Že po převzetí podnikatelem Elonem Muskem projde Twitter zásadními změnami, bylo mnohým jasné hned od začátku. Ti, co pochybovali, se o tom přesvědčili po rozsáhlém propouštění a přejmenování oblíbené sociální sítě na platformu X. No a nyní se dle marketingové konzultační společnosti Ebiquity ukazuje, že se znatelně mění i počet inzerentů. Většina těch, jež za reklamu pravidelně utrácejí nejvíc, na inkriminovanou sociální síť po akvizici zanevřela. Vyplývá to z výzkumu, který agentura exkluzivně poskytla webu Insider.
Podle zveřejněných údajů zastupuje Ebiquity 70 ze 100 nejvýrazněji utrácejících inzerentů, přičemž reklamu na platformě X si v minulém měsíci zaplatili pouze dva z nich. V září loňského roku, tedy ještě předtím, než Musk Twitter převzal, jich přitom bylo jednatřicet. Od té doby počet inzerujících značek neustále klesá.
Společnost konkrétní klienty sice nejmenovala, do jejího portfolia nicméně patří třeba Google, Walmart, Vodafone či Generali Motors. „Je to pokles, který jsme u žádné velké reklamní platformy dosud nezaznamenali,“ řekl Ruben Schreurs, ředitel strategie Ebiquity.
Velké značky jsou zpět, tvrdí Musk
Pozoruhodné je, že Schreursovo prohlášení je v přímém v rozporu s tím, jak na celou situaci reaguje vedení X. Jeho šéfka Linda Yaccarinová totiž minulý měsíc uvedla, že se během posledních 12 týdnů na platformu naopak 90 ze 100 nejlepších inzerentů vrátila. Jako příklady z celkem půl druhého tisíce aktivních platících společností následně uvedla třeba jména jako Visa, Nissa či AT&T. Dříve mezi největší klienty patřily třeba značky jako Amazon, Coca-Cola či Unilever.
K tématu reklamy na sociální síti X se před měsícem vyjádřil také sám Musk. Uvedl, že téměř všichni jeho inzerenti se na platformu již vrátili, anebo minimálně řekli, že tak učiní. Časový rámec nicméně neuvedl a vzápětí přiznal, že příjmy z reklamy klesly o 60 procent.
„Nedávná tvrzení vedení X ohledně masového návratu špičkových inzerentů nakupujících reklamy na jejich platformě nás zmátla,“ prozradil Schreurs. Podle dat Ebiquity neexistují žádné ukazatele, které by jasně potvrzovaly, že velcí inzerenti jsou skutečně zpět. „Na základě naší analýzy se obáváme o důvěryhodnost veřejných prohlášení Muska a Yaccarinové,“ dodal.
Pokles příjmů z reklamy X je patrný také z analýzy společnosti Guideline, o které začátkem října informovala agentura Reuters. Ta jen v USA zjistila propad nejméně o 55 procent, a to každý měsíc od převzetí Twitteru. Za poklesem inzercí na platformě údajně stojí jak podoba obsahu, tak její nedostatečná spolehlivost a efektivita.
Například Visa měla podle skupiny Media Matters v posledních 12 týdnech do 6. října utratit za reklamu pouhých 10 dolarů. Pro srovnání, v loňském roce během stejného období tímto směrem vynaložila 77,5 tisíc (v přepočtu asi 1,8 milionu korun). „V době, kdy jsou transparentnost a důvěra zásadní, bychom uvítali oficiální kontrolu s podpůrnými daty,“ uzavřel Schreurs.