Složit si vlastní automobil by mohla být zábava. Vyberte si černý, stříbrný nebo titanový rám, k němu jeden z deseti odstínů panelů karoserie a celek dolaďte interiérem. Barevným experimentům je třeba dát prostor. Dvoumístný Smart ForTwo osvěžily, ale teprve se čtyřdveřovým ForFourem dávají smysl.
Seberealizaci však první čtyřmístný Smart neumožňuje pouze módním návrhářům. Jelikož jde o malý vůz, bylo nutné vyřešit tradiční spor mezi pasažéry vzadu a zavazadly. Udělala to (také tradičně) posuvná zadní sedadla. Skutečně chytré na řešení ve Smartu ovšem je, že se lavicí manipuluje pomocí jediné páky, a navíc ze zavazadlového prostoru. Buď vzadu sedí dva až tři dospělí (trojmístná sedadla jsou za příplatek asi 3,5 tisíce korun) a mají dostatek místa, nebo se do kufru vejde víc než dvě basy piv.
Za dalších zhruba pět tisíc se navíc dá přikoupit systém umožňující sklopení předních sedadel. Zadní posezení, jemuž se dá v omezené míře nastavit rovněž sklon opěradla, potom tvoří základ „mobilního obytného prostoru vhodného k party nebo k mazlení“, jak uvádí automobilka. No…
ForFour má styl, má slabost pro milovníky mobilního sexu a má rád bezpečí. Řidiči je kromě protiblokovacího systému brzd (ABS) ve standardní výbavě k dispozici elektronická kontrola stability s brzdovým asistentem a čtyři airbagy. Ostatní vybavení ale závratné nadšení nevyvolá. Připlácet si třeba za vyhřívání zadního okna a elektrického ovládání vnějších zrcátek u automobilu za víc než 350 tisíc je velmi špatný vtip.
Pobavení naštěstí skýtá tříválcová jedenáctistovka pod kapotou. Jednak se ve vyšších otáčkách ozývá roztomilým bubláním a jednak je při minimální spotřebě slušně agilní. Zásluhu na tom má hlavně nízká hmotnost (ForFour váží necelou tunu) a dobře odstupňovaná převodovka. Pokud se řidič hodlá těšit tím, co ze Smartu vymáčkne, stačí zapomenout na pátý stupeň a motor vytáčet až k červenému poli. Spotřeba benzinu ani potom nepřesáhne sedmilitrovou hranici.
Přijatelná akcelerace na stovku za 13,4 sekundy a spíše tvrdší podvozek by mohly svádět k domněnce, že je s ForFourem legrace i v zatáčkách. Dvě drobnosti to však kazí. Přestože je systém stability poměrně liberální, zcela vypnout se nedá. A řízení je kvůli zhruba třem otáčkám volantu mezi krajními polohami pomalé.
Utratit 359 tisíc za malý automobil musí mít skutečný důvod. Pokud se ke stylově pojatému barevnému orgasmu přidá i plná výbava, mohlo by to fungovat. S koženým čalouněním, sportovním podvozkem, střešním oknem, navigačním systémem a dalšími drobnostmi se z něj stane klenot překypující výjimečností. Za sedm set tisíc korun.
Smart ForFour 1,1
Motor zážehový tříválec
Objem 1124 cm3
Max. výkon 55 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 165 km/h
Průměrná spotřeba 5,5 litru na 100 km
Základní cena 359 000 Kč
Klady
- variabilní interiér
- úsporný motor
- vybavení pro bezpečnou jízdu
Zápory
- pomalé řízení
- kontrolu stability nelze vypnout
- vyšší cena