Menu Zavřít

Z řidiče se stane cestující

2. 12. 2019
Autor: Euro.cz

Plné autonomně rizene vozy se jíz projíždějí na uzavřených testovacích polygonech. Jejich cesta do běžného provozu vede přes roky intenzivního testování, které se odehrává i v Česku

Technologie autonomních vozů testuje společnost TUV SUD Czech, součást nadnárodního koncernu TUV SUD, například na letištní dráze v Hoškovicích u Mnichova Hradiště. Kromě fyzických testů provádí TUV SUD Czech rovněž i virtuální simulace scénářů běžného silničního provozu. „Fyzicky musíme otestovat stovky stavů, se kterými se může autonomní vůz setkat, virtuální simulace pak umožňují testování tisíců dalších scénářů“ říká Jiří Socha, který ve společnosti TUV SUD odpovídá za oblast Mobility v České republice, na Slovensku a v Polsku.

* Před jakými příležitostmi v současné době stojí automobilový průmysl?

Celý automobilový průmysl prochází obrovskou změnou a jeho vývoj probíhá několika hlavními směry. Prvním je diskuse o budoucích pohonech vozů, vyvolaná především zásadním zpřísňováním emisních norem. Legislativa vyvíjí velký tlak na inovace, a pokud jí mají nové modely vozů vyhovět, nelze se obejít bez elektromobility. Dalším jasným budoucím trendem je autonomní provoz vozidel, který bude umožněn díky masivní digitalizaci celého oboru. Již dnes dochází k propojení palubních systémů aut s našimi smartphony a obecně s komfortními řešeními typu inteligentní domácnosti. Tento vývoj představuje například příležitosti v oblasti analýzy obrovských objemů dat, bez které by nebyl autonomní provoz možný.

* Co si automobilky slibují od vývoje systémů autonomního řízení?

Pokud uvážíme, že zhruba 95 procent autonehod dnes zaviní řidiči, mělo by autonomní řízení přinést na silnice větší bezpečnost, protože oslabí vliv tohoto nejslabšího článku. Ve vrcholné fázi autonomního provozu se z řidiče stane cestující, který zřejmě nebude mít možnost chování vozu ovlivnit. Už dnes přitom různé prvky autonomního řízení, jako třeba nouzové brzdění, pomáhají zvýšit bezpečnost silničního provozu. Z dalších přínosů je jistě důležité také lepší řízení dopravy, a tedy i její vyšší rychlost a plynulost, stejně jako zvýšení komfortu pro cestující a snížení emisí díky efektivitě provozu.

* Jak se budou moci na stejných silnicích pohybovat současně autonomní a lidským řidičem ovládaná vozidla?

Vše je otázkou dalšího vývoje autonomních systémů a intenzivního testování různých jízdních stavů, stejně jako připravenosti související dopravní infrastruktury a samozřejmě také legislativy. Nejdále je v tomto ohledu Německo, kde na vývoji technologie autonomních vozidel spolupracovali v rámci projektu Pegasus všechny velké domácí automobilky, výrobci komponentů, univerzity a výzkumné i státní instituce. TUV SUD byl v rámci tohoto projektu odpovědný za vývoj zkušebních metodik, na kterém pracujeme i v České republice.

* Jak se bude řešit odpovědnost za nehody autonomních vozů?

Podobně jako dnes analyzujeme a vyšetřujeme nehody aut s řidiči, bude jistě možné vyšetřit i nehody autonomních vozidel. Dokonce k tomu budeme mít k dispozici mnohem více dat, protože tyto vozy budou pravděpodobně vybaveny nějakou formou černé skříňky. Pak můžeme analyzovat, jak se vozidlo chovalo, jaká data získávalo ze svého okolí a jak komunikovalo s dopravní infrastrukturou - a kde tedy nastal problém, vedoucí k nehodě.

* Pokud spojíme trend sdílené ekonomiky a autonomního řízení vozů, bude pro dnešní koncové zákazníky automobilek v budoucnu vůbec důležité nějaké auto vlastnit?

Je nepochybné, že především pro mladší generaci přestává být automobil společenským symbolem. Navíc se dnes zákazníci automobilek stále více zajímají o to, co jejich auto umí z hlediska komfortních funkcí, jak jej mohou propojit se smartphonem nebo kolik je bude stát jeho provoz, spíše než aby detailně studovali počet jeho válců, objem motoru a další čistě technické parametry. Je na automobilkách, aby tyto zákazníky přesvědčily, například zmíněnou digitalizací a souvisejícími službami, jak jim jejich vůz zlepší komfort a kvalitu života. > Jsou na takovou změnu přístupu k zákazníkům automobilky připraveny? Po období ekonomického růstu si automobilky uvědomují pokles poptávky, a tedy i nutnost oslovit zákazníky inovacemi a novými službami. To s sebou kromě investic do vývoje a testování nese například i nutnost rekvalifikace a školení zaměstnanců. Dlouhodobě přitom platí, že zákazníci nebudou opouštět kvalitu a spolehlivost. •

bitcoin_skoleni

O autorovi| Radek Kubeš spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?