O boty, které společnost Adidas prodává pod značkou Yeezy, je i přes okolnosti jejich prodeje zájem. Německý koncern uvedl, že obdržel objednávky na čtyři miliony párů v přibližné hodnotě 508 milionů eur (zhruba 12,2 miliardy korun). Vzhledem k tomu, co Adidas předvídal, se jedná o nejoptimističtější možný scénář vývoje, v rámci kterého se společnost pravděpodobně vyhne velkému odpisu zbývajících zásob.
Boty Yeezy, jež Adidas prodával ve spojení s americkým rapperem Kanyem Westem, byly staženy z prodeje loni v říjnu poté, co se umělec na sociálních sítích dopustil několika antisemitských výroků. Ty nakonec vedly k úplnému přerušení spolupráce.
O tom, jaký bude osud tenisek, se polemizovalo několik měsíců. Adidas uvažoval mimo jiné o možnosti neprodané zboží spálit, nakonec však od tohoto kroku ustoupil a rozhodl se část zásob prodat a podíl z výtěžku věnovat charitativním organizacím bojujícím proti rasismu a antisemitismu.
Nabídnout boty k prodeji se firma odhodlala i proto, že jejich zlikvidování by znamenalo ztrátu zhruba 500 milionů eur (přibližně 12 miliard korun). Zároveň měl Adidas obavy i z možného poškození dobrého jména značky, které by ze spolupráce s Westem mohlo vzejít. Vzhledem k velkému zájmu o vyřazenou kolekci společnost věří, že umělcovy výroky její pověst v očích zákazníků nakonec nezměnily.
Z výhodné spolupráce rekordní ztráta?
Síly s kontroverzním umělcem Adidas poprvé spojil v roce 2015, přičemž během sedmi let ze značky Yeezy vygeneroval tržby ve výši 1,7 miliardy eur (zhruba 40,9 miliardy korun) a provozní zisk atakující 700 milionů eur (asi 16,8 miliardy korun). Ještě nedávno se nicméně zdálo, že se zpočátku výhodná spolupráce nakonec překlopí v největší provozní ztrátu za posledních 31 let.
Ostatně, o možném rekordním propadu společnost informovala už po prvním kvartálu letošního roku, kdy vyšlo najevo, že by v důsledku rozvázání spolupráce mohla přijít až o 1,2 miliardy eur (přibližně 28,9 miliardy korun). Čtvrtletní balance prý ale nakonec předčila očekávání. Více o aktuálních tržbách společnosti nicméně řeknou až výsledky druhého kvartálu, ty bude prodejce znát začátkem srpna.
„Adidas bude pravděpodobně muset aktualizovat svůj výhled tržeb i zisku a zohlednit počáteční prodej zásob Yeezy,“ uvedl pro The Financial Times vedoucí výzkumu luxusního a sportovního zboží v Citibank Thomas Chauvet. Následně dodal, že známky silné poptávky po neprodaných botách Yeezy společnost uvítala.
Na charitu zatím poputují miliony eur
Podle zmíněného zpravodajského deníku odkazujícího na zdroje, jež jsou s celou situací blíže obeznámeny, měla společnost během prvního prodeje zásob nabízet 15 různých modelů Yeezy. Například populární varianta 500 Utility Black, za kterou se na online prodejní platformě StockX.com platí v průměru 268 eur za pár (necelých 6,5 tisíce), se v Evropě prodala během několika hodin.
Uvnitř společnosti aktuálně probíhají diskuze o tom, jak velkou část věnuje jednotlivých charitativním organizacím. Těch si zatím Adidas vybral pět, a sice v USA a Číně. K dotčeným subjektům by pravděpodobně mělo zamířit více než 8,5 milionu eur (zhruba 204,4 milionu korun). Finální rozhodnutí však zatím nepadlo, přičemž konečná darovaná částka by nakonec měla být ještě mnohem vyšší.