Klienti by se neměli starat, zda volají ve špičce
Není to dlouho, co Český Telecom musel pustit svoje konkurenty do pověstné „poslední míle“ k zákazníkovi. Do té doby byly všechny alternativy internetu a hlasových služeb vždy složené z nějakého paušálu za volání a paušálu za internet, například ADSL připojení. V současné době už k takové stavbě cen není důvod. A Miroslav Semrád, marketingový ředitel Českých radiokomunikací (ČRa), soudí, že není důvod k mnoha dalším u nás pevně zažitým telekomunikačním návykům.
Které návyky máte na mysli? SEMRÁD: Lidem se například stále nabízejí příliš složité ceníky. Je to dáno tím, že dosud bylo nutné platit dnes již tradiční paušál Telecomu a k tomu třeba paušál dalšího hlasového operátora nebo poskytovatele internetu. My začínáme na 799 korunách u našeho nejlevnějšího Bluetone Premium ADSL 512/128 kbps a v tomto paušálu je všechno (internet, telefonní linka a volání zdarma v síti ČRa) kromě DPH a skutečně provolaných minut. Takovou stavbou ceny se lišíme od ostatních velkých operátorů včetně alternativních, u kterých je nutné k cenám za připojení přičítat zvlášť paušál za telefonní linku. Myslíme si, že zákazníka složitá konstrukce cen mate a brání mu v nerušeném užívání zaplacené služby. Stále musí být ve střehu, a proto se některé služby ani nenaučí využívat.
Ale to je spíše způsobeno složitou tarifikací než několika paušály. SEMRÁD: Samozřejmě, myslíme si totéž. Proto nechceme, aby se naši klienti stále dívali na hodinky a byli nervózní, jestli volají ve špičce nebo mimo špičku, nebo aby si hovory plánovali na víkendy a pozdní večerní hodiny. Po měsíci většina lidí stejně netuší, kdy a jak dlouho volali. Na to, aby zjistili přesná čísla, potřebují detailní výpis a ten si musí objednat zvlášť a něco operátorovi připlatit. Většinu lidí to odradí a rezignují na svoje základní právo - vědět přesně, za co platím. My za místní i dálková volání chceme u Premium ADSL jen jednu cenu, a to 95 haléřů za minutu ve špičce nebo 72 mimo špičku, do mobilních sítí necelé čtyři koruny a volání do sousedních zemí včetně Británie a USA jen 2,20 Kč za minutu. Určitě nebudeme litovat ani našeho posledního rozhodnutí, totiž nechat účastníky naší sítě mezi sebou telefonovat zadarmo.
Co říkáte takovým vynálezům jako Fair User Policy (FUP), kdy se rychlost internetu postupně snižuje v závislosti na čerpání sjednaného limitu dat? SEMRÁD: My žádné datové limity ani FUP nepoužíváme. Podle nás tím zákazník trpí a zároveň se nenaučí internet užívat naplno. Zkuste si na lince s FUP a limitem dat pustit rádio nebo internetovou televizi, když máte vámi zaplacenou rychlost k dispozici pár dnů v týdnu. To je cesta nikam.
V USA společnost Frost & Sullivan provedla znalostní průzkum o internetové telefonii (VoIP) a výsledky byly otřesné. Pětina dotázaných VoIP považovala za evropský hybridní automobil a 10 procent respondentů řeklo, že se jedná o nějakou slabší vodku. SEMRÁD: U nás je to stejné. Službou Voice over Internet Protocol se v Čechách chlubí pomalu každý operátor, ale když se zeptáte lidí, nevědí nic, případně si vzpomenou na sluchátka a mikrofon u počítače. Náš přístup k VoIPu je jiný. My vám na něj napojíme váš současný aparát a zapnutý počítač, ani speciální IP telefon k tomu není potřeba, i když je zákazníkům můžeme na přání dodat. VoIP může využívat každý, kdo má broadbandové připojení.
Připojení musí být od Českých radiokomunikací? SEMRÁD: Nemusí. Zákazníci se zaregistrují a dostanou přidělené číslo i s IP telefonem, pokud o něj požádají. Pak mohou volat levněji, bez paušálů a mezi sebou opět zadarmo. Je jedno, jestli užívají technologii ADSL, nebo Wi-fi. Broadband původně nebyl primárně určený k telefonování, jenom se stala dostupnější technologie, která ho to umí spolehlivě naučit, tedy technologie přestupu hovoru z datové do telefonní sítě. Zákazník nám zaplatí za internetovou konektivitu a jestli v jejím rámci přenáší obrázky nebo hlas, je v podstatě jedno. Takže i když jde o ADSL na metalických vodičích pronajatých od Českého Telecomu, ušetříme my i zákazníci. Internetová telefonie může být cenově velmi atraktivní zejména tam, kde přenos běží vzduchem a ve volných bezlicenčních pásmech.
V srpnu 2005 jste měli na trhu nově prodaných připojení ADSL podíl jen 0,2 procenta, počátkem zimy už na relevantním trhu máte 10 procent. Vypadá to, že jste se trefili do potřeb českých zákazníků a získali náskok před konkurencí. SEMRÁD: Poskytujeme nejlepší poměr ceny k výkonu. Udělali jsme si sadu průzkumů, z kterých jasně vyplynulo, co lidé očekávají, co jim vadí, a podle toho jsme vyrobili produkt a cenu. Máme jasnou strategii - stát se dvojkou na trhu ADSL. Letos bychom se chtěli dostat k patnáctiprocentnímu podílu v oblasti nových připojení. Záleží i na tom, jak rychle se ostatní vzpamatují. Již loni totiž začala dlouho očekávaná konsolidace telekomunikačního trhu. Pravděpodobně ji zahájila akvizice Aliatelu společností GTS a na počátku prosince GTS Central Europe k tomu koupila i Contactel. V různých stádiích prodeje jsou také další operátoři. Je otázka, kdo tady po konsolidaci trhu zbude. Určitě to bude Český Telecom, GTS Novera a my jako Radiokomunikace. Kdo další, o tom rozhodne konec roku 2006.
Nikdo jiný? Existuje přece mnoho malých dobře fungujících lokálních firem. SEMRÁD: Samozřejmě, mluvil jsem o celostátně působících firmách. Lokálních providerů zůstane mnohem víc. Není důvod k jejich zániku, pokud si udělají dobré obchodní plány a uhlídají si své náklady.