Elegantní mobily s fotoaparátem jsou jedním z důvodů úspěchu firmy
Když v dubnu předloňského roku nastoupil Grégoire Olivier na nejvyšší pozici ve francouzském Sagemu, procházela tato společnost na výrobu elektroniky nelehkým obdobím. Olivier přišel z managementu Alcatelu, aby nahradil dlouholetého generálního ředitele Sagemu Pierra Faurrea, který zemřel ve věku 59 let, jen o dva měsíce dříve. Nastoupil přesně v době, kdy byl pád technologického odvětví nejcitelnější. Do konce roku 2001 poklesly tržby Sagemu o 3,3 miliardy dolarů, což byla téměř třetina ve srovnání s předchozím rokem, a ze zisku roku 2000 ve výši 166 milionů dolarů se společnost propadla do patnáctimilionové ztráty. Investoři měli důvod k nespokojenosti – mezi špičkovou bilancí března 2000 a smrtí Faurrea nastal pokles o více než dvě třetiny a před koncem roku 2001 o dalších 46 procent.
Pro Oliviera to byl tvrdý start. V pouhých čtyřiceti letech se stal výkonným ředitelem jedné z největších a nejpozoruhodnějších technologických společností ve Francii a musel získat důvěru rozčarovaných zaměstnanců a skeptických analytiků. Řekneme-li, že se mu to podařilo, nebude to dost výstižné. Sagem se rychle rozjíždí. Tržby v první polovině roku se zvýšily o patnáct procent na 1,6 miliardy dolarů díky prudkému vzestupu prodeje mobilních telefonů a faxů, zatímco snižování nákladů přispělo ke zvýšení zisků o 74 procent na 54 milionů dolarů. Investorům se ulevilo a vyšší poptávka vyhnala cenu akcií o 26 procent, zatímco průměr technologických společností sledovaných v indexu Standard & Poor's Europe 350 činil pouhých 22 procent. “Management si opět získal důvěru,“ soudí analytik Société Générale Vincent Rech, podle jehož odhadu překročí tržby v příštím roce 3,6 miliardy dolarů.
Šampionem současnosti jsou telekomunikace, zejména mobilní telefony, v nichž se stal Sagem náhle celosvětově nejrychleji rostoucí značkou. Svým 1,3procentním podílem na celosvětovém trhu sice patří k menším hráčům, ale v Evropě vykazuje solidní zisky. Jeho největším hitem je jednoduchý telefon s digitálním fotoaparátem a názvem myX-6, který stojí asi o sto dolarů méně než konkurenční přístroje a v minulém čtvrtletí se stal jedním z nejlépe prodávaných modelů služby Vodafone live! - největšího světového mobilního operátora Vodafone Group. “Je to závratný úspěch,” konstatuje Ben Wood, analytik mobilních zařízení z poradenské firmy Gartner v Eghamu ve Velké Británii. Strategie, kterou zvolil v myX-6, je pro Oliviera charakteristická: dvořit se operátorům levnými, jednoduchými alternativami modelů firem Nokia a Sony Ericsson při zachování stejných základních charakteristik. “V mobilních telefonech chceme být tím, čím je easyJet v letecké dopravě,” vysvětluje.
Takový pragmatismus je pro Oliviera příznačný. Podnik se širokým výrobním programem, který zdědil po Faurreovi, vzdoruje hrdě veškerým principům toho, co Francouzi nazývají „anglosaský” management. Odolal specializaci a zkouší pronikat na desítky různých trhů od telekomunikací až po systémy navádění řízených střel či měřících přístrojů obslužných programů. Namísto externího zadávání služeb vlastní a řídí většinu svých závodů, které se nacházejí převážně na území Francie. A každý z celkového počtu dvanácti tisíc zaměstnanců vlastní akcie společnosti na základě plánu podílu na zisku, jenž dává pracovníkům většinovou kontrolu a Oliviera inspiruje k vtipkování o tom, že Sagem je „komunistickou“ firmou. Zároveň však nový šéf přiznává, že právě tato rozporuplnost je kořenem úspěchu firmy. Snižuje riziko z působení na slabých trzích, umožňuje lepší kontrolu struktury nákladů a maximálně posiluje loajalitu pracovníků. “Sagem je společnost jako žádná jiná,” prohlašuje.
Jeho přístup se vyplácí. V komunikacích se Olivier nežene jen za bezdrátovými systémy. Také doplňková televizní zařízení (set-top boxy), bezšňůrové telefony, faxy, a dokonce i napájecí kabely od Sagemu patří mezi nejlépe prodávané. Olivier plánuje, že v příštím roce uvede na trh jednoduchou barevnou tiskárnu pro příznivce digitální fotografie. Někteří analytikové se obávají, aby se aktivity Sagemu příliš nerozptýlily, ale Olivier argumentuje tím, že jedna prospívá druhé. Jedna třetina zaměstnanců firmy pracuje ve vědě a výzkumu, a jak uvádí ředitel, „naše portfolio je logicky strukturované“.
Také zbrojní systémy zaznamenávají v Sagemu stabilní růst. Na celkovém zisku firmy se podílejí 34 procenty prodejem čehokoli od leteckých elektronických přístrojů až po ponorkové periskopy. Ačkoli jsou zisky v oblasti obrany obecně chabé, v Sagemu vzkvétá bezpečnostní výrobní jednotka, vyrábějící chytré karty, systémy pro identifikaci otisků prstů, a dokonce terminály zabezpečené vůči neoprávněné manipulaci pro francouzskou loterii. Araceli Giraldez, analytik UBS, oceňuje výroby obranných systémů pro jejich “spolehlivé generování peněžních toků“ a odhadovaných osm procent provozní marže.
To ovšem neznamená, že Olivier nemá co na práci. Tržby a zisky stále pokulhávají za špičkovými ciframi roku 2000 a není pravděpodobné, že by se do roku 2005 vyšplhaly na původní úroveň. Sagem potřebuje globálnější expanzi, aby snížil závislost na Francii, která stále přináší 40 procent veškerých tržeb. Podle analytiků je firma také slabá v propagaci značky a v designu. Motivovat jednotky Sagemu k tomu, aby se s těmito problémy vypořádaly, však nebude možná pro Oliviera ten nejtěžší úkol. Společně s manželkou totiž také řídí sedmičlenný šik potomků. Ve srovnání s tím je jistě udržení růstu společnosti Sagem nedělním piknikem.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Zuzana Strejčková, www.LangPal.com