba vyvolat, a to se také snažíme.
* Jak jste na tom jako Česká pojišťovna v segmentu SME?
V současné době se v segmentu malých a středních firem pohybujeme na úrovni třiceti procent. Dlouhodobě jsme silní hlavně v oblasti pojištění drobných podnikatelů. Jsme schopni nabídnout služby prakticky kdekoli i těm nejmenším živnostníkům, kde náš tržní podíl činí řekněme 40 procent. Velmi silní jsme také v oblasti zemědělského pojištění, kde držíme přibližně 80 procent. Velké společnosti uzavírají svá pojištění prostřednictvím velkých makléřů a tam je náš tržní podíl mezi dvaceti a třiceti procenty.
* Jsou pojišťovací podvody v tomto segmentu velkým problémem?
Myslím, že trend je podobný jako u individuálních pojištění. Závisí na ekonomické situaci. V období krize, kdy se firmy dostaly pod tlak a někteří klienti bojovali o přežití, jsme byli svědky větší tendence firem uchýlit se k podvodu. Ale prakticky to samé se dělo i u pojištění osob. Pokud ale nebudu brát v úvahu nějaké excesy, kterými jsou například kriminální činy organizovaných skupin, nezaznamenáváme dnes příliš mnoho pokusů firem o pojistné podvody.
* Vy jste přišel z mladoboleslavské Škodovky, to je celkem skok…
Hlavní rozdíl mezi Škodovkou a Českou pojišťovnou je v tom, že zatímco dříve jsem pracoval v prodeji hmotných věcí, teď jsem v odvětví služeb. V pojišťovně si lidé nekupují konkrétní věc, ale jistotu, že se o ně někdo postará, když se jim něco stane. Česká pojišťovna prodává příslib. Škodovka prodává auta. Pro mě bylo hlavní výzvou umět si s touto změnou poradit ve vlastní hlavě. l
O autorovi| Tomáš Plhoň • plhon@mf.cz