Během prvních tří čtvrtletí letošního roku bylo v Česku prodáno 207 784 nových osobních aut, což je meziročně o 1,1 procenta více. Po přechodu na novou emisní normu, která platí od září, se však registrace výrazně snížily, konkrétně o 28,1 procenta oproti září 2017 na 14 532 kusů. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl Svaz dovozců automobilů. Propad prodejů bude podle dovozců pokračovat.
Nejvíce se v letošním roce prodávaly vozy značky Škoda, kterých bylo registrováno 65 289. To představuje tržní podíl 31,4 procenta. Následovaly značky Volkswagen s 20 310 vozidly a Hyundai s 16 135 registrovanými auty. Na dalších místech se umístily značky Dacia a Ford. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, kterých se registrovalo 2 .330 kusů. Velký zájem byl také o další modely Škoda, konkrétně Škoda Fabia (16 156 aut) a Škoda Rapid (11 290 kusů). Následovaly modely Hyundai i30 a Škoda Superb, uvedl to Svaz dovozců automobilů.
Z hlediska paliva se během devíti měsíců potvrdil soustavný pokles naftových motorů, které tvořily podíl 30,19 procenta. Nejžádanější byly auta s benzínovými motory, které měly podíl 66,9 procenta. Většinu nových aut si pořídily firmy, 72 procent, zbylé prodeje připadly na jednotlivce.
V kategorii lehkých užitkových vozů vzrostly prodeje o 3,4 procenta na 14 599 vozů. Vede značka Fiat následovaná Peugeotem a Renaultem. Registrace nákladních vozidel se zvýšila na 7129 kusů, což bylo meziročně o 0,96 procenta více. První byla značka Mercedes, následovaly DAF a MAN.
Škoda do dvou let uvede dvacet nových modelů. První elektromobil nabídne příští rok
Registrace nových autobusů vzrostly o 64,15 procenta na 783 vozů. Nejžádanější byla značka Iveco Bus, kterých bylo zaregistrováno 233, dále se umístily značky SOR a Mercedes-Benz.
V kategorií motocyklů vzrostly registrace o téměř šest procent na 14 850 kusů. Nejoblíbenější byly motocykly značky Honda s 2894 stroji, následovaly značky Yamaha a CF Motors. Na rozdíl od ostatních kategorií se prodeje motorek zvýšily i v září, a to na 1194 kusů, což bylo meziročně o 27,7 procenta více.
Od září platí nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), která se týká všech nově registrovaných vozidel od 1. září 2018. Nové vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu.
Přečtěte si také: