Menu Zavřít

Z bláta do louže. Boeing musel uzemnit další letadla, tentokrát jde o stroje 777

22. 2. 2021
Autor: Pixabay
  • Letounu Boeing 777-200 společnosti United Airlines explodoval za letu motor a jeho kusy dopadly na předměstí amerického Denveru

  • Nikdo naštěstí nebyl zraněn a posádka se s poškozeným strojem dokázala bezpečně vrátit na letiště

  • Americký Federální úřad pro letectví (FAA) rozhodl, že všechny stroje B777 s motory Pratt & Whitney 4000 preventivně uzemní

  • S inkriminovanými motory létá v současné době po světě celkem devětašedesát strojů B777


Uzemnění – slovo, na které si lidé od Boeingu během posledních dvou let snad už museli vypěstovat alergii. Bohužel pro ně, po zdánlivě nekonečném příběhu s problematickými MAXy, které se teprve nedávno vrátily na oblohu, se ho v příštích  týdnech budou musetopět naučit vyslovovat se železnou pravidelností. Za vše může sobotní incident z amerického Denveru, kdy se stroji B777-200 krátce po startu rozpadl jeden z motorů a jeho součásti dopadly do obytné čtvrti.

https://twitter.com/BroomfieldPD/status/1363239786085982209

Na palubě letounu společnosti United Airlines směřujícího do havajského Honolulu se nacházelo celkem 231 cestujících a 10 členů posádky. Nikomu z nich se naštěstí nic nestalo. Jakmile si piloti závažnost situace uvědomili, stočili letoun zpět k letišti a úspěšně provedli nouzové přistání.

O velkém štěstí každopádně mohli hovořit lidé žijící ve čtvrti Broomfield, kam ohořelé součásti motoru Pratt & Whitney 4000 dopadly – z dostupných fotografií je totiž patrné, že některé z nich minuly jejich domovy doslova jen o desítky centimetrů.

https://twitter.com/BroomfieldPD/status/1363234160081465348

Ačkoliv se sobotní incident obešel beze ztrát na životech, kromě enormního zájmu světových médií si pochopitelně vysloužil též pozornost tamních regulátorů. Pracovníci amerického Federálního úřadu pro letectví nezaháleli a ve spolupráci se samotným Boeingem rozhodli o tom, že všechny modely B777 s inkriminovanými motory podrobí zevrubné preventivní inspekci.

Podle samotného výrobce létá aktuálně takových letadel po světě 69. V rámci USA je používá pouze společnost United Airlines. Jejíž vedení se už podle agentury Reuters nechalo slyšet, že všechny své „triplsedmy“ dočasně odstavilo. Zbylé exempláře provozují letečtí dopravci v Jižní Koreji a Japonsku, přičemž i zde došlo k jejich uzemnění.

https://twitter.com/michaelagiulia/status/1363241125495136267?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1363241125495136267%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fzdopravy.cz%2Fden-padajicich-dilu-letadel-v-nizozemsku-a-usa-doslo-behem-nekolika-hodin-k-explozi-motoru-74199%2F

Jak dlouho bude odstávka širokotrupých dvoumotoráků s pohonnými jednotkami Pratt & Whitney 4000 trvat, výrobce ani úřady prozatím neuvedli.

Víkend padajících dílů

Denverský incident nebyl v případě Boeingu jediný, během kterého v uplynulých dnech padaly z nebe kusy motoru. K podobné události došlo i v nizozemském Maastrichtu. Rozdíl byl snad jen v tom, že se nejednalo o model 777, nýbrž p ikonický Jumbo Jet (Boeng 747-400BCF), a že na jeho palubě nebyli žádní cestující, ale náklad.

I tentokrát vypověděl jeden ze čtveřice motorů službu krátce po vzletu. I tentokrát zasáhly padající díly (dle dostupných informací šlo o lopatky turbíny) městskou čtvrt. Naneštěstí však došlo i k lehkému zranění dvou osob na zemi – starší ženy a malého dítěte – a poškození několika aut stojících na ulici.

https://twitter.com/JacdecNew/status/1363194089152389121?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1363194089152389121%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fzdopravy.cz%2Fden-padajicich-dilu-letadel-v-nizozemsku-a-usa-doslo-behem-nekolika-hodin-k-explozi-motoru-74199%2F

Piloti s poškozeným strojem patřícím bermudské společnosti Longtail Aviation setrvali ve vzduchu ještě další dvě hodiny, aby spotřebovali alespoň část natankovaného paliva a letadlo tak odlehčili, a následně divertovali do belgického Lutychu, kde bezpečně přistáli. Letoun měl původně namířeno do New Yorku.

Strašák jménem „uzemnění“

S uzemněním svých letadel mají v Boeingu za poslední dva roky bohaté zkušenosti. Je to totiž zhruba jen 10 týdnů, co skončila dosud největší celosvětová odstávka jednoho konkrétního typu letadla v historii celého dopravního letectví.

Letoun B737 MAX byl uzemněn v březnu 2019 po dvou tragických nehodách, k nimž došlo jen o několik měsíců dříve v Etiopii a Malajsii a které si vyžádaly život všech 346 lidí na palubě. Za oběma nehodami stály potíže s vadným senzorem vyhodnocujícím úhel náběhu letounu a špatně naprogramovaným softwarem MCAS, který měl paradoxně bránit tomu, aby se stroj nedostával do nepřirozených letových poloh.

MM25_AI

Pokus číslo dvě. Smartwings ve čtvrtek poprvé po dvou letech nasadí Boeing MAX
Přečtěte si také:

Pokus číslo dvě. Smartwings ve čtvrtek poprvé po dvou letech nasadí Boeing MAX

Americké ministerstvo spravedlnosti shledalo začátkem tohoto roku Boeing vinným ze zmaření více než tří set lidských životů, obvinilo jej ze zatajování některých podstatných informací a udělilo mu pokutu ve výši 2,5 miliardy dolarů. Část peněz má posloužit coby odškodnění pozůstalým, 1,77 miliardy pak připadne aerolinkám, které tyto letouny mají ve svých flotilách a kvůli jejich vynucenému uzemnění se dostaly do značných finančních potíží.

  • Našli jste v článku chybu?