Test: Peugeot 407 SW
Peugeotu se poslední dobou vyplácejí chytré nápady. Nejsou přehnaně originální, ale vždy zavádějí nový prvek do nečekaných souvislostí. Třeba pevná sklápěcí střecha u malé 206 cc nebo elektrické posuvné dveře v modelu 1007. Anebo panoramatická prosklená střecha v některých vozech kombi.
Sklo mají u Peugeotu rádi. Jejich vozům to dodává na eleganci, a navíc velké plochy oken opticky zvětšují prostor uvnitř automobilu. S kombi 407 SW to není jinak. Člověk po usednutí do vozu totiž nejdříve otočí ovladačem umístěném ve střeše zhruba nad řadicí pákou o 180 stupňů a nechá světlo proudit dovnitř i shora. A to přesto, že při jízdě si takový zážitek mohou vychutnat pouze cestující na zadních sedadlech.
Magazínem E8 testovaný Peugeot 407 SW není automobilem jen tak pro někoho. Jeho 216 koní mu dodává nejsilnější motor v nabídce francouzské automobilky – třílitrový šestiválec. Kožené čalounění (i když za příplatek 25 tisíc) se podílí na luxusním dojmu stejnou měrou jako automatická převodovka nebo množství elektronických systémů, od elektricky seřiditelných sedadel až po nastavení tvrdosti tlumičů. Nenutí řidiče vybírat si, zda je pro něj důležitější dravá jízda či bezmezný komfort, silný je v kombinaci obého.
Když člověk za volantem zatouží pustit se po silnici ostřejším tempem, najde oporu v dobře nastaveném podvozku. Stabilita a vyváženost peugeotu v zatáčkách je natolik svádivá, že skutečnou rychlost prozradí až pohled na tachometr. Vždy je výš, než se dá očekávat. Řízení je přesné a posilovač klade potřebný odpor. K dispozici má řidič i tlačítko na středové konzoli, sloužící ke sportovnímu přitvrzení tlumičů. Jeho existence je ale sporná a rozdíl oproti jízdě bez jeho využití neznatelný.
Pocítit lze naopak stejně sportovní funkci na automatické převodovce. Automat nechá vytáčet motor až k červenému poli otáčkoměru a sytý ostrý zvuk šestiválce konečně stojí za poslech. Zlepšuje se tak zároveň někdy nevyzpytatelné řazení převodovky. Přesto si Peugeot nechává dost schopností v zásobě a řidiči leccos nedovolí. Elektronická kontrola stability vydrží vypnutá pouze při rychlosti do padesáti kilometrů za hodinu. Řazení, které se dá přepnout do manuálního ovládání pákou, je také příliš bojácné. Jakmile se agregát dostane do otáček na počátku červeného pole, ujímá se vlády opět automat a přeřadí. A obyčejný manuál v nabídce není.
Komfort v kabině řidiči sportovní zážitky nenahradí, ale je otázkou, zda by je měl čekat od kombi, i když s výkonným motorem. Na stovku vůz akceleruje za 9,6 vteřiny a dosáhnout dvěstěkilometrové rychlosti na dálnici není těžké. Peugeot se i v takovém případě chová spolehlivě a drží stopu, aniž by zavdal důvodu k nervozitě. Odnáší to však spotřeba, jež se při využívání potenciálu motoru blíží patnáctilitrové hranici na sto kilometrů.
Peugeot 407 SW s třílitrovým benzinovým šestiválcem je přes své obdivuhodné vlastnosti především reprezentativním automobilem. Nehraje u něj roli praktičnost (kvůli tvaru vstupu do zavazadlového prostoru se v něm pračka převézt nedá), hospodárnost provozu, ani přehnaně sportovní výkony. Ta prosklená střecha je však velmi chytrý nápad.
Peugeot 407 SW 3.0
motor: zážehový šestiválec
objem: 2946 cm3
maximální výkon: 155 kW
převodovka: 6stupňová, automatická
nejvyšší rychlost: 229 km/h
průměrná spotřeba: 9,9 litru na 100 km
základní cena: 1 029 000 Kč
Klady
+ nezaměnitelný styl
+ jízdní vlastnosti
+ panoramatická střecha
Zápory
- někdy nevyzpytatelný automat
- vyšší spotřeba
- tvar vstupu do zavazadlového prostoru