Menu Zavřít

Z českého baru na zahraniční trhy

10. 9. 2012
Autor: Profimedia

Značka zeleninových lupínků, která ještě před několika měsíci neexistovala, se dnes prosazuje od Londýna po Moskvu. Když Michael Tretter začínal s výrobou svých zeleninových chipsů, nemyslel na plné regály supermarketů ani na kamiony vyvážející jeho lupínky z řepy a celeru do zahraničí. Chtěl jen, aby návštěvníci jeho baru měli co zakousnout ke skleničce koktejlu.

Vznik značky Tretter Chips si pak vynutili až zákazníci. „Devět let jsme naše lupínky připravovali jen na baru a lidé se nás neustále ptali, kde si chipsy mohou koupit. Když zjistili, že na trhu nejsou, sami nám začali doporučovat, ať se pustíme do jejich výroby,“ vzpomíná Michael Tretter.

Kvůli rostoucímu zájmu před třemi lety prozkoumal český trh a zjistil, že v této oblasti zatím existuje velká mezera. Nechtěl jít jednodušší cestou dovozu některé zahraniční značky, a tak se pustil do výroby vlastního produktu. „Byl jsem si vědom, že zavádíme výrobu nového druhu lupínků, českému konzumentu zcela neznámého, ale právě v tom je ta výzva. Naučit českého konzumenta něčemu novému. Velmi se mi líbila myšlenka, že přinášíme na trh novinku, že vybudujeme novou značku,“ říká majitel společnosti.

Výrobu chipsů spustil Michael Tretter před 22 měsíci. V současnosti jsou dostupné u mnoha malých odběratelů,velkoobchodů, ale především ve všech významných sítích supermarketů, jako je Tesco, Globus, Interspar, Makro, dm drogerie, BioPoint, Eurest, Billa, Albert, Relay, Pont a lékárny a drogerie Rossmann. Zákazníci je najdou také v minibarech několika desítek českých hotelů nebo ve vlacích železniční společnosti Regio Jet, v současnosti uzavírá smlouvu se dvěma sítěmi čerpacích stanic.

Sortimentní komunismus

„Obchodníci se samozřejmě zpočátku na neznámý typ výrobku dívali poněkud nedůvěřivě. Ale přesvědčil jsem je hlavně argumentem, že s naším výrobkem rozšíří současnou poněkud limitovanou nabídku obsahující jen velmi úzký okruh značek. Zavedl jsem pro to pojem sortimentní komunismus. Ve vyspělých zemích je na trhu s potravinami výrazně širší nabídka sortimentu,“ vysvětluje Michael Tretter. Přesto se firmě daří v zahraničí více než doma. „Paradox je ten, že mnohem snadněji dobýváme zahraniční trh než ten český. Zřejmě díky tomu, že tam zeleninové lupínky už nejsou novinkou, ale standardní a oblíbenou pochutinou. U nás se stále setkáváme s neznalostí produktu,“ konstatuje Michael Tretter.

V současnosti firma vyváží do Velké Británie, na Slovensko a do Ruska. Minulý týden podepsala smlouvy o exportu do Německa a Rakouska a kvůli tomu nyní plánuje rozšíření výroby. „Je třeba si uvědomit, že jen Moskva a Petrohrad mají 21 milionů obyvatel, tedy více než dvojnásobek českého trhu,“ říká Michael Tretter.

Zeleninu firma odebírá výhradně od českých zemědělců. „Zakládáme si na tom, že jsme česká značka a český výrobce, proto klademe důraz na výběr dodávané zeleniny zásadně od českých zemědělců. Naším cílem bylo navázat vztahy s českými zemědělci a vzájemně podporovat české produkty,“ zdůrazňuje Tretter. I v krizi dokáže společnost zaměstnávat lidi v regionu s vysokou nezaměstnaností. Přestože sídlí v Praze, výrobní závod má ve Stříbrné Skalici v Posázaví. včetně postižených.

