Menu Zavřít

Za mlsáním do baru

3. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Po celé Americe si získávají oblibu cukrárny

Celý podtitulek: Po celé Americe si získávají oblibu denní bary a kavárny s nabídkou výrobků z kakaových bobů

Jen několik bloků od baseballového stadionu Wrigley Field na Southport Avenue v Chicagu je do směsice elegantních barů, butiků a restaurací vklíněn denní bar Ethel's Chocolate Lounge. Mlsouni, kteří už navštívili blízké kubánské a suši restaurace, se často zastaví na tmavý čokoládový krémový karamel nebo lanýž Piña Colada, než zamíří někam jinam na koktejl. O víkendech po sedmé hodině večer je téměř nemožné najít místo k sezení na jedné z kožených pohovek, kde stálí zákazníci popíjejí horkou čokoládu s espresem a máčejí si dort ve fondue z mléčné čokolády.
Čokoládové denní bary jako Ethel's, jež vypadají zčásti jako kavárny a zčásti jako pohádková říše Willyho Wonky, se objevují po celé Americe. Společnost Mars, která vyrábí sladké stálice jako například M&M's, otevřela od roku 2005 deset provozoven Ethel's v oblasti Chicaga a v letošním roce expanduje na další trhy. Klidný obchod Moonstruck Chocolate Café, který byl otevřen v Portlandu už v roce 1993, má v současnosti sedm provozoven, hlavně ve státech Oregon a Illinois. Bar Bittersweet, vsazený do pásu luxusních obchodů ve čtvrti Pacific Heights v San Francisku, se vyznačuje mezinárodní atmosférou s pamlsky z Evropy, Jižní Ameriky a Afriky. Obchod Leonidas Chocolate Café, který otevřela jedna belgická cukrářská společnost existující už bezmála celé století, má dvě provozovny v jižní Kalifornii, jež evokují klasickou atmosféru pouliční kavárny v Bruselu. A od června si budou moci milovníci čokolády na Manhattanu kupovat své pochoutky 24 hodin denně, až Max Brenner, výrobce čokolády vyučený v Evropě, otevře prodejny na Union Square a v East Village.

MM25_AI

Komplexní chuť.

Vzestup čokoládových barů jde ruku v ruce s tím, jak spotřebitelé stále více oceňují komplexní vlastnosti čokolády. „Existuje hodně analogií mezi vínem a čokoládou,“ prohlašuje Clay Gordon, propagátor čokolády, který má webovou stránku chocophile.com. Skvělé vlastnosti kakaových bobů by ohromily i toho nejnáročnějšího labužníka. Víno má dvě stě až tři sta chemických sloučenin, jež dávají každé odrůdě charakteristickou chuť a aroma. Čokoláda jich má přes 1500.
Když se k tomu přidá popularita prostředí kaváren Starbucks, je čokoládový bar receptem na úspěch. „Prostředí zesiluje zážitek,“ tvrdí John Haugh, prezident společnosti Mars Retail & Gourmet Chocolate. Zvyšuje také ceny. Typická cena 1,50 až 2,50 dolaru za jeden čokoládový lanýž nebo karamelový bonbon je podobná ceně šálku kávy v kavárně Starbucks.
I čokoládové snoby by ohromila vybraná sousta značky Vosges Haut-Chocolat, prodávaná ve městech celého světa včetně Londýna a Honolulu. Zářivý a přece skrovný butik s akcentem na purpurovou barvu v chicagském Lincoln Parku má jen tři stolky, díky čemuž připomíná spíše místo, kam člověk přijde a pamlsek si odnese přímo v ruce. Výběr je tam zdaleka nejexotičtější a nejluxusnější. Lanýže Tlan Nacu leží vedle mexických vanilkových bobů s tmavou čokoládou. Kajenský pepř Ancho a cejlonská skořice v lanýži Red Fire dávají tmavé čokoládě pikantnost. Směs šestnácti kusů zvaná Aztec Truffle Collection, jež tyto dva druhy obsahuje, stojí 38 dolarů.
Nabídky barů Ethel's jsou mnohem jednodušší. Za cenu 1,5 dolaru za kus je tam něco na zub pro každého, od Chocolapolitanu plněného likérem po Passion Rumbu plněnou mazlavou porcí smetanové směsi s ovocnou příchutí. Najdete tam také pamlsky s inspirací arašídového másla jako Peanut Butter Cup, nóbl verzi čokoládového bonbonu a sladké plněné taštičky, „jako sendvič s arašídovým máslem a želé máčený v čokoládovém fondue,“ popisuje zákaznice Molly Raymondová, podniková knihovnice.
La Maison du Chocolat v centru Manhattanu, vyznačující se zdrženlivou elegancí pařížského stylu, je čokoládový bar a zároveň cukrárna. Dort s kávovou šlehanou pěnou (za šest dolarů) jde dobře dohromady s polosladkou horkou čokoládou (za osm dolarů), jednou z nejoblíbenějších pochoutek.
V těchto čokoládových doupatech je často stejná atmosféra jako ve vybraných cukrárnách. V prodejně Charbonnel et Walker Chocolate Café v obchodním domě Saks na newyorské Páté avenue je přes půl metru vysoká čokoládová fontána. Na pojíždějícím páse se předvádí široký výběr zákusků, mezi nimiž jsou hity v britském stylu jako banánovo-kávový páj, ale i tradičnější pamlsky.
V obchodě Jacques Torres Chocolate v newyorské West Village je možné usrkávat horkou čokoládu za tři dolary nebo baštit vláčné pečivo po dvou dolarech padesáti a přitom pozorovat, jak šéfkuchaři z kakaových bobů dělají tabulkovou čokoládu. Ruch v kavárně Jacques Torres vyhovuje dětem. Když však hledáte klidné místo ke čtení, tento rušný podnik vás může odradit.
Kavárna Moonstruck zdůrazňuje své severozápadní pacifické kořeny uvolněným prostředím, které stálé zákazníky vybízí k tomu, aby se na chvíli pohodlně posadili. „Každá kavárna přebírá povahu místa, kde se nachází,“ prohlašuje generální ředitel Delman Fuhrman. Kavárna v areálu Illinoiské univerzity je otevřena dlouho do večera, kdežto obchod na předměstí oregonského Portlandu přitahuje rodiny. Má také nejbohatší nabídku nápojů, která hodně zastiňuje její výběr čokoládových lanýžů. Peppermint Patty, husté horké kakao s našlehaným mlékem a mátou, se dokonale hodí k línému nedělnímu odpoledni. Zmrzlinové koktejly jako Brown Cow, který se míchá s nealkoholickým nápojem s bylinným výtažkem, připomíná starodávné americké výčepy limonád.
Velmi uznávané jsou horké bonbony, které se dělají z belgické čokolády přímo v prodejnách firmy Leonidas (2,65 až 4,80 dolaru). V pasadenském obchodě je nejprodávanější Raspberry Rhapsody (horké kakao s dávkou malinové tresti) a Mexican Cocoa (směs mandlí, skořice, vanilky a čokolády). Možná, že nemají stejný říz jako nápoje v kavárnách Starbucks. Co se však zážitku týče, čokoládový bar je chutná alternativa.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?