Menu Zavřít

Z horníka vietnamským Jungmannem

1. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Dinh Van Hoi původně vystudoval báňskou školu v Ostravě a pracoval ve společnosti OKD. Pak se ale stal jakýmsi spojením podnikatele a osvíceného rádce místní vietnamské komunity. Učí ji českým zákonům, překládá, dělá daňového poradce. V Česku vydává také první vietnamský týdeník.

Dinh Van Hoi, jednatel společnosti Viet Media Dinh Van Hoi původně vystudoval báňskou školu v Ostravě a pracoval ve společnosti OKD. Pak se ale stal jakýmsi spojením podnikatele a osvíceného rádce místní vietnamské komunity. Učí ji českým zákonům, překládá, dělá daňového poradce. V Česku vydává také první vietnamský týdeník.

Podnikatel Dinh Van Hoi tak trochu připomíná české národní obrozence. Snaží se bořit jazykovou bariéru, která stojí mezi dvěma národy žijícími vedle sebe v české kotlině. Vietnamskou komunitu vzdělává jak v jazyce, tak v zákonech. A začal pro ni vydávat zpočátku téměř samizdatový časopis, který má působit jako všeobecná osvěta. To vše navíc dokázal proměnit v životaschopné podnikání.

Dva roky čeština, pak geologie

Do Československa přišel Dinh Van Hoi jako talentovaný student už v sedmdesátých letech minulého století. „Ročně posílal Vietnam stovku svých nejlepších studentů na vaše školy. Museli jsme se ale nejprve učit česky. Jeden rok ve Vietnamu, jeden tady. V roce 1979 jsem pak nastoupil na Vysokou školu báňskou v Ostravě. Tam jsem vystudoval hornictví a geologii,“ vzpomíná Dinh. V Československu už zůstal. „Po studiích jsem získal praxi ve společnosti OKD,“ dodává.

Pak ale přešel od hornictví k pomoci svým krajanům. „V letech 1984 až 1989 nastal jejich největší příliv do Československa. Začal jsem proto pracovat jako překladatel a pomáhal jim. Spadal jsem pod vietnamské ministerstvo práce a sociálních věcí,“ vysvětluje Dinh.

Samizdat, ze kterého bolela ruka

Po sametové revoluci si Dinh podobně jako mnoho jeho krajanů pořídil živnostenský list na obchod a prodej. „První kapitál jsem vzal ze svých předešlých úspor,“ podotýká podnikatel, jehož působištěm je Praha. Už v následujícím roce si ale prý začal čím dál víc všímat toho, že jiní vietnamští podnikatelé pořádně neznají české předpisy. Začal jim proto nabízet vedení účetnictví a všeobecné poradenství.

Nakonec zacílil i na média. „Vycházel tu v podstatě jediný vietnamský titul Domov, který vydávala ambasáda. To byl navíc měsíčník. Protože většina místních Vietnamců neumí dobře česky, nemohli si číst zdejší noviny a v podstatě neměli žádný přísun aktuálních informací. Proto jsem začal v roce 1997 vydávat časopis Tuan Tin Tuc, což znamená prostě Týdenní zpravodajství,“ vysvětluje.

Týdeník byl všehochutí informací z Česka, ze světových aktualit, obsahoval ale i vzdělávací a zábavnou část. Počátky novinářského experimentu byly ovšem velmi tvrdé. „Týdeník vypadal skoro jako samizdat. Byl černobílý a měl jen osm stran! Ty jsem secvakával sešívačkou. Vydával jsem jen 500 kusů týdně. Víc nešlo, už mě bolela ze cvakání ruka,“ vtipkuje Dinh.

Projekt ale v podstatě neměl konkurenci a do té doby osiřelé publikum začalo noviny kupovat. Náklad rychle rostl, kvalita časopisu také. V roce 2003 mohl začít magazín vycházet barevně, a to pod mírně pozměněným názvem. „V současnosti jsme se dostali až někam k hranici sedmi tisíc prodaných kusů týdně, přičemž stabilně je náklad vždy alespoň kolem pěti tisíc. To znamená, že prakticky už každá vietnamská rodina v Česku si domů přinese jedno vydání,“ říká spokojeně Dinh.

Ke kalhotám časopis zdarma

Magazín žije z inzerce, kterou u něj objednávají především Vietnamci vlastněné firmy. „Ale také ryze české společnosti – například ty, které hledají vietnamské pracovníky nebo nabízejí k prodeji nemovitosti. Inzerují u nás také mobilní operátoři, kteří chtějí mezi početnou komunitou získat nové klienty,“ uvádí Dinh.

bitcoin_skoleni

Zajímavá je distribuce časopisu. Ten je totiž k mání ve vietnamských obchodech. „Doporučená cena je 30 korun. Ale mnozí obchodníci ve skutečnosti přidávají časopis zdarma vietnamským zákazníkům jako bonus k nákupu,“ vysvětluje Dinh, který by rád začal časopis šířit i mezi diasporu žijící v Německu, Polsku či Maďarsku. Vedle toho začal vydávat další týdeník Svět mladých. Cílovou skupinou jsou teenageři, náklad se drží na úrovni 1500 výtisků.

Dinh Van Hoi má nyní navíc další podnikatelský záměr, který v sobě mísí byznys a práci ve prospěch tuzemských Vietnamců. „Chci zprovoznit agenturu, která bude zajišťovat vietnamské pracovníky českým firmám. A to tak, aby nedocházelo k nedorozuměním ani na jedné, ani na druhé straně,“ shrnuje své nejnovější plány „buditel“ tuzemské vietnamské pospolitosti.

  • Našli jste v článku chybu?