Ve znamení inovací

Přestože je sortiment firmy nový, jsou i pro ni inovace klíčové. Proto letos v červnu uvedla na trh novou příchuť mrkve a pastináku ochucenou indickým pepřem. Rozšířila tak dosavadní čtyři příchutě chipsů založených na celeru a řepě. „Uvedení nové příchutě samozřejmě předcházelo dlouhodobé testování a ochutnávání několika druhů zeleniny. Jednak u nás ve společnosti, ale také u konzumentů. Jednoznačným vítězem testování byla mrkev s pastinákem,“ popisuje výběr nových chutí majitel společnosti Michael Tretter. Protože má mrkev a pastinák přirozeně nasládlou chuť, bylo ho třeba dochutit něčím pikantnějším. „Nechali jsme si zaslat několik druhů i exotických pepřů jako třeba červený a kajenský, ale na závěr se nám zdál ideální indický. Následně pracujeme velmi jednoduše. Připravenou zeleninu mícháme s kořením a hledáme ideální míru. Pak se vzorky zapečetí a čeká se nějaký čas, jak zelenina v obalu s daným kořením pracuje,“ poodhalil Michael Tretter, jak vzniká nová příchuť. Další uvede ještě do konce letošního roku, o jakou půjde, však zatím nechce prozrazovat.

Rodinná tradice

A jaký recept mu pomohl k úspěchu? „Nejsem klasický typ investora. S každým svým podnikatelským produktem jsem se ztotožnil. To je rozhodující aspekt. Věřím, že to má potenciál,“ vysvětlil podnikatel. Druhým prvkem je rodinná tradice. Jeho praděd a děd založili ve 30. letech síť kaváren a distribuční síť s kávou, kterou později prodali a věnovali se hotelnictví. Pak přišel komunismus a po dvě generace nemohla rodina v budování značky Tretter pokračovat. „Díky mému otci se podnikání po roce 1989 znovu rozjelo, postupně jsem se zapojil i já. To, že jsme na chipsy dali naše jméno, je zodpovědnost, protože je to naše vizitka, která nás denně reprezentuje na tisícovkách míst v celé republice. Nemůžeme tedy nabízet výrobky, které by nebyly kvalitní, chutné a za rozumnou cenu,“ vysvětlil Michael Tretter.

Poslední přísadou, která pomohla neznámému druhu výrobku se prosadit, byla netradiční forma prezentace. „Lidem jsme museli vysvětlovat, že to nejsou klasické bramborové lupínky. Proto jsme v první sérii našich chipsů udělali na obalu průsvitné okénko, aby každý viděl, že to jsou lupínky z řepy a celeru,“ vzpomíná Michael Tretter. I díky tomu dokáže firma růst a zvyšovat prodeje bez masivní reklamní kampaně. Navíc letos získala první cenu Volba spotřebitelů pro oblast slaných pochutin.

MM25_AI

Zeleninové chipsy nejsou jediným byznysem, ve kterém podnikatel působí. Všechny jeho hlavní aktivity se však pohybují kolem gastronomie. Kromě koktejl baru má rovněž cateringovou firmu a spolu se svým otcem provozuje barmanskou školu.

Při výrobě lupínků firma nepoužívá žádné chemické stabilizátory ani konzervanty. Příchutě používané u dvou prvních výrobků jsou přírodní, dodává je zavedená švédská společnost. Před jejich použitím je majitel osobně testoval přímo u výrobce. Zatímco u první série byly použity příchuti Provence, Aceto balsamico a sýru cheddar, poslední výrobek je již zcela bez dodatečných příchutí. „Součástí naší filozofie je jednoduchost a využívání čistě přírodních zdrojů. Jdeme tedy raději cestou ochucování zeleniny kořením než používání příchutí. Z tohoto důvodu je také naše nová směs ochucena pouze mletým indickým pepřem,“ říká Michael Tretter. Firma vznikla v roce 2010 a v současnosti má 15 zaměstnanců.

  • Našli jste v článku chybu